Autentificare
Dacă ești abonat medichub.ro, autentificarea se face cu adresa de E-mail și parola pe care le utilizezi pentru a intra în platformă.
Abonează-te la „Viața medicală” ca să ai acces la întreg conținutul săptămânalului adresat profesioniștilor din Sănătate!
#DinRecunostinta
Căutare:
Căutare:
Acasă  »  LIFESTYLE  »  Cultură

Trei generații de comici

Viața Medicală
Candid STOICA vineri, 22 ianuarie 2016
     Ziua de 5 ianuarie 1961 a marcat nașterea Teatrului de Comedie din București, o „naștere fericită“, după expresia creatorului său, Radu Beligan. Pentru lumea teatrului românesc, apariția acestei scene bucureștene a reprezentat o nouă direcție în peisajul autohton. Imediat de la înființare, Teatrul de Comedie s-a dovedit a fi unul modern, salvat uneori miraculos din mocirla teatrului realist socialist. A fost o mișcare surprinzătoare în birocrația statului comunist, închistat în dogmele sale politice. Teatrul de Comedie a pornit cu o trupă selectată de Radu Beligan, care a cules crema actorilor din acea vreme. Doi tineri regizori au fost angajați, Lucian Giurchescu și David Esrig, care prin spectacole precum „Rinocerii“ sau „Svejk în cel de al Doilea Război Mondial“ (L. Giurchescu) ori „Troilus și Cresida“ și „Umbra“ (David Esrig) au reușit să dea teatrului românesc o înfățișare modernă, de mare originalitate, confirmată și de elogioasele cronici obținute în urma turneului de la Paris din 1965.
     Directorii care i-au urmat maestrului Beligan – Lucian Giurchescu (1969–1979 și 1990–1994), Silviu Stănculescu (1979–1990), Vladimir Găitan (1994–1996) și George Mihăiță – au reușit, prin spectacolele de mare ținută artistică, așa cum au fost (citez la întâmplare) „Dispariția lui Galy Gay“, „Mutter Courage“, „Procesul“, „Fuga“, „Revizorul“ sau „Poker“, să mențină calitatea repertoriului.
     Așadar, la 5 ianuarie 2016, conducerea Teatrului de Comedie și echipa sa și-au primit oaspeții în foaier, unde erau puse la vedere elegantele pliante ce conțineau activitatea teatrului din ultimul deceniu. Au fost prezentate două momente: un scurt spectacol susținut de tinerii actori ai teatrului, urmat de un recital Ada Milea. Într-adevăr, scurtul spectacol pregătit special de actorii Dragoș Huluba, Dorina Chiriac, Dan Rădulescu și Alex Bogdan a încântat publicul cu poantele sale îndrăznețe și inedite.
     Prezenți la eveniment au fost destui. Din „vechea gardă“ – nu atât de mulți ca altădată, pentru că rândurile lor s-a rărit simțitor – au fost Sanda Toma, Eugen Racoți și subsemnatul, din „penultima gardă“ Virginia Mirea, Mihaela Teleoacă, Valentin Teodosiu, Delia Nartea, Delia Seceleanu, Ștefan Bănică Jr., scenograful Puiu Antemir, iar dintre „ultimele achiziții“ au fost Andreea Samson, Mirela Zeța și alții.
     Printre cei prezenți la eveniment s-a observat serioasa figură a proaspătului director al teatrelor bucureștene, Traian Petrescu, dar și cronicarul de teatru Ileana Lucaciu sau fața mereu zâmbitoare a doamnei Vera Molea, autoarea interesantelor cărți despre istoria teatrului precum „Marietta Sadova sau arta de a trăi prin teatru“, „Un regizor uitat – Aurel Ion Maican“ sau „Hai, nene, la Iunion!“

Abonează-te la Viața Medicală

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, săptămânalul profesional, social și cultural al medicilor și asistenților din România!
  • Tipărit + digital – 199 de lei
  • Digital – 149 lei
Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:
  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC