„Visăm, muncim, dormim, iubim, călătorim, gândim şi facem multe alte lucruri după criterii. Vieţuim conform unor criterii şi chiar murim după criterii. Avem încă o dată ocazia să constatăm, exact la fel ca Monsieur Jourdin, că trăim după nişte criterii, deşi credem că trăim liberi şi de capul nostru.“ Astfel scrie, despre cartea dlui dr. Puiu StoiculescuOmul şi criteriile, dl dr. M. Gh. Călin în recenzia publicată la Cartea confraţilor.

 "> Un volum subţire - Viața Medicală
Cultură

Un volum subţire

de Dr. M. Gh. CĂLIN - aug. 31 2012
Un volum subţire

„Visăm, muncim, dormim, iubim, călătorim, gândim şi facem multe alte lucruri după criterii. Vieţuim conform unor criterii şi chiar murim după criterii. Avem încă o dată ocazia să constatăm, exact la fel ca Monsieur Jourdin, că trăim după nişte criterii, deşi credem că trăim liberi şi de capul nostru.“ Astfel scrie, despre cartea dlui dr. Puiu StoiculescuOmul şi criteriile, dl dr. M. Gh. Călin în recenzia publicată la Cartea confraţilor.

 

   Cartea OMUL ŞI CRITERIILE este o apariţie editorială care surprinde încă de la prima vedere. În ciuda subiectului ei generos, are dimensiunile unei şocolate. Se aseamănă ca format cu plachetele în care îşi publicau Marin Sorescu parodiile din „Singur printre Poeţi“ şi Nichita Stănescu „O viziune a sentimentelor“, prin anul de graţie 1964. Spunea Poetul atunci: „Din punctul de vedere-al pietrelor, soarele-i o piatră căzătoare, oamenii-s o lină apăsare... Sunt mişcare-adaugată la mişcare“... Cu instrumentele poeziei, „îngerul blond“ desluşea uimit în universul mic şi universul mare un factor unitar de contemplare pe cât de gregar tot pe atât de fluid şi inconstant: criteriul.
   Nichita nu îl numeşte şi probabil că în toata opera lui nu găsim acest termen.
   Autorul cărţii pe care o semnalăm nu are prin formaţie tentaţia confesiunii, dar are delicateţea ca, pe ultima pagină a volumului, să menţioneze că şi-a elaborat eseul între anii 1965 şi 1985. Constatăm astfel că interesul pentru conceptul de criteriu, prin coincidenţă, întâmplare sau alt chimism nelămurit, i se impune dlui dr. Puiu Stoiculescu în aceleaşi zile în care Nichita Stănescu îi remarca mirat forţa şi rezervele revelatorii. Douăzeci de ani, autorul acestui eseu este preocupat de problematica criteriului şi nu conteneşte să îl studieze, să îl analizeze şi să îl dezbată, explorându-i faţetele ascunse şi amăgitoare, părţile raţionale şi cele aleatorii, valenţele benefice şi sursele de dispută, strălucirea şi volatilitatea.
   Preocupările pentru studiul criteriului sunt puţine şi dezbătute pe domenii înguste – economie, lingvistică, medicină legală etc. O criteriologie generală aparţinând unui filosof şi arhiereu catolic, J. D. Mercier, dezbate evident proble­matica în manieră creştină şi nu generalizează aplicabilitatea universală a criteriului, ci numai a criteriului creştin la desluşirea misterului universului perfect. Din această perspectivă, dl dr. Puiu Stoiculescu, pe lângă că face o investigaţie de pionierat, manifestă un efort aplicat şi o îndelungată trudă pentru lămurirea, sistematizarea şi definirea unui domeniu interesant dar aproape nenăscut şi vag definit până la apariţia acestei lucrări, prima dată în anul 2004.
   Volumul mare de observaţii şi informaţii acumulate a fost supus rigorilor şi matricelor cercetării ştiinţifice, precum şi unui proces de condensare şi sublimare, de analiză rece şi exactă, unor tehnici de finisare şi polisare, care vor aduce concizie, claritate şi rotunjime unui text predestinat a fi arid şi neprietenos. Astfel, deşi subiectul pare ambiguu prin natura sa, apare această carte elaborată, densă şi uimitoare în conciziunea ei. Cu greu ne abţinem să nu o calificăm drept marcantă şi exhaustivă. Dar şi o carte subţire, pentru că este clară şi limpede, fără fonfleuri sau fasoane de erudiţie, însă cu exemplificări agreabile dar incontestabile şi cu o anecdotică rezervată dar de calitate.
   Autorul renunţă din start să-şi trateze subiectul de sus şi, deşi îi era uşor să scoată efecte spectaculoase din dezbaterea acestuia, deşi îl stăpâneşte cu degajare, îl obligă să intre în tiparul unui text ştiinţific. Face o expunere de motive în prefaţă, formulează definiţia fenomenului, plasează factorul criteriu în relaţie cu alte concepte şi valori cum ar fi atitudinea, punctul de vedere, formele exterioare ori unităţile de măsură uzuale sau neconvenţionale. Este surprinzătoare, de asemenea, supunerea unui concept volatil unei sistematici, dar constatăm cu satisfacţie că este posibil. Desigur, bănuiam că unele criterii sunt absolute, iar altele relative, dar nu putem să nu rămânem interesaţi să constatăm că sunt şi criterii esenţiale şi neesenţiale, adecvate şi neadecvate, sectoriale, globale, unice, multiple, specifice sau nespecifice, dar şi subiective simple şi complexe, sectoriale superficiale şi nesuperficiale, precum şi criterii de atmosferă, de conjunctură, noi, vechi, parcelare, unice; însă nu veţi crede că sunt şi criterii opţionale pure care sunt altceva decât criteriile opţionale obligate şi le regăsim în spaţiul realităţii psihice, fizice, virtuale ori în spaţii emotive unde nici gândul nu gândeşte.
   Visăm, muncim, dormim, iubim, călătorim, gândim şi facem multe alte lucruri după criterii. Vieţuim conform unor criterii şi chiar murim după criterii. Avem încă o dată ocazia să constatăm, exact la fel ca Monsieur Jourdin, că trăim după nişte criterii, deşi credem că trăim liberi şi de capul nostru.
   Autorul eseului despre criterii ne spune însă din capul locului că fie şi numai individul unic reprezintă o constelaţie de criterii supusă şi aceasta unor variabile de mare ambiguitate şi inconstanţă foarte diverse.
   Exemplificările la situaţiile şi formulările din carte sunt expuse cu economie, dar sunt agreabile şi sugestive. Evenimentele neplăcute din trecut sunt percepute mai puţin rău decât dacă s-ar petrece acum, ca turişti suntem mai îngăduitori faţă de realităţile intolerabile ale unui loc vizitat, copiii văd un individ de patruzeci de ani ca bătrân în timp ce acesta se crede tânăr, Bach a stat îngropat în uitare un secol până l-a reinventat Mendelsson-Bartholdy, care, la rândul său, a dispărut o perioadă apreciabilă în uitare, un cizmar îşi formulează opiniile observând calitatea pantofilor unui individ, un croitor – cum îi „cade“ acestuia surtucul, iar un dentist privindu-i dinţii.
   Lucrurile se complică şi mai mult când este vorba de creaţii spirituale. Multitudinea criteriilor face ca în faţa unei opere de artă să fie exprimate opinii diferite, dintre care nu puţine se bat cap în cap. Goethe, menţionează autorul, spunea că cele mai multe inepţii le aude un tablou.
   Ne surprinde cât suntem de expuşi variabilităţii criteriilor şi cum avem altă revelaţie în faţa unei flori unice dintr-o poiană sau a Ceahlăului decât dacă toată poiana ar fi plină de flori sau dacă „muntele cel-cu-fruntea-n-soare“ ar fi înconjurat de alte vârfuri muntoase la fel de semeţe.
   Totuşi, autorul ne semnalează imuabilitatea şi valoarea intrinsecă a criteriului şi ne invită să constatăm că acesta este un instrument de cercetare a adevărului şi că orice instrument este un criteriu, inclusiv simţurile noastre. Suntem avertizaţi şi atenţionaţi că „fără criterii nu există adevărul“ (Mircea Vulcănescu). Ni se demonstrează, de asemenea, cu eleganţă şi umor, că „dragostea conţine un mare potenţial criteriogen“.
   Aflăm mai departe circumstanţele în care tocirea ori variabilitatea unor criterii ne schimbă optica asupra unor evenimente şi că dinamica criteriului poate constitui şi un mecanism de supravieţuire. Criteriile ne îngrădesc ori ne impulsionează, ne adună în jurul unei idei ori ne obligă să o abandonăm, ne induc iniţiative sau contribuie la clădirea unor virtuţi şi cariere.
   Sunt subiecţi care utilizează criterii neesenţiale multiple, aşa cum li se întâmplă copiilor. Dar sunt şi indivizi care folosesc preponderent criterii unice, aşa-zişii „oameni care ştiu ce vor“. Dar nu toţi, ne spune (bănuim) zâmbind autorul.
   În alt loc, după ce ne face cunoscut că lui Goethe îi plăcea muzica lui Beethoven doar dacă o interpreta la pian o domnişoară pe care el o iubea, autorul are condescendenţa ca şi formula pe care o adoptă pentru a-şi expune studiul – adică eseul, să fie supus analizei criteriologice. Ni se dezvăluie fără falsă modestie că eseul e arta pretextelor, este posibilitatea de a scrie orice, oricum, este genul sufletelor polivalente, este un deşeu rezultat din laboratorul poeţilor etc.
  Când se pune problema utilităţii directe a studiului asupra criteriilor, autorul demonstrează cu degajare şi precizie nu numai necesitatea cunoaşterii fenomenului, ci mai ales actualitatea şi implicaţiile în practica şi teoria unor domenii de o impresionantă diversitate. De ce de multe ori, în loc de dialog, asistăm sau provocăm un dublu monolog. De ce aceasta manieră şi altele comparabile sunt mai frecvente în zilele noastre? Sunt doar unele probleme, cărora autorul le poate găsi dezlegarea sub azimutul vast al Criteriului.
   Din punctul de vedere al construcţiei, textul dlui dr. Stoiculescu are o structură dinamică, este subtil articulat şi toate elementele lui sunt în acelaşi timp independente şi interdependente, astfel încât, după o primă trecere a textului, cartea să poată fi recitită începând din orice loc al ei, cu aceeaşi satisfacţie estetică. Conştient de valoarea deosebită a întreprinderii sale şi dorind să-i valorifice puterea de penetrare, ediţia recentă este publicată în formă bilingvă, cu aportul dnei Carmen Paţac, al cărei efort de rigoare trebuie menţionat. Destinul acestei lucrări novatoare este dificil de anticipat, dar nu putem să nu ne gândim în context la „Psihologia consonantistă“ a doctorului Ştefan Odobleja şi să sperăm că, pe domeniul ei, această contribuţie a doctorului Stoiculescu să aibă o soartă cel puţin asemănătoare.
   Spiritele mai pricinoase ar putea găsi în piesa ştiinţifico-filozofică despre care ne-am pronunţat, unele nelămuriri şi neîmpliniri, dar, în orice caz, destul de puţine sau nu prea îndreptăţite. Noi am reproşa autorului că şi-a impus o soluţie cu prea mare aparenţă de studiu didactic frust şi convenţional. Un text mai zemos, mai afânat, cu plaje epice semnificative intricate în structură şi cu o anecdotică mai aparentă ar fi mărit puterea de penetrare a acestei lucrări şi ar fi captat interesul unor categorii mai largi de cititori. Este adevărat că, în această eventualitate, cartea s-ar fi înscris în cu totul alte criterii şi nu mai era subţire ca un baton de şocolată.
 

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe