Newsflash
Cultură

Eu, poetul zămislit din ciment şi rugină

de Rodica AMEL - iul. 11 2013
Eu, poetul zămislit din ciment şi rugină
Paradoxul ca figură de stil, ca stare de spirit, ca atitudine, ca viziune, sau un alt fel dintre multiplele feluri de a fi neliniştit. Acrobaţii lingvistice, poetice, cinice şi mai mult decât atât: echivocul. Pentru a ascunde „gândul de dezleagăn“, „insula secretă“, „sufletul fragil“, singurătatea, urletul. Să ascultăm Urletul: „Tăcerea de la miezul zilei./ Stau în genunchi/ dumineca/ la o coadă imaginară/ şi aştept/ urletul“.
La o primă lectură eşti câştigat, uluit chiar, de virtuozitatea schimbărilor de registru: „pletosul iceberg/ de ciudă/ s-a tuns chel“ (Icebergul);Ulise divorţat“1; „lăzi de dinamită/ transformate în diazepam“ (Cântec de telegondolă); „Din nou poştaşul păcălit a venit când n-a mai venit“; „Poezia este amintirea faptului că şi cuvintele/ aveau odinioară gust şi miros/ de cuvinte.“ (Definiţie). La o lectură mai atentă, se percepe decepţia, furia, satira bine mascată prin echivoc: „Strada Progresului nu se află nicăieri./ Pe strada Progresului nu locuieşte nimeni.“ (Pe strada mea nu locuieşte nimeni). Percepem, din când în când, cum sclipeşte poezia inefabilă: „singur/ la capătul unei ţigări/ stinse“ (Haiku), „Necunoscutul nu mă sperie,/ dimpotrivă, îmi provoacă un fel de /spaimă consolatoare.“ Un poet adevărat se recunoaşte prin câteva metafore revelatorii, prin puterea unor cuvinte de a induce o stare de graţie. Ca lector, nu pot să-mi refuz plăcerea de a cita o strofă dintr-un poem apărut într-un volum precedent: „Regele lumii a venit desculţ,/ la ceasul înserării ivindu-se din mare/ când noi stăteam şi contemplam pe ţărm/ frumosul trup al zilei cum dispare.“2
Dacă imprevizibilul asociaţiilor sună urmuzian, dacă absurdul ajuns până la noi e dadaist, dacă aruncarea în derizoriu şi căderea în prozaic sunt postmoderne, dacă, de exemplu în Salvatorul, realul, trăit prin acumulări exasperante ce urcă progresiv, creează o stare nevrotică de paroxism: „Poporul acesta suferă/ de curent, de şale, de reumatism,/ de astenie, de megalomanie, /de constipaţie cronică, de miopie,/ de foame, de persecţie, de amnezie,/ de bătrâneţe precoce, de moarte clinică…“, ce ne aminteşte de Eugen Ionescu (din Scaunele, scena invitaţilor aşteptaţi etc.), propriul poetului e conştiinţa dualităţii condiţiei sale de poet şi om, „zămislit din ciment şi rugină“. (Genialogii) Teribilismul afişat al invenţiei verbale nu e decât o „ştiinţă a disimulării“, ceea ce îi permite să protejeze spaţiul privilegiat al stării inspirate. „Nu atingeţi/ nu râdeţi/ dar mai ales nu vorbiţi/(nici măcar în şoaptă)/ suflet fragil de import.“ (Panou recent de avertizare). Râsul-plânsul răzbună frustrările de Animal visător, trage după sine „bazaconii şi tâmpenii triste“ (Faţa mea de clown, iubito), dar şi exagerate accente de mizantrop, orgoliu şi prea mult dispreţ, ce se preschimbă uneori în ţâfnă diabolică (Reguli minime pentru trecerea de pietoni). Un volum precedent, o antologie alcătuită şi prefaţată de Alex. Ştefănescu, se intitulează Jucaţi-vă mai des cu focul (Grinta, 2012). Volumul de faţă continuă „joaca periculoasă“, în companie privilegiată, sau, poate, pentru un savant hermeneut, traducător şi interpret al cărţilor sfinte – cum este Cristian Bădiliţă – Siesta cu îngerul tuciuriu face parte din ritualul iniţiatic al celui „chemat“ să-ţi desăvârşească spiritul.
Repertoriul lingvistic foarte amplu dovedeşte că, în ciuda înverşunărilor, poetul se plimbă cu uşurinţă în peisajul cotidian, fără să cadă în prozaismul stilului preferat de postmoderni. El îşi cunoaşte fragilitatea sensibilă, dar şi consistenţa propriului material de rezistenţă: „Rugina mea blondă cu ochii verzi,/muşcă din mine cât pofteşti,/ încă mai sunt inoxidabil.“ (Femeile sunt ca rugina).
Volumul – al cărui înţeles este îmbogăţit de ilustraţii bine alese – se intitulează Genialogii. Cititorul, avertizat că lectura îi permite să „întrevadă“ sensuri multiple, este tentat să creadă că în titlul fracturat apărunt pe copertă se ascund „jocuri de cuvinte“. De reţinut sunt însă ultimele versuri din poemul Genialogii: „Declar a nu avea alţi strămoşi biologici/ decât despicătura acestui poem/ cu semn de exclamare!“ Şi cum poezia nu vorbeşte despre…, ci „dezvăluie“, să reţinem că lectura ne conduce spre o despicătură în poem, prin care ce se vede ne uimeşte (= semnul de exclamare).

Notă autor:

1Ulise divorţat sau Pierdut în Itaca („Ce caut printre aceşti străini care-mi vorbesc limba… îmi pângăresc patul /oho, Penelopa s-a remăritat cu trei batalioane/ în absenţa mea!) ne amintesc de dialogul avut cu Th. Cazaban (reprodus în volumul Captiv în lumea liberă, Editura Echinox, Cluj, 2002, p. 25), pe tema nostos-ului (= întoarcere).

2Volumul Regele cu o harfă în mâini, Poeme, Editura Vinea, Bucureşti, 2000.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe