Newsflash

Drumul spre normalitate

de Prof. dr. Mircea Ioan POPA - dec. 28 2015
Drumul spre normalitate
     Se apropie încheierea unui nou an de ne-colegialitate. Cât de mare este influența acestei stări de spirit asupra realităților sistemului medical românesc? Care sunt efectele concrete? Cum ar merge lucrurile dacă starea de normalitate s-ar institui, s-ar aplica și s-ar impune? Sunt întrebări retorice. Nu există studii pe eșantioane statistic semnificative, nu pot să apară rezultate extrapolabile (la un spital, o facultate, o universitate, un oraș, un județ sau la nivelul țării noastre).
     În aceste condiții, nu ne rămâne decât să spunem ceea ce credem. Iar eu sunt convins că unica variantă de ales este colegialitatea. Cum să procedăm? Comportamentul colegial trebuie învățat de timpuriu, de acasă (și nu de la televizor, nici utilizând tablete ori telefoane deștepte de la doi ani, nici prin conturi de facebook sau cine mai știe ce „modernisme“). Sunt necesari părinți și bunici care să se dedice în primul rând copiilor și nepoților (tot mai greu în lumea „nebună“ în care trăim). Trebuie ca, în continuare, la creșă, grădiniță, școală, liceu, universitate sau la locul de muncă să se pună accent și preț pe starea de normalitate, pentru că altminteri avem ceea ce vedem în jur.
     Ne aflăm într-o perioadă foarte importantă (sărbătoarea Nașterii Mântuitorului este un moment în care mai toată activitatea ar trebui să se desfășoare în familie, respectând precepte învățate de la strămoși, cu pregătirea adecvată, având grijă de viața în acest „cuib“ unde se învață și se construiește, cu migală, chiar și starea de colegialitate), ar trebui să putem face prioritizări în activitatea noastră, să alegem ceea ce este potrivit. Dar, parcurgând retrospectiv exemplele pe care am ales să le prezint în cel mai important jurnal al medicilor, se poate spune că mai este mult de lucru pentru instituirea stării de normalitate. Eu nici măcar nu cred că lumea conștientizează aceasta.
     Nu știu câți dintre colegi au avut timp să citească articolele publicate anul acesta în „Viața medicală“ și să se gândească la aspectele prezentate, să încerce să schimbe câte ceva în „obișnuit“. Am prezentat, la rândul meu, exemple bune și exemple mai puțin bune, exemple de urmat și altele la care aș putea spune „în niciun caz să nu facem așa“. Nu cred că lucrurile pe care le-am scris vor influența în mod semnificativ colegii. Având activități zilnice atât de complicate (uneori complicate de noi înșine), atât de multe obstacole de depășit, atât de puțin timp, este greu de crezut că sunt mulți colegi care apucă/reușesc/doresc să citească un articol de opinie – chiar dacă articolul se referă la aspecte importante. Cu toate acestea, speranța, nădejdea rămân. Nu îmi permit să nu sper că lucrurile se pot schimba și că o să vină și acea vreme în care, uitându-mă în jur, voi vedea numai colegi. Însă, până acolo, calea este lungă.
     Între colegi, unii sunt mai tineri, studenți sau rezidenți. Toți trebuie formați în spiritul colegialității. Dar oare este chiar așa? Spre exemplu, dacă în timpul pregătirii acestora cadrele didactice care trebuie să le instruiască nu discută deloc între ele, nu organizează o activitate coerentă, programul nu este bine definit (mă refer mai ales la pregătirea în rezidențiat) – ei ce vor putea să înțeleagă? Este drept, problemele din jur nu sunt mici, uneori par insurmontabile, însă datorită colegialității trebuie uitate atunci când activitatea este dedicată pregătirii viitorilor colegi. Ei vor deveni medici și, cine știe, poate chiar de ei vom avea nevoie, cândva, personal. Sigur că nu acesta este motivul pentru care comportamentul nostru ar trebui să fie impecabil – ei trebuie pregătiți în spiritul vocației, în spiritul unei misiuni la care s-au angajat încă de pe vremea când nu aveau nicio idee concretă privind răspunsul la întrebarea: oare ce înseamnă să devii medic?
     Însă, uneori, în cursul pregătirii lor primești „vestea“ că au mai rămas puține zile/săptămâni, anul de curs se termină și trebuie „predate“ mai multe cursuri. Te uiți, încerci să găsești logica acestor cursuri de predat exact acum și nu ai cum. Dacă logica nu există, ei ce să înțeleagă și cum să lege informația pe un „fir călăuzitor“? Iar dacă se întreabă: „Oare ăștia nu vorbesc între ei? Nu au un plan de la început? Cum se gândesc să ne ajute în pregătirea noastră?“ și nu găsesc răspunsurile corecte, aceste experiențe nu își vor pune amprenta pe dezvoltarea lor, în continuare? Oare cum se vor comporta la rândul lor, când se vor face mari?
     Mai este și o altă problemă, esențială. În urmă cu mai mulți ani, o colegă (pe care am „pierdut-o“ – este dintre cei care nu au mai rezistat fără salariu și a plecat din Institutul Cantacuzino, în acest an) îmi spunea: „Mircea, de ce te ocupi atât de mult de studenți, redu timpul petrecut cu ei și ocupă-te în special de rezidenți, că ei deja au ales această cale, a medicinii de laborator sau microbiologiei“. Noi lucrăm cu studenți și încercăm să le transmitem un mesaj general. Nu încercăm să îi facem microbiologi sau oameni de laborator, ci le oferim o perspectivă. Studenții sunt atât de stresați (eronat) de fiziologie încât uneori fac rabat la alte activități. Sunt studenți și viitori medici, iar un profesor are datoria să contribuie la formarea lor, generală și particulară. Majoritatea nu acceptă sfaturile sau, chiar dacă le aud și nu le resping, nu le urmează. Ei „știu“! Mai devreme sau mai târziu realizează cum era mai bine să procedeze. Unii, puțini, de multe ori cu note mai mici la examenul de rezidențiat, aleg o specializare în domeniul nostru. (Paranteză: de parcă a ajuta în punerea diagnosticului nu ar avea importanță. De parcă anumite „meserii“ ar trebui să fie alese cu cele mai mici punctaje. De parcă nu ar fi nevoie în toate domeniile de medici și de colegi buni și foarte buni. Ia să depindă viața unui pacient, viața unei persoane cunoscute, viața unei rude de o analiză de laborator! Atunci să vezi!)
     M-am gândit la spusele colegei mele și am mai redus puțin din timpul petrecut acasă, pentru somn, pentru mesele zilnice, ca să mă ocup mai mult de medicii rezidenți. Surpriza pe care am avut-o a fost că majoritatea aveau un comportament la fel de interesat (de domeniul în care urmau să își desfășoare activitatea) ca mulți dintre studenți. Un comportament stresant, la propriu (stres negativ). Am încercat în fel și chip. Am încercat să le arăt ce se poate și ce nu se poate. Am încercat să îi atrag spre puțintică cercetare, spre cititul „în plus“, spre debutul activității de a scrie, spre înțelegerea importanței activității pe care o vor desfășura, spre ideea de integrare a viitoarei misiuni în cadrul tuturor activităților și înțelegerea legăturii cu sănătatea publică. I-am invitat să participe la cercul de microbiologie. Ce am constatat? Să mai spun, oare?
     Am să mă refer acum la un singur aspect: comportamentul „studențesc“. Studenții și medicii rezidenți pe care i-am cunoscut relaționează mai ales cu nota, cu persoana despre care știu ei că va decide nota (de semestru, de an, de stagiu, de examen final – notă să fie!). Iar gândul care îți vine este că „nu s-au maturizat deloc“, nu au prins spiritul colegialității, modul școlăresc rămâne prioritar, carnetul de note (prezent sau absent) impune modul de relaționare. Mulți, nu toți. Una din probleme rezidă chiar din lipsa înțelegerii corecte a comportamentului colegial – iar de colegialitate avem nevoie tot timpul.
     Au trecut 26 de ani. Mulți dintre noi credem că „ne sacrificăm“ (ba învățând, ba în cadrul altor activități) – dar nu trebuie să uităm sacrificiile adevărate. În istoria țării noastre am avut și avem mulți martiri, oameni care au pus mai presus de viața proprie țara, neamul, românii. Nu avem dreptul să îi uităm. Dumnezeu să îi odihnească în pace și pe noi să ne ierte pentru toate erorile și pentru toate lucrurile pe care nu le facem cum se cuvine!

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe