Newsflash
Diverse

Un domeniu de graniţă: psiholingvistica

de Ionela IACOB - iun. 12 2014
Un domeniu de graniţă: psiholingvistica
Dificultăţile specifice de învăţare, incluse, conform DSM-5, în supraclasa tulburărilor cu substrat biologic, reprezintă o tulburare cu caracter pervaziv, asociindu-se atât cu vârsta copilăriei, cât şi cu vârsta adultă. Această tulburare constituie un aspect important al preocupărilor psihopedagogiei speciale. Dr. Carolina Bodea Haţegan de la Facultatea de Psihologie şi Ştiinţe ale Educaţiei, Universitatea „Babeş-Bolyai“ Cluj-Napoca, a susţinut o prezentare în cadrul Atelierului de Filosofie şi Antropologie Medicală, ce a vizat dificultăţile de învăţare la adult din perspectivă psiholingvistică.
În cadrul prezentării sale, dr. Carolina Bodea a evidenţiat dificultăţile de identificare a aspectelor neurologice implicate în acest tip de tulburări. În ceea ce priveşte factorii generatori ai dificultăţilor de învăţare, se observă existenţa unor cauze multifuncţionale, îngemănate, greu de identificat, între care intră atât o componentă genetică şi ereditară, cât şi una de mediu, însoţite de afectări la nivelul structurilor cerebrale şi de dificultăţi în ceea ce priveşte procesarea informaţiei în mod fluent şi corect.
Scopul psiholingvisticii, domeniu mai puţin abordat în ţara noastră, este acela de a studia limbajul din mai multe perspective, ţinându-se cont inclusiv de aspectele de natură biologică implicate în apariţia şi manifestarea dificultăţilor de învăţare. Principalele domenii cu care intră în relaţie psiholingvistica sunt lingvistica şi sociolingvistica. În ceea ce priveşte aspectele care ţin de lingvistică, psiholingvistica abordează componentele esenţiale ale acesteia: fonologia, morfologia, lexicologia, sintaxa şi pragmatica.
Prima componentă majoră a psiholingvisticii este legată de modalităţile de achiziţionare a limbajului la persoanele care prezintă tulburări la acest nivel, precum şi de felul în care poate fi afectată această achiziţie. Este necesară identificarea carac­teris­ticilor persoanei cu dificultăţi de învăţare, caracteristici legate de felul în care individul afectat este restructurat diferit pe multiple planuri ale dezvoltării sale. Cea de-a doua componentă a psiholingvisticii abordează procesarea limbajului, ţinându-se cont de faptul că dificultăţile de învăţare se regăsesc pe toate cele cinci niveluri care compun perspectiva structural-componenţială şi sistemică a limbajului: fonologia, morfologia, lexicologia, sintaxa şi pragmatica. Ultima componentă majoră a psiholingvisticii priveşte bazele neurologice ale funcţionării limbajului.
În continuarea prezentării sale, dr. Carolina Bodea Haţegan a detaliat criteriile utilizate în diagnosticarea dificultăţilor de învăţare. Din acest punct de vedere, un prim criteriu este legat de faptul că tulburarea respectivă trebuie să se manifeste timp de cel puţin şase luni, în ciuda faptului că se asigură o intervenţie de specialitate. Cel de-al doilea criteriu are în vedere impactul pe care dificultăţile de învăţare le pot avea atât asupra performanţelor şcolare, cât şi asupra asumării rolurilor sociale în viaţa cotidiană. Al treilea criteriu urmăreşte caracterul pervaziv al tulburării cu care se confruntă persoana, întrucât aceste dificultăţi, observabile încă din fragedă copilărie (în special în clasele primare), se manifestă de-a lungul întregii vieţi. Ultimul criteriu de diagnostic este legat de natura dificultăţilor de învăţare. Forma de dificultate de învăţare cel mai frecvent întâlnită în cadrul populaţiei este dislexia, definită ca un impediment în achiziţia cititului şi a altor activităţi relaţionate cu dezvoltarea limbajului, ce interferează cu alte tulburări, precum disgrafia şi discalculia.
Ultima parte a prezentării a vizat evaluarea psiholingvistică integrată, aspect extrem de important în ceea ce priveşte dificultăţile de învăţare la adult.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe