Newsflash

Modele de urmat

de Prof. dr. Mircea Ioan POPA - ian. 11 2016
Modele de urmat
     Am primit un mesaj îmbărbătător de la una dintre studentele bursiere din acest an. Spunea despre una dintre colegele noastre, care s-a ocupat de grupa lor într-un stagiu important: „Doamna doctor a fost cel mai bun dascăl pe care l-am avut până acum în facultate. Din prima zi de stagiu a avut o atitudine foarte călduroasă cu noi“. M-am bucurat mult, pentru că este vorba despre o persoană pe care o cunosc de multă vreme, iar părerea mea foarte bună a fost întărită de o colegă mai mică; sunt sigur că părerea este împărtășită și de mulți alți studenți.
     Studenții sunt mulțumiți atunci când sunt tratați colegial, dar ei nu apreciază doar atitudinea. Trebuie să ne ocupăm de ei cu toată răbdarea și dedicația, să le arătăm că sunt viitorii noștri colegi, că ne pasă de timpul lor, de activitățile lor universitare și extrauniversitare (societățile studențești desfășoară numeroase acțiuni de voluntariat), să îi creștem într-un spirit colegial. Cuvintele pe care le-am primit sunt ilustrative și merită să fie reproduse ca atare: „Mi-a plăcut că din start am stabilit să venim la 9, chiar dacă ar fi trebuit să venim la 8 (în programul facultății). Ne-a explicat că de la 8 la 9 trebuie să fie la raportul de gardă și trebuie să pună mai multe lucruri în funcțiune pe secție, pentru ca apoi să ne poată acorda toată atenția. Așa a și fost. Am început în fiecare zi la 9 și, din momentul în care venea la noi, nu mai rezolva alte probleme. Toată energia ei ne era dată (dăruită) nouă. Cred că vă dați seama cât de mult ne-a bucurat acest lucru, ținând cont că în alte stagii, după ce că suntem chemați la ora 8 (și nu vine nimeni, niciodată, la acea oră), suntem «părăsiți» după câteva minute deoarece intervin diverse probleme, iar asistentul «dispare» și «uită să mai vină și înapoi». Dar doamna doctor a noastră nu este așa. Dumneaei este probabil înzestrată cu o foarte bună capacitate organizatorică din moment ce reușește să separe atât de bine lucrul cu studenții și cu pacienții. A dat dovadă de organizare și atunci când mergeam să îi consultăm; deși eram două grupe (17 studenți), ne-a împăcat pe toți. Pe mine m-a văzut din prima zi că sunt implicată și imediat ridic mâna și vreau să răspund sau să fac diverse lucruri și mi-a zis să mai las și pe alții să participe la discuție. I-a luat pe fiecare în parte și i-a scos în față, determinându-i să se exprime și să se pună în valoare. De fapt, ne-a pus în valoare pe toți. Nu am văzut niciodată vreun profesor/asistent care să poată să țină cont constant de cât și cine a răspuns și cine mai trebuie să răspundă. Voia să ne cunoască. Voia să avem toți șanse egale de afirmare. Ea știa că unii sunt mai curajoși și alții mai timizi, dar în același timp voia ca fiecare să spună cum vede lucrurile“.
     Scrisoarea continuă: „Un lucru care pe mine m-a uimit (comparativ cu ce se întâm­plă în viața de zi cu zi la facultate) a fost că au existat câteva zile în care nu a putut să vină deoarece urma să participe la un congres (o situație stabilită din timpul vacanței, când se credea că nu vor lucra și cu studenții în prima parte a anului universitar) și a făcut un lucru aparte. A vorbit pentru noi cu mai mulți colegi ai dumneaei, să ne învețe câte ceva în zilele în care nu putea veni. Nu ne-a zis «Hai, bucurați-vă și voi de un weekend prelungit», nu a lăsat să treacă nicio zi din stagiu fără să câștigăm ceva – am fost la chirurgie și pe ATI, unde colegii dumneaei ne-au prezentat diverse lucruri. Un alt lucru care mi-a plăcut a fost că nu a existat niciun pacient pe care l-am vizitat dar al cărui caz să nu-l dezbatem. Într-o zi mergeam la pacienți, iar în următoarea zi mergeam într-o sală și discutam cazurile. Aprofundam foarte tare cunoștințele. Discuțiile erau la nivel de facultate – dezbăteam cu adevărat. Părerea mea este că doamna doctor a vorbit pentru toate nivelurile – și pentru cel mai slab și pentru cel mai bun. Avea o sinceritate pe care o exprima atunci când ne explica realitatea medicală. Nu ne vorbea din cărți (în sensul că nu ne vindea «gogoși expirate», cum fac mulți alții), ci ne vorbea din propria experiență. Îi sunt recunoscătoare că ne-a vorbit din experiență, (...) ne-a vorbit realist, despre ce ar face dumneaei în cazul fiecărui pacient. Cu siguranță că pentru a ne explica și organiza toate discuțiile avea o bază solidă, câștigată în timp, citind din cărți și ghiduri, dar și din experiența personală – însă eu sunt sigură că toate acele sfaturi pe care ni le oferea erau verificate. Mi-a plăcut că am făcut și o recapitulare din semiologie – am prezentat pe echipe în fiecare zi anumite semne și simptome. Așadar, lucruri de bază, dar în același timp, am dezbătut, spre exemplu, activități «de rezidenți» – ghidul GOLD 2015. Am discutat despre medicație, despre filosofia medicamentelor. Am dezbătut nenumărate radiografii, pe care ni le aducea din arhivă (vă dați seama că pentru a face acest lucru, trebuia să le caute – să ne acorde timp dincolo de timpul «normat» pentru stagiu). Am dezbătut spirometrii și l-a învățat pe fiecare în parte să le citească și să le interpreteze. Și câte și mai câte“.
     Impresia lăsată de cadrul universitar asupra studenților a fost una puternică: „Deoarece am acumulat și eu o oarecare experiență în domeniu, pot să apreciez și să compar, pot să spun că tot ceea ce doamna doctor a spus a fost pertinent și de mare ajutor. Nu ne-a vorbit despre lucruri «inutile». A fructificat la maximum timpul pe care l-am avut la dispoziție. A reușit să se ocupe de noi în cel mai serios și folositor stagiu din toată activitatea noastră de aproape patru ani. Ne-am bucurat mult că a ținut și câteva cursuri – mi s-au părut dintre cele mai bune. Din nou, a dat dovadă de cât de organizată este și cât de limpede îi este mintea, în așa fel încât să reușească să facă totul foarte clar și plăcut. Nu ne-a «părăsit» nici la examenul practic. Ne-a susținut din priviri. Era alături de noi. În ciuda experienței, în ciuda poziției, în ciuda tuturor activităților și presiunilor pe care sistemul medical actual le pune atât pe pacienți, cât și pe medici, ne-a tratat permanent ca pe niște viitori colegi. Ne-a arătat permanent că își dorește să învățăm, să știm, să devenim medici buni. După examen, ne-am strâns cu toții «în cerc» și ne-a spus fiecăruia ce părere și ce sfaturi are pentru noi, la final de stagiu, la finalul unei perioade de excelentă colaborare. Fiecare a primit un feedback individualizat. Mesajele mi s-au părut foarte sincere, cu dorința de a ajuta. Fiecăruia i-a spus lucruri diferite de cele spuse celuilalt, personalizate. Cred că a reușit să ne cunoască foarte bine în tot acest timp. Este o persoană care intră în lista de modele pentru mine. Cel mai mult mi-a plăcut că a ținut foarte tare ca toți să fim egali și să ne exprimăm fiecare părerea. A ținut să nu existe nici măcar unul care să vorbească mereu, iar altul să nu aibă acces și să nu vorbească, să nu poată să participe la discuție, la dezbateri, la analiză și interpretare. A dat dovadă de multă răbdare. Este cu adevărat talentată, este tipul de dascăl pe care mi-aș dori să-l am la fiecare stagiu. Îi port mult respect și îmi doresc să lucrez cu dumneaei și în viitor. O recomand cu toată căldura“.
     Acest prim articol din noul an s-a scris aproape singur. M-am gândit timp de două săptămâni cum să debutăm în 2016. Este important să avem modele, să fim călăuziți spre o țintă cât mai înaltă, să fim medici foarte buni și oameni pe măsură. Cu ajutorul Lui Dumnezeu, dar și prin munca noastră, primim buni călăuzitori în misiunea aleasă, potrivit vocației, dar și potrivit celor ce suntem dispuși să oferim la rândul nostru. Să nu uităm niciodată că trebuie să fim și buni colegi! Fie ca 2016 să reprezinte un nou început, cu speranță, cu dorința de a vedea cum situația se îmbunătățește atât în domeniul medical, cât și în întreaga societate românească.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe