Newsflash

Lucrarea de licență

de Prof. dr. Mircea Ioan POPA - sept. 10 2015
Lucrarea de licență
     În aceste zile se dă un nou examen de colegialitate, ale cărui rezultate urmează să se vadă. Pentru sistemul medical, s-ar putea să fie un moment de cotitură. Există posibilitatea demonstrării colegialității și unirii înspre binele acestui sistem. Tot în zilele care urmează se va desfășura și un eveniment important pentru absolvenții facultăților cu profil medical: examenul de licență. Sunt multe de spus, dar am să mă rezum la discutarea unor situații legate de lucrarea de licență, acea lucrare care, teoretic, demonstrează capacitatea absolventului de a aplica cele învățate la cursurile și seminarele de metodologie a cercetării și de a realiza un studiu personal, relevant pentru domeniul pe care l-a ales.
     L-a ales? Iată o întrebare care nu are răspuns (cu relevanță statistică pentru ansamblul absolvenților). Câți dintre viitorii colegi aleg cu adevărat un domeniu de studiu și obțin rezultate relevante? Să depănăm o amintire. Am condus și eu un număr de studenți care, dintr-un motiv sau altul, m-au căutat și au dorit „să-și facă diploma cu mine“ (cam așa este exprimarea colocvială cu privire la această parte a finalizării studiilor universitare). Dintre aceștia, în urmă cu mai mulți ani, după vreo patru ani de „dispariție“ (așa numesc eu ceea ce se întâmplă cu majoritatea foștilor studenți, după promovarea examenului: în mod „colegial“, dispar), în holul central al facultății s-a repezit la mine (la propriu) o domnișoară. Nici mai mult, nici mai puțin m-a luat în brațe și mi-a spus: „Vă rog să nu mă refuzați, vreau să fac lucrarea de diplomă cu dumneavoastră!“. M-am retras doi pași, am privit-o, mi-am adus aminte despre cine este vorba și m-am adresat folosindu-i prenumele. S-a mirat puțin, dar s-a bucurat că mi-am amintit cine este. Mi-a prezentat ideea ei (părea un subiect serios pentru o lucrare de licență). Am mers în bibliotecă și am discutat. În final am agreat modul de lucru, structura și un plan pentru următorul interval de timp. Mi-a spus că urmează să plece pentru o perioadă din țară (urma vacanța de vară) și ca atare aveam să reluăm activitatea după debutul noului an universitar. Pe atunci nu existau nici email, nici telefon mobil, nici multe altele. A trecut vacanța, a trecut anul universitar următor. Cândva, după ce fosta mea studentă devenise deja absolventă, ne-am întâlnit întâmplător. Mi-a povestit (aparent) jenată că a realizat că timpul nu îi mai permite o cercetare serioasă și a renunțat la ideea pe care o discutasem, cu entuziasm.
     Am să continui cu istorisiri primite de la unii dintre foștii mei studenți, începând cu textul primit prin email: „Marți v-am spus că mulți medici ne sfătuiesc să nu ne «chinuim» cu licența și că mi s-a povestit că unei persoane i s-a propus să i se dea o «licență» gata făcută, fără ca acea persoană să fi cerut măcar așa ceva“. Sunt două aspecte, unul mai necolegial decât celălalt. Mă voi referi la primul. Poate că nu toți studenții își doresc să demonstreze că pot cerceta. Poate că nu toți studenții doresc să realizeze un studiu remarcabil. Dar cum să te trezești să le blochezi orice gând spunându-le că „nu are rost“ sau că „licența este un chin de care nu ai nevoie“? Este un mod de abordare care mă oripilează, un exemplu tipic de lipsă de colegialitate. Sunt discuții încă de pe vremea când urma să îmi pregătesc eu lucrarea de diplomă, se pune întrebarea dacă la finalul anului universitar să se mențină, pe lângă examenul de licență, și această lucrare. Însă, atâta vreme cât activitatea este parte integrantă din pregătirea viitorilor colegi, trebuie tratată cu seriozitate.
     Seriozitatea trebuie să reprezinte regula pentru toți, îndrumători sau îndrumați. A coordona o lucrare de licență nu este de ici-de colo; este (trebuie să fie) o acțiune responsabilă, colegială, un exemplu de abordare pentru un viitor coleg. Cu toate acestea, uneori nu se întâmplă așa. Din istorisirile studenților, cititorii vor putea extrage unele învățăminte.
     La finalul unui curs, o studentă a mers la asistentul universitar care îndruma grupa din care făcea parte, pentru a pune unele întrebări referitoare la subiectul predat în acea zi. A urmat o discuție interesantă, utilă. După ce i s-au lămurit aspectele neînțelese foarte bine, medicul i-a sugerat o clinică pe care o considera foarte bună, unde ar putea merge în gardă dacă îi place domeniul și dorește să învețe suplimentar. Când studenta i-a spus că deja îl cunoaște pe șeful clinicii recomandate pentru că urmează să își realizeze licența tocmai sub coordonarea acelui profesor, răspunsul medicului a fost neașteptat. În loc să se bucure că studenta dorește să realizeze un studiu și o lucrare serioasă, i-a răspuns: „Dar de ce ai ales așa ceva? Altă clinică nu mai găseai sau un alt domeniu? Nu puteai să mergi în altă parte? Eu m-am apucat de licență în anul 6. Am mers pe o secție pentru că îmi spusese un coleg că acolo e mai lejer să îți faci licența. Am abordat o doctoriță pe hol și am rugat-o să mă ajute. A fost de acord să îmi fie îndrumătoare și într-o săptămână licența a fost gata. Am luat de pe net informații din câteva articole și din două cărți, am avut câteva cazuri și gata, am terminat. Cu licența nu trebuie să te chinui“. Iată cum apare din nou „chinul“, de parcă în asta s-ar traduce dorința de a te pregăti cât mai bine. Este drept că sunt unii (am cunoscut și eu destui) la care verbul „a învăța“ se potrivește cu „a se chinui“, așa cum sunt și alții care consideră că învățătura, preocuparea pentru a cunoaște cât mai mult, dorința de a te dezvolta în domeniul medical reprezintă un... sacrificiu. Vai și amar! Unde este misiunea? Unde este vocația?
     O altă fostă studentă, aparent pasionată de medicina de laborator, s-a gândit la finalul anului 5 să își realizeze lucrarea de licență în acest domeniu. Prin urmare, a rugat un medic cu care mai lucrase să o îndrume spre un laborator unde să poată realiza un studiu cât mai serios, în care să se poată implica personal. Medicul, binevoitor, a sfătuit-o unde să meargă. Studenta a trecut la treabă și în cursul vacanței de vară a dedicat două luni pentru a lucra efectiv în acel laborator. A învățat unele tehnici, le-a aplicat, a obținut și mici rezultate – era bucuroasă de modul în care activitatea s-a desfășurat. Când a început anul 6, programul mai încărcat nu i-a mai permis să ajungă în laborator. În schimb, a început să redacteze partea generală a licenței, în baza articolelor extrase (înțelegând și mai bine valoarea sprijinului oferit de facultate prin accesul online la numeroase resurse de informație). Din când în când, destul de frecvent, îi aducea aminte medicului coordonator că dorește să dezbată împreună cu dânsul o serie de aspecte pentru a putea începe să redacteze partea specială a lucrării și pentru a putea continua și activitatea practică. Când partea generală a fost gata, pe la finalul lunii ianuarie, studenta a insistat să continue lucrul pentru realizarea părții speciale și până la urmă a decis să meargă singură în laboratorul unde lucrase pe timpul verii. Personalul medical din laborator i-a spus că nu a văzut-o lucrând împreună cu ei și că dacă vrea să își realizeze lucrarea de licență va trebui să înceapă să vină să lucreze și încă foarte des. Din păcate, au uitat activitatea din timpul vacanței și nu și-au pus nicio problemă în legătură cu momentul discuției (era deja aproape jumătatea anului 6). Stagiile se succedau cu relativă repeziciune, participarea la cursuri, stagii și examene continua conform programei, iar studenta avea de învățat și pentru examenul de rezidențiat. Mai mult decât atât (și poate că acesta a reprezentat motivul esențial pentru abandonul acestei linii de studiu), modul de adresare a fost dur și deloc politicos. Studenta respectivă nu a dorit să menționeze cuvânt cu cuvânt ce i-au auzit urechile. A rămas surprinsă și a cerut ajutor unui alt cadru didactic pe care îl cunoștea, a încetat colaborarea cu medicii respectivi și a început un alt studiu de la zero. A reușit totuși să încheie lucrarea de licență, care a fost apreciată de comisie, a prezentat rezultatele obținute la două congrese și a publicat și o lucrare într-o revistă medicală.
     Exemple precum cele de mai sus sunt de natură să îi influențeze negativ pe viitorii colegi, să îi transforme pe cei mai slabi, să îi determine să procedeze similar atunci când devin mai mari și pot decide. Sunt exemple rele, de care sistemul medical și universitar trebuie să se descotorosească.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe