Newsflash
Cultură

Excese fluente

de Anca FLOREA - iul. 9 2015
Excese fluente
Spre finalul stagiunii, Filarmonica bucureşteană a propus un program exclusiv din muzica secolului XX, opţiune datorată probabil (şi) dirijorului Nicolae Moldoveanu (din Elveţia). O iniţiativă demnă de laudă chiar dacă se bănuia că parte din melomanii abonaţi vor fi reticenţi la asemenea „provocare“, aspect confirmat de altfel şi de multele locuri goale rămase în sala Ateneului.
În deschidere, Concertul de Dumitru Capoianu a beneficiat de evoluţia solistică a violonistului Gabriel Croitoru, a cărui manieră interpretativă echilibrată, performantă şi caldă deopotrivă a asigurat o tratare a partiturii mai aproape de gustul publicului larg şi deci mai accesibilă. Relaţia cu orchestra a fost de asemenea fluentă şi precisă. Foarte solicitat, ansamblul instrumental a rezolvat cu pregnanţă şi acurateţe complexele structuri ritmice incisive, precum şi schimbările metrice frecvente, secţiunile ample în forte, solicitând intens alămurile, în alternanţă cu suprafeţe difuze. Surprinzător a fost şi faptul că ultima mişcare contrastează cu primele părţi predominant explozive, aducând lirismul, melopeea cu certă amprentă de tristeţe, enunţată în solourile generoase ale viorii, întrerupte doar de percuţie sau de sugestii discrete la suflători. După masiva solicitare în forţă a orchestrei pe aproape tot parcursul construcţiei, finalul se stinge în sonuri estompate, aproape grave.
A fost o versiune bine realizată, într-un desen clar, cu planuri expresive diferenţiate, rezolvate cu profesionalism de ansamblu în compania apreciatului violonist, sub conducerea unui dirijor vizibil atras de scriitura contemporană. Au oferit ca bis o altă piesă (lirică) scrisă de Capoianu pentru aceeaşi formulă de concert.
După pauză am ascultat o creaţie prea rar cântată la noi – opera-oratoriu „Oedipus Rex“ de Stravinski –, deosebit de dificilă şi ofertantă pentru întreg aparatul vocal-simfonic, orchestra sunând compact, cu densitatea şi gravitatea cerute. Corul bărbătesc (pregătit de Iosif-Ion Prunner) s-a confruntat cu o ţesătură (aş spune) infernală, susţinută în general cu rigoare. Combinaţiile ritmice şi polifonice uneori năucitoare au determinat uşoare dezechilibre în relaţia cu orchestra, remediate însă eficient de dirijorul care a condus cu o gestică adaptată unei astfel de muzici, prioritară.
Coriştii, îmbrăcaţi în negru (ca şi instrumentiştii), au fost amplasaţi în lojele ce încadrează scena (amintind poate corul antic). Soliştii au intrat doar pentru a-şi expune ariile-monolog sau replicile frânte, retrăgându-se apoi discret, purtând veşminte ce sugerau cumva plasarea şi rolul lor în curgerea acţiunii. Tenorul Marius-Vlad Budoiu, interpretul lui Oedipus, a apărut iniţial în cămaşă roşie, combinată apoi cu negru, mezzosoprana Sidonia Nica a purtat o elegantă rochie grena, basul Marius Boloş a avut, în Tiresias, costum negru, baritonul Valentin Vasiliu, în rolul Creon, cămaşă neagră, iar pentru Mesager o cămaşă albă amintind poate de portul nostru popular, asemeni tenorului Ionuţ Popescu în Păstor.
Şi pentru că se cântă în limba latină, Vladimir Deveselu a asigurat prezentarea secvenţelor esenţiale, în postura Naratorului, evident în limba română, îmbrăcat la rândul său în negru. O modalitate inspirată de a contura personajele şi de a puncta, printr-o minimă mişcare scenică, situaţii şi înfruntări cuprinse în drama inspirată de Sofocle, tratată mai aproape de oratoriu, pentru că atitudinea eroilor este statică, adesea statuară, exprimându-şi trăirile şi reacţiile în special prin frazele şi inflexiunile vocale. Sub acest aspect, Marius Budoiu a parcurs primul act cu intensităţi impetuoase, eroice, permanent în forte, pentru ca apoi să nuanţeze şi aproape să şoptească ultimele replici, subliniind astfel revelaţia şi suferinţa lui Oedipus.
Dacă ariile rezervate Iocastei sau lui Tiresias au fost lineare, destul de monocrom expuse, mai ales în forte, Sidonia Nica fiind acoperită frecvent de intensitatea alămurilor şi cu unele stridenţe în acut, Creon a trebuit să fie dur, ceea ce a convenit modului agresiv de a cânta al lui Valentin Vasiliu, solist care ar fi trebuit să aducă în Mesager un contrast obligatoriu, prin sonuri mai calde, narative. S-a menţinut însă pe coordonatele incisive ce-l caracterizează (şi totuşi pierdut destul de frecvent în amploarea orchestrală), deşi textul spune clar că este speriat-îngrozit şi abia poate să vorbească. Din fericire, tenorul Ionuţ Popescu a etalat, în scurta intervenţie a Păstorului, un glas cald, frumos condus, adecvat textului şi liniei vocale. Iar Naratorul a rostit povestea cu o dicţie clară, subliniată, menită să păstreze detaşarea sa faţă de evenimentele pe care le anticipează cu tonul neutru al celui ce doar expune.
A fost o oră de muzică intensă, ce a reuşit să transmită emoţii reale, cu trăiri paroxistice susţinute de intensităţi orchestrale şi corale excesive, într-o derulare fluentă, pusă la punct şi coordonată eficient, într-o lucrare nouă în repertoriul ansamblului. Aşa cum a sunat, se pare că „filarmoniştii“ au fost cuceriţi de acel teritoriu cu totul altfel, realizând o interpretare pe bună dreptate aplaudată şi chiar ovaţionată de public. Public care, iniţial destul de rezervat, a avut revelaţia unei partituri captivante – dramatică, tensionată, cu accente expresioniste şi o ţesătură adesea surprinzătoare –, definitorie pentru compozitorul care a declanşat adevărate uragane tocmai prin noutatea adusă în muzica începutului de secol XX.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe