Newsflash
Istoria Medicinei

Existenţialism laic şi creştin

de Dr. Al. TRIFAN - dec. 12 2013
Existenţialism laic şi creştin
   Având rădăcini în perioada interbelică dar cucerind lumea intelectuală imediat după încheierea celui de-al Doilea Război Mondial, existenţialismul, în creaţia literară, are două variante: laică şi creştină. Jean-Paul Sartre este scriitorul cel mai cunoscut în prima variantă. Georges Bernanos este un bun candidat pentru cea de-a doua. Nu putea, desigur, să lipsească din Biblioteca din pod.
   Personajul principal al romanului L’imposture (Impostura) este abatele Cénabre, un prelat considerat a fi un model de simplitate, sinceritate şi credinţă, a cărui impostură este dată în vileag de naivul amic al său, abatele Chevance. Acesta, într-o noapte de discuţii dureroase, descoperă cu dezamăgire că prietenul său şi-a pierdut, dacă o avea, credinţa în Dumnezeu. Orgoliul, dorinţa de a fi lăudat de toţi, ambiţia şi fariseismul milosteniei sunt alte semne ale imposturii care ies la iveală de-a lungul dezvoltării epice, este adevărat puţin cam săracă în elemente narative. Dar pasajul care-l consacră pe Bernanos ca existenţialist în general şi creştin în special este întâlnirea abatelui Cénabre cu vagabondul cerşetor care-i aruncă în faţă impostura filantropiei semenilor săi. Scenariul produce cititorului o impresie la fel de penibilă precum cel din nuvela La nausée (Greaţa) de Jean-Paul Sartre, celălalt existenţialist, cel laic.
   În Sous le soleil de Satan, impostura generează fanatism. Romanul se compune din două părţi şi un prolog. În acesta din urmă se istoriseşte într-o sută de pagini cum o tânără vicioasă şi bizară, Germaine Malorthy, este sedusă de un boiernaş care o lasă însărcinată şi apoi o părăseşte.  Tânăra îl ucide în cearta despărţirii, parte din furie, parte din accident. Apelează la medicastrul satului său solicitând să-i provoace un avort, dar acesta refuză. Îi mărturiseşte crima înspăimântându-l cu perversitatea sa, după care o criză de nervi o face mamă a unui copil mort. Romanul propriu-zis este constituit din trei episoade cu dialoguri foarte lungi, caracteristice personajelor ecleziastice create de Bernanos. Abatele Donissan, vicar al parohiei Menou-Segrais este necioplit, brutal, sălbatic, neastâmpărat, încercând să-şi disciplineze fiinţa torturată. Într-o noapte, pe câmpie, îi apare diavolul sub forma unui boschetar necunoscut, dar îngerul păzitor, sub aspectul unui căruţaş prieten, îl salvează. O întâlneşte de asemenea pe Germaine Malorthy căreia îi spune că este posedată, ceea ce o face să se sinucidă. După ce produce un scandal ducându-i cadavrul în biserică, îl regăsim mai târziu pe abatele Donissan în parohia Lumbres, înconjurat de o reputaţie de sfinţenie, căreia cititorul nu-i înţelege originea şi justificarea. Scrupulele şi turmentările sale cresc fără încetare, fiind convins că sfinţii sunt prada urmărită de diavol, tentându-i cu păcatul disperării şi al orgoliului. Într-o zi, eşecul încercării sale de a reanima un copil mort îl decepţionează, permiţându-i să măsoare predestinarea sa la o salvare dificilă şi incertă. După ce a fost iubit temător de confraţi şi admirat de mulţime, preotul din Lumbres este răpus de o criză cardiacă, în ziua în care soseşte un mare sceptic, scriitorul Saint-Marin, alias Anatole France. Bernanos ne spune că, de atunci, pe mormântul preotului se produc miracole.
   Problemele pe care şi le pun eroii din Sous le soleil de Satan (Sub soarele diavolului, 1926), din L’imposture (1927) şi din Journal d’un curé de campagne (Jurnalul unui preot de ţară), care a obţinut Marele Premiu al Academiei Franceze în 1936, au rămas actuale şi astăzi.
   Lectura romanelor existenţialiste ale lui Georges Bernanos sugerează părerea conform căreia, în lume, creştinul şi, mai mult încă, preotul este un om în agonie, necredinţa izvorând din contemplarea demistificării lumii moderne, o lume care nu mai are timp nici să spere, nici să iubească. Dacă am fi de acord cu aceste realităţi, nu am şti dacă scriitorul are dreptate când nu vede lumea salvată decât de cei săraci: „…Săracii sunt aceia care speră în locul ei, aşa cum sfinţii iubesc şi ispăşesc pentru noi toţi. Tradiţia speranţei se află în mâinile săracilor“. Şi poate ne revine nouă, medicilor, să întreţinem necontenit speranţa săracilor în viaţă.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe