Reputatul Trio Pro Arte, compus din violonista Anda Petrovici, violoncelistul Marin Cazacu şi pianistul Nicolae Licareţ, şi-a entuziasmat recent auditorii de la Ateneu, aducând un plus de vioiciune şi prospeţime unor piese bine cunoscute. Detaliile unei seri de vară indiană, în relatarea dlui dr. M. Gh. Călin.

"> Vară indiană la Filarmonică - Viața Medicală
Cultură

Vară indiană la Filarmonică

de Dr. M. Gh. CĂLIN - nov. 14 2012
Vară indiană la Filarmonică

Reputatul Trio Pro Arte, compus din violonista Anda Petrovici, violoncelistul Marin Cazacu şi pianistul Nicolae Licareţ, şi-a entuziasmat recent auditorii de la Ateneu, aducând un plus de vioiciune şi prospeţime unor piese bine cunoscute. Detaliile unei seri de vară indiană, în relatarea dlui dr. M. Gh. Călin.

   În ultima duminică a lunii octombrie, Trio Pro Arte a oferit şansa spectatorilor Ateneului să participe la o seară muzicală specială. Interpreţii, prim-solişti ai Filarmonicii (Anda Petrovici, Marin Cazacu, Nicolae Licareţ), au abordat piese de Haydn, Mozart şi Beethoven. Reputata formaţie, pe lângă că a acoperit tot spaţiul emoţional al scenei cu prezenţa sa, a reuşit, ca de fiecare dată, să entuziasmeze întreg auditoriul. La fiecare manifestare, această componenţă camerală aduce – ori prin repertoriu, ori prin modul de execuţie – elemente de noutate, sugestii neaşteptate şi agreabile, precum şi o ţinută elevată constantă şi riguroasă. Acum, cei trei artişti au optat să „trăiască“ ei înşişi partitura, iar această manieră a trecut repede de nivelul rampei şi a cuprins întreaga sală, într-un fluid de graţie neîntrerupt. Această conduită inspirată a făcut ca toate cele trei piese din program, destul de bine cunoscute, să dobândească un plus de vioiciune şi de prospeţime, care au rămas în zona evenimentului încă un timp după ce acesta s-a încheiat.
   Trio în la major de Haydn a deschis reprezentaţia, cu o muzică încărcată de vivacitate şi un suflu alert, la care au participat, ca într-o conversaţie briliantă, toate instrumentele, fără ca vreunul dintre ele să preia excesiv tema ori prim-planul, pentru ca în mişcarea a doua, care beneficiază de o scriitură de respiraţie nostalgică şi meditativă, să acorde viorii (Anda Petrovici) misiunea de a împlini şi linişti sufletul ascultătorilor.
   În continuarea primei părţi a concertului, a fost programată o piesă cantabilă, strălucitoare şi de o vigoare specific mozartiană. Trio în sol major, interpretat de Pro Arte, excelează pe toată întinderea sa printr-o omogenitate dusă până acolo unde se creează sugestia că este interpretat de un instrument unic, polivalent. Se remarcă aici delicateţea şi reţinerea de care beneficiază contribuţia pianistică (Nicolae Licareţ), care enunţă discret, dar clar şi cristalin, majoritatea schiţelor melodice, înainte de dezvoltarea acestora prin contribuţia corzilor.
   Repertoriul părţii a doua a concertului este dedicat în totalitate unei creaţii beethoveniene care, scăpată de rigoarea contrapunctului, aduce amploare, forţă şi spirit solemn în volumul acustic impresionant al Ateneului. Trio în do minor (op. 1, nr. 3) îşi va dezvălui conţinutul grav mai ales prin intervenţia violoncelului (Marin Cazacu) susţinut de vioară şi mai puţin de accentele profunde ale pianului, care, aici, va asigura frazarea temelor şi a momentelor de reverie ce creează contrastul.
     Climatul de „vară indiană“ al frumoasei seri de toamnă în care s-a ţinut acest concert a făcut ca publicul să fie degajat, calm, atent şi apropiat de efortul pe care interpreţii l-au dedicat cu generozitate misiunii de a pătrunde în mintea şi inima asistenţei.
     În antract s-au putut auzi multe opinii exprimate în engleză, ceea ce presupune că această formaţie a rămas cu prieteni apropiaţi din turneele pe care le face peste hotare; între părţi s-a tuşit puţin, oarecum din obişnuinţă, iar intenţia unui copil de a plânge a fost deîndată oprită cu privirea de reproş blând a Andei Petrovici, care a reprezentat un element de eleganţă, coeziune şi ţinută al serii. Uşoara nemulţumire a multor spectatori, de a nu putea obţine programul de sală al concertului, a trecut destul de repede, dar menţionăm acest lucru ca o semnalare adresată Filarmonicii, care nu are motive să-şi dezamăgească prietenii fideli cu un aspect minor.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe