Newsflash
Istoria Medicinei

Scriitorul pe culoarele sanatoriului

de Dr. Al. TRIFAN - ian. 23 2014
Scriitorul pe culoarele sanatoriului
   Tuberculoza pulmonară a fost, neîndoielnic, una din bolile cele mai temute până în secolul al nouăsprezecelea şi prima jumătate a secolului douăzeci. Evoluţia sa consumptivă îndelungată a obligat comunitatea să o găzduiască în aşezăminte speciale – sanatoriile – care, pentru a asigura un aer ozonificat, au fost amplasate în mijlocul pădurilor de munte, la o înălţime care asigură şi izolarea cerută de contagiozitatea sa. Medicii care îngrijeau bolnavii erau siliţi, din cauza accesului dificil, să convieţuiască împreună cu bolnavii lor, ceea ce le-a permis să poată observa, pe lângă simptomele bolii pulmonare, şi unele manifestări psihice asociate ei.
   Sanatoriile de tuberculoză care au împânzit Europa la începutul secolului trecut reprezentau un mediu artificial, creaţie umană care influenţa subiectivitatea pe două căi: prin izolare şi prin boală.
   Izolarea într-o cumunitate restrânsă modifică reacţiile psihice din cauza proximităţii aleatorii, dorite sau nedorite. Interacţiunile personale se înmulţesc şi se permanentizează, lipsa de intimitate cauzează un nevrotism accentuat.
   Boala, prin caracterul ei cronic şi grav, pune personalităţii probleme noi şi neobişnuite printre care un prim loc îl ocupă reprezentarea sfârşitului vieţii. Contagiozitatea produce şi întreţine alienarea, iar febra şi consumpţia produc stări euforice identificate şi menţionate de personalul medical.
   În romanul lui Thomas Mann, Der Zauberberg (Muntele vrăjit  – 1924), un student care vine să-şi viziteze pentru trei săptămâni vărul în sanatoriu trebuie să-şi amâne plecarea pentru că i s-a depistat o ftizie şi rămâne internat şapte ani. În toată această perioadă, are timp să cunoască medicina sanatorială, modul cum medicii se adresează bolnavilor şi să întâlnească o mulţime de personaje între care se nasc controverse ideologice ce discreditează lumea europeană puternic afectată de Primul Război Mondial. Sanatoriul joacă rolul unei scene de teatru pe care personajele pot fi adunate şi făcute să-şi joace rolul atribuit de romancier. Dialogurile lor vehiculează ideile şi ideologiile din acel timp, fiind exponenţi ai principiilor lumii intelectuale din vremea lor. Dacă Hans Castorp este un lunatic căutând Sfântul Graal, el rămâne totuşi un burghez neamţ limitat, mediocru, oscilând între filistinism şi radicalism; Settembrini este un umanist tot aşa cum Naphtha este un radical. Clavdia Chauchat este întruchiparea tentaţiei erotice şi a luxurii morbide, Mynheer Peeperkorn este personificarea caracterului dionisiac care sfârşeşte prin sinucidere, în sfârşit Joachim Ziemben, vărul lui Hans Castorp, reprezintă idealurile loiale ale unui ofiţer fidel. Soarta lui este tragică: părăsind „Muntele vrăjit“, împotriva sfaturilor doctorului Behrens, pentru a se reîntoarce în câmpie – tărâmul plat – are o recădere şi se întoarce pentru a-şi încheia zilele în sanatoriu. Cine a strâns informaţii despre ultimele zile de viaţă ale acestor bolnavi ştie că ele reaprind o dorinţă de viaţă, o speranţă şi un optimism uneori extatic în total dezacord cu situaţia medicală.
   Scriitorul face cunoştinţă cu un sanatoriu de tuberculoză în anul 1912 când îşi vizitează soţia ce suferea de o pneumopatie şi se afla internată de doctorul Friedrich Jessen la Waldsanatorium din Davos, Elveţia, prilej cu care se împrieteneşte cu echipa medicală de aici. Primul manuscris al romanului început înainte de izbucnirea Primului Război Mondial este întrerupt de această conflagraţie, dar autorul îl reface şi îl publică în anul 1924. Cartea îmbină complex realismul narativ cu profilul alegoric al personajelor şi cu sensul simbolic al situaţiilor. Metaforele subtile apar mereu. Astfel, faptul real că febra în TBC este incertă (în jur de 37° Celsius) semnalează nesiguranţa protagonistului principal, Hans Castorp.
   În romanul Der Tod in Venedig (Moartea la Veneţia) personajul principal, vârstnicul literat Gustav Aschenbach, luptă cu atracţia sa faţă de un adolescent de paisprezece ani. Psihanaliştii văd în roman o mărturisire voalată a propriei bisexualităţii a autorului, părere confirmată şi după descrierea, în anul 1975, a jurnalelor lui Thomas Mann.
   Romanul este inspirat de realitate pentru că într-adevăr scriitorul a stat, în anul 1911, la Grand Hotel de Bains din staţiunea Lido împreună cu soţia şi fiul său. Aici a făcut o pasiune pentru un copil polonez de zece ani.
   Psihanaliza este o metodă ideală de a simplifica toate conflictele intrapsihice, dar simplitatea înseamnă diminuare, sărăcire. Atunci este chemată literatura ca să multifaţeteze, să îmbogăţească, să completeze ceea ce pare prea evident. În „Moartea la Veneţia“ ceea ce este doar ghemul de pulsiuni sexuale deviante se dovedeşte a fi un conflict apolinico-dionisiac. Poeţii, ca oameni, nu pot fi nici înţelepţi, nici demni, afirmaţie pe care Aschenbach o confirmă. Atracţia pe care el o simte pentru Tadzio se putea fixa foarte bine pe altceva, pe droguri, pe alcool sau pe ruletă, dar atunci n-ar mai fi avut valoarea simbolică de a hermeneutiza aspiraţia demiurgică spre frumos. Dragostea nu este relativă decât într-o mică măsură la calităţile, de multe ori inexistente, ale obiectului erotic, ci la iubirea pentru frumos, ca sentiment interior. Independenţa afectului faţă de individualitatea care-l naşte explică deviaţiile sexuale. Esteticul este tot ceea ce caută poetul, iar frumosul nu este neapărat nevoie să sălăşluiască în sexul opus. Tipul lui Aschenbach ne interesează pentru că este în acelaşi timp omul în general care îşi pune mereu aceleaşi întrebări şi omul concret legat de convenţii. În personaj se regăsesc aproape toate conflictele ce se opun şi scindează viaţa interioară a unui intelectual. Faţă de acestea, alegerea este obligatorie şi constantă, dar ea nu se poate face decât voit şi cu preţul unei sărăciri, pe care poetul nu este în stare să o accepte. Voinţa lui nu reuşeşte să reducă aceste conflicte la tăcere şi pe suprafaţa netedă a unei mări apolinice răbufneşte adesea nedoritul tumult dionisiac. Religia şi morala se fisurează sub şocuri demoniace. Dar fie că Thomas Mann a dorit-o sau nu, eroul său reprezintă perfect intelectualul erei imperiale ai căror urmaşi au eşuat în perioada Republicii de la Weimar.
   Ultimul capitol al cărţii începe cu izbucnirea unei epidemii de holeră care goleşte Veneţia de turiştii săi. Precizia cu care autorul descrie parcursul geografic al flagelului nu este egalată decât de amănuntele privitoare la răspândirea ei şi la semiologia pe care victimele o manifestă.
   Pentru cine nu ar fi convins că Thomas Mann a fost un mare scriitor, lectura ultimelor pagini ale cărţii este obligatorie. Gustav Aschenbach, simţindu-se suferind, părăseşte hotelul mai devreme pentru a se aşeza pe plajă. Îl încercau crize vertiginoase care erau numai pe jumătate organice, acompaniate de angoasă şi de impresia că nu există nici soluţie, nici speranţă. Coasta mării era neospitalieră, cu ape puţin adânci, parcurse, până la bancul de nisip, de uşoare riduri mobile. Suflul toamnei, cel al lucrurilor care au încetat să trăiască, traversa plaja părăsită, altădată loc de distracţie animat şi viu colorat. Prăbuşit pe un şezlong, Aschenbach îl urmăreşte pe Tadzio care se îndepărtează în lagună. Într-o halucinaţie psihagogică a amorţelii premergătoare morţii, îl vede pe acesta arătându-i, cu mâna şi degetul întins, depărtarea în care se profila, ca o umbră, pe fundalul unui vid promiţător.
   Important pentru cei care valorizează arta psihopatologică este faptul că Thomas Mann reconsideră, sub influenţa lui Nietzsche, relaţia dintre boală şi creaţie. Scriitorul crede că maladia nu trebuie privită ca exclusiv negativă. În eseul său despre Dostoievski scrie că în cele din urmă totul depinde de cine este bolnavul, cine este nebun, epileptic sau paralitic. În cazul lui Nietzsche şi al lui Dostoievski, din boală apare ceva care este mai important şi mai conducător în viaţă şi dezvoltare decât orice stare de sănătate garantată. Împingând totul până la limită, afirmă că anumite cuceriri ale sufletului şi minţii sunt imposibile fără boală, nebunie, sau crimă a spiritului.

 

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe