Majorare salarială în sănătate. Având
în vedere perioada tumultuoasă prin care trecem, cu un încărcat iz politic, în
Monitorul Oficial nr. 811 din 6 noiembrie 2014, a fost publicată deja „celebra şi
lăudata“ Ordonanţă de urgenţă nr. 70 din 4 noiembrie 2014 privind salarizarea
personalului din cadrul sistemului public sanitar şi sistemului public de
asistenţă socială în anul 2015. Concret, aşa cum declara public ministrul de
resort, începând cu 1 ianuarie 2015, pentru personalul din cadrul sistemului
public sanitar, inclusiv unităţi medico-sociale, şi al sistemului public de
asistenţă socială, cuantumul brut al salariilor de bază/soldelor funcţiei de
bază/salariilor funcţiei de bază, faţă de luna decembrie 2014, se majorează cu
100 lei, dar nu se va aplica celor care în anul 2015 beneficiază de majorarea
salariului de bază cu sume mai mari de 100 lei, ca urmare a majorării
salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată. Cuantumul sporurilor,
indemnizaţiilor şi al celorlalte elemente ale sistemului de salarizare care fac
parte, potrivit legii, din salariul brut, se menţine la acelaşi nivel cu cel ce
se acordă pentru luna decembrie 2014, în măsura în care personalul îşi desfăşoară
activitatea în aceleaşi condiţii. Beneficiarii acestei „substanţiale“ majorări
salariale vor fi angajaţii din unităţile sanitare publice cu şi fără paturi,
centrele de diagnostic şi tratament, centrele medicale, centrele de sănătate,
centrele de sănătate multifuncţionale, unităţile specializate de urgenţă şi transport
sanitar publice, inclusiv unităţile sanitare aflate în subordinea ministerelor şi
instituţiilor cu reţea sanitară proprie, personalul din reţeaua de medicină şcolară
şi asistenţă medicală comunitară, precum şi alte unităţi sanitare şi
medico-sociale publice.
Măsuri financiar-electorale. Tot
într-un demers electoral, prin Ordonanţa de urgenţă nr. 69 din 29 octombrie
2014, publicată în Monitorul Oficial nr. 807 din 5 noiembrie 2014, au fost
reglementate unele măsuri financiare în domeniul sănătăţii şi pentru
modificarea unor acte normative, pentru reevaluarea medicamentelor din Lista
cuprinzând denumirile comune internaţionale corespunzătoare medicamentelor de
care beneficiază asiguraţii, cu sau fără contribuţie personală, pe bază de
prescripţie medicală, în sistemul de asigurări sociale de sănătate, precum şi
denumirile comune internaţionale corespunzătoare medicamentelor care se acordă
în cadrul programelor naţionale de sănătate, care se definitivează până la data
de 30 octombrie 2014. S-a avut în vedere necesitatea adoptării unor măsuri de
alocare a fondurilor din Fondul de rezervă bugetară aflat la dispoziţia
Guvernului, determinată de: existenţa unor facturi neachitate cu vechime
cuprinsă între 90 şi 360 de zile, aferente lucrărilor de investiţii efectuate;
existenţa unor hotărâri judecătoreşti definitive şi irevocabile, executorii
pentru facturile neachitate şi în baza cărora se poate trece la executarea
silită a sumelor datorate, prin înfiinţarea de popriri pe conturile unităţilor şi
blocarea activităţii spitalelor; garantarea unui acces echitabil al cetăţenilor
la o asistenţă medicală desfăşurată în condiţii optime; stingerea arieratelor
înregistrate de companiile de sub autoritatea Ministerului Transporturilor,
monitorizate potrivit acordului încheiat cu Fondul Monetar Internaţional, şi
încadrarea în ţintele stabilite prin acest acord; punerea în aplicare a hotărârii
arbitrale a Tribunalului din Zurich şi plata sumelor datorate astfel încât să
se evite executarea silită a Administraţiei Fluviale a Dunării de Jos Galaţi.
Tratament intervenţional pentru AVC. În Monitorul
Oficial nr. 799 din 3 noiembrie 2014, a fost publicat Ordinul ministrului sănătăţii
nr. 1.216 din 21 octombrie 2014 privind aprobarea Normelor tehnice de finanţare
şi realizare a Acţiunii prioritare pentru tratamentul intervenţional al pacienţilor
cu accident vascular cerebral acut. Reglementarea vizează asigurarea îngrijirii
cazurilor cu AVC acut ale căror costuri nu pot fi acoperite din fondurile obţinute
pe baza contractelor cu casele de asigurări judeţene şi a municipiului Bucureşti,
prin intermediul spitalelor regionale de urgenţă, spitalelor judeţene de urgenţă
şi Institutului Naţional de Neurologie şi Boli Neurovasculare, finanţarea fiind
realizată din fonduri asigurate din bugetul Ministerului Sănătăţii, de la
bugetul de stat şi din veniturile proprii ale unităţii sanitare. Unităţile
sanitare implicate sunt: Spitalul Universitar de Urgenţă Bucureşti; Spitalul
Universitar de Urgenţă Elias; Institutul Naţional de Neurologie şi Boli
Neurovasculare Bucureşti; Spitalul Clinic de Urgenţă Judeţean Mureş; Spitalul
Clinic Judeţean Timiş; Spitalul Judeţean Bihor; Spitalul Clinic „Nicolae Oblu“
Iaşi.
Restanţele Spitalului Floreasca. Prin Ordinul
ministrului sănătăţii nr. 1.279 din 29 octombrie 2014, publicat în Monitorul
Oficial nr. 802 din 4 noiembrie 2014, a fost aprobată Metodologia privind
verificarea şi certificarea datelor înscrise în Situaţia obligaţiilor de plată
peste termenul de scadenţă, mai vechi de 90 de zile, pe categorii de furnizori,
rămase neachitate de Spitalul Clinic de Urgenţă Bucureşti la data publicării HG
914/2014 privind suplimentarea bugetului Ministerului Sănătăţii din Fondul de
rezervă bugetară aflat la dispoziţia Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe
anul 2014.