„Proiectul de reformă în sănătatea mintală, conceput în urmă cu patru-şase ani de experţi desemnaţi de Ministerul Sănătăţii, este în prezent abandonat“. …Un documentar despre drumul sinuos al psihiatriei româneşti după ieşirea din comunism ne este oferit de dl dr. Mircea Drăgan. "> Stagnarea psihiatriei româneşti - eşecul reformei - Viața Medicală

Stagnarea psihiatriei româneşti - eşecul reformei

de Dr. Mircea DRĂGAN - oct. 28 2011
Stagnarea psihiatriei româneşti - eşecul reformei

„Proiectul de reformă în sănătatea mintală, conceput în urmă cu patru-şase ani de experţi desemnaţi de Ministerul Sănătăţii, este în prezent abandonat“. …Un documentar despre drumul sinuos al psihiatriei româneşti după ieşirea din comunism ne este oferit de dl dr. Mircea Drăgan.

   După ieşirea din comunism, psihiatria românească a parcurs un drum sinuos. El poate fi împărţit în patru etape: conservatoare, de iniţiere a reformelor, de preaderare la Uniunea Europeană, respectiv de stagnare. Cercetarea celor mai importante date statistice publicate în Raportul OMS Europa 2008 „Programele şi practicile din Europa – făcând faţă provocărilor“ (1) conduc la concluzia că psihiatria românească se află într-o perioadă de stagnare. Proiectul de reformă în sănătatea mintală, conceput în urmă cu patru-şase ani de experţi desemnaţi de Ministerul Sănătăţii, este în prezent abandonat.

   În ultimii 20 de ani, s-a vorbit permanent despre reformă în sănătate. Toate guvernele şi toţi miniştrii sănătăţii au folosit acest termen. Fiecare a înţeles însă altceva şi a acţionat în altă direcţie. Nu a existat o continuitate a politicilor sanitare, inclusiv a celor din sănătatea mintală. Faţă de anii comunismului s-au înregistrat unele progrese, cel mai important fiind acela din domeniul psihiatriei biologice. A crescut accesibilitatea pacienţilor la noile generaţii de medicamente psihotrope, ceea ce a determinat creşterea numărului de remisiuni durabile, reducerea timpilor de spitalizare, sporirea posibilităţilor ca pacienţii să fie trataţi în ambulatoriu, scăderea ratei recidivelor, creşterea complianţei şi a calităţii vieţii pacienţilor.
   Îngrijirile din sănătatea mintală nu înseamnă numai abordarea biologică. Tot atât de importante sunt şi laturile psihologică şi socială. În aceste două direcţii persistă încă multe întârzieri şi disfuncţionalităţi în comparaţie cu majoritatea ţărilor europene. Datele statistice transmise de România şi publicate de Organizaţia Mondială a Sănătăţii situează ţara noastră printre cele mai defavorizate de pe continent. Sistemul public de sănătate mintală suferă atât în ceea ce priveşte finanţarea, cât şi încadrarea cu personal specializat. Alocarea bugetelor nu se face după modelul contemporan, comunitar, care ţinteşte pacientul, ci după modelul instituţional, unde se finanţează „zidurile“ marelui spital.
   Am dorit să clarific starea actuală a instituţiilor publice de sănătate mintală din România, prin prelucrarea documentelor şi datelor publicate de rapoartele OMS şi de către MS din România.

   Discuţii

   În dinamica evoluţie psihiatriei româneşti se pot distinge patru etape:
   1. Perioada 1990–1999. Poate fi caracterizată ca o perioadă conservatoare. S-a utilizat un număr limitat de antipsihotice tipice şi de antidepresive din prima generaţie. Asistenţa psihiatrică s-a realizat în special în instituţiile preluate din perioada comunistă, în acele spitale mari concepute mai puţin pentru a juca un rol curativ, dar mai ales pentru a avea un aşa-zis rol protector al societăţii faţă de mitologica „periculozitate socială“ a persoanelor afectate de tulburări mintale. Psihiatria ambulatorie s-a limitat la puţinele cabinete din policlinicile existente înainte de 1989. Numărul lor a diminuat între 1990 şi 2011 prin închiderea micilor spitale locale. Cinci cabinete au fost închise astfel doar în judeţul Prahova. Tot o decizie nefericită a fost închiderea multora dintre laboratoarele de sănătate mintală (LSM-uri) înfiinţate în anii ’80. Erau, pentru acea perioadă, centre comunitare „in nuce“.
   2. Anii 1999–2002 au fost perioada „iniţierii reformelor“ din sănătate. A apărut Legea asigurărilor sociale de sănătate (2) şi Casa Naţională de Asigurări Sociale de Sănătate (3). S-au înfiinţat cabinete medicale ale medicilor de familie şi unele cabinete medicale liberale. A apărut primul program naţional de psihiatrie, intitulat: „Strategia Ministerului Sănătăţii în domeniul sănătăţii mintale“ (4). Primele antipsihotice atipice şi primele antidepresive SSRI au devenit accesibile.
   3. Etapa 2002–2007 a fost cea „a preaderării la UE“, perioada cea mai fertilă în elaborarea de concepte, programe şi iniţiative. În 2005 s-a semnat Declaraţia miniştrilor sănătăţii de la Helsinki, privind sănătatea mintală în Europa „Facing challenges, building solutions“ (5). Au devenit disponibile foarte multe antipsihotice atipice, antidepresive şi timostabilizatoare de ultimă generaţie (6). Psihiatria comunitară a fost considerată piatra de temelie a reformei în psihiatria românească. Au fost convocate grupuri de lucru. Profesioniştii au dezbătut idei şi au propus soluţii. S-a elaborat „Declaraţia de la Craiova“ în decembie 2004 (7). Revistele medicale româneşti au publicat numeroase articole privitoare la reforma în psihiatrie (8, 9). Centrul universitar Timişoara a găzduit în 2007 o conferinţă având ca tematică psihiatria comunitară. Sănătatea mintală din România a fost monitorizată, pentru o perioadă, de Consiliul Europei (10). Au fost consultaţi experţi occidentali care au produs rapoarte (11). A fost înfiinţat Centrul Naţional de Sănătate Mintală, cu scopul elaborării de politici în domeniu (12). Din 2003 s-au reactivat în capitalele de judeţ fostele LSM-uri, redenumite centre de sănătate mintală (CSM). Olanda a oferit sprijin financiar şi schimburi de experienţă. Parlamentul a adoptat Legea sănătăţii mintale şi a protecţiei persoanelor cu tulburări psihice (13). Ministerul Sănătăţii a conceput planuri de reformă. Pachetul legislativ rezultat se află postat pe vechea pagină web a MS, la rubrica Mental Health (14). S-a ţinut cont de recomandările OMS şi de experienţa franceză privitor la sectorul psihiatric. Noţiunea a fost introdusă în textele de lege, dar a rămas inoperantă. Teoretic, pilonul reformei în psihiatria românească îl constituie Legea 487/2002, a sănătăţii mintale şi a protecţiei persoanelor cu tulburări psihice şi Ordinul m.s. nr. 372/2006, reprezentând Normele de aplicare a Legii. Acestea prevăd: înfiinţarea – într-un teritoriu cu o populaţie de 100.000 de locuitori – a unui centru de sănătate mintală (CSM). Teritoriul delimitat este denumit sector de psihiatrie. Baza sistemului de îngrijiri sunt echipa terapeutică şi structurile în care aceasta îşi desfăşoară activitatea. Serviciile acordate sunt adaptabile în funcţie de specificul sectorului şi de nevoile populaţiei-ţintă. Echipa terapeutică a sectorului psihiatric pentru adulţi cuprinde: opt psihiatri la 100.000 de locuitori, 40 de asistente de psihiatrie la 100.000 de locuitori, patru psihologi clinicieni la 100.000 de locuitori, cinci asistenţi sociali la 100.000 de locuitori, alt personal (?). Nu se face vorbire despre ergoterapeuţi şi art-terapeuţi. Prin comparaţie cu România, Bulgaria anului 2005 deţinea 8,3 paturi la 10.000 de locuitori şi 9 psihiatri la 100.000 de locuitori; Belarus – 8 paturi de psihiatrie la 10.000 de locuitori şi 10,1 psihiatri la suta de mii de locuitori, Franţa – 12 paturi la 10.000 de locuitori şi 22 de psihiatri la 100.000 de locuitori.
   4. Perioada cuprinsă între anul 2008 şi prezent este „a stagnării“. A fost abandonat conceptul de psihiatrie comunitară. Nu a existat nicio discuţie publică despre dezinstituţionalizare în psihiatrie, cu excepţia Simpozionului româno-italian din 25–26 noiembrie 2010 (15). Vechea concepţie de centralizare a activităţii în mari spitale cu profil unic de psihiatrie a rămas dominantă. Clădirile acestora sunt amplasate frecvent în afara marilor localităţi, departe de comunităţile umane şi de domiciliul pacienţilor. Aici pacienţii sunt izolaţi şi uneori abandonaţi de aparţinători. Faptul reflectă păstrarea, în mentalul colectiv, a concepţiei securitare, a incurabilităţii şi periculozităţii. Baza terapiei este psihiatria biologică. Psihoterapiile şi socioterapiile joacă un rol foarte limitat. Unităţile ambulatorii sunt foarte puţine în comparaţie cu numărul de paturi de spital. Multe spitale nu deţin unităţi ambulatorii, ceea ce conduce la lipsa continuităţii îngrijirilor în cadrul aceleiaşi echipe terapeutice, determinând, la scurt timp după externare, recidiva şi respitalizarea. În sistem lucrează un număr mic de psihiatri şi de asistenţi medicali specializaţi, un număr şi mai mic de psihologi şi aproape deloc asistenţi sociali comunitari. Numărul ergoterapeuţilor şi art-terapeuţilor este total nesemnificativ, nefiind raportat la OMS. Numărul de psihiatri care lucrează în unităţi ambulatorii, faţă de cei care lucrează în spitale, este mult mai mic. În judeţul Prahova raportul este inversat, de 1 la 3, faţă de cel recomandat de OMS.
   Centrele de sănătate mintală (CSM) au şi ele o activitate centralizată. Nu pot îndeplini rol comunitar deoarece sunt unice pe judeţ, servesc populaţii de sute de mii de locuitori, distanţele parcurse de utilizatori sunt uneori de zeci de kilometri, echipele sunt de mici dimensiuni şi nu sunt mobile. Foarte rar funcţionează centre de zi şi deloc centre de criză. În ţară s-a înfiinţat doar un singur serviciu de psihiatrie de legătură, la Spitalul Universitar de Urgenţă din Bucureşti (16).
   În paralel cu sistemul Ministerului Sănătăţii coexistă structuri cu paturi ce sunt finanţate de Ministerul Muncii. În aceste aşezăminte, locuiesc sub acelaşi acoperiş persoane afectate de cele mai variate patologii: schizofrenie, tulburări bipolare, tulburări de personalitate, epilepsii, debilităţi mintale, encefalopatii, demenţe şi chiar condamnaţi conform art. 113 Cod Penal. Tratamentele aplicate sunt minimale, îndoielnice sau nu există. Foarte frecvent aceste centre nu beneficiază nici de serviciile medicilor generalişti. Sunt denumite în mod total nejustificat „centre de recuperare şi de reabilitare“ (17). Neavând niciun fel de rol terapeutic şi de reabilitare, ele ar trebui mai curând denumite „centre de pază şi de cazare“ (18).

   Date statistice

   Privitor la sănătatea mintală din România, raportul OMS Europa din 2008: „Politici şi practici în sănătatea mintală din Europa – făcând faţă provocărilor“ oferă date elocvente privitor la „performanţele“ sistemului nostru:
   • România se situează pe primul loc (ceea ce ne afectează serios imaginea) în privinţa numărului de internări în spitalele de psihiatrie pe an. Fenomenul s-ar putea explica prin: durata prea mică de spitalizare, motivată de impunerea sistemului de finanţare DRG şi de presiunea avalanşei de solicitări de spitalizare cu care sunt asaltate spitalele; lipsa serviciilor de tip comunitar, alternative la marele spital, care să preia pacienţii externaţi; incapacitatea medicinii primare de a asuma tratarea unei părţi a tulburărilor mintale, uşoare şi medii; lipsa programelor de reinserţie şi reabilitare socială.
   • Nu sunt raportate la OMS date privind durata medie de spitalizare din spitalele noastre de psihiatrie. Faptul ar lămuri parţial şi datele nefavorabile de la primul punct.
   • La capitolul servicii extra muros (sau ambulatorii), OMS Europa descrie pentru România: „Conform cu noua legislaţie, fostele servicii pentru pacienţii nespitalizaţi se vor transforma în centre comunitare de sănătate mintală. Aceste servicii acordă în mod curent prescripţii medicale pe termen de o lună şi ocazional terapii vorbite (talking therapy). Echipa este formată dintr-un psihiatru şi un asistent medical, care se ocupă de completarea de documente. De multe ori, pacienţii fac coadă pentru a primi o consultaţie. Durata unei consultaţii este în mod normal scurtă, dar acest lucru depinde de psihiatru. În România există numai câteva centre de zi, iniţiative în parteneriat cu organizaţii non-guvernamentale, acestea fiind în conexiune cu servicii publice precum Centrul «Trepte» de la Spitalul «Prof. dr. Alexandru Obregia», sau de la Centrul Titan «Dr. Constantin Gorgos»“.
   • Privitor la centrele comunitare de zi, la OMS s-a raportat faptul că acestea sunt puţine, cel mult 20% din locuitori având acces la ele. Cel puţin în judeţul Prahova, asemenea centre nu există.
   • Privitor la existenţa „Centrelor de criză pentru 24 de ore“, raportul menţionează că acestea nu există.
   • Raportul specifică că nu există „Tratamentele la domiciliu“.
   • Numărul de paturi de psihiatrie. România deţine 75 de paturi la 100. 000 de locuitori, din care 54 în spitale de psihiatrie şi 21 în secţii de psihiatrie din spitale generale. Cifra este apropiată de cea din Germania (75) şi inferioară celei din Franţa (92,5) şi Ungaria (93). În schimb, Italia are numai 8 paturi la suta de mii de locuitori, acestea fiind situate numai în centre comunitare. Se remarcă faptul că în ultimii ani, în majoritatea ţărilor din UE, numărul de paturi de psihiatrie a scăzut în favoarea dezvoltării centrelor comunitare. În România, chiar dacă numărul de paturi nu este foarte mare comparativ cu cel existent în ţări precum Franţa sau Germania, acesta nu a fost deloc redus în favoarea sistemelor ambulatorii.
   • Numărul de vizite ale pacienţilor la unităţile ambulatorii de psihiatrie este necunoscut pentru România. Alte ţări din estul Europei l-au raportat. Fapt de neînţeles, deoarece fiecare cabinet de psihiatrie public sau privat cu contract de finanţare al serviiciilor cu CNAS are obligaţia unui raport lunar. CNAS decontează, pe ziua de muncă (7 ore), un număr maxim de 14 consultaţii. În realitate numărul de consultaţii la majoritatea cabinetelor depăşeşte media zilnică de 30, dat fiind numărul mic de medici psihiatri din sistemul ambulatoriu. Tot lunar, aceleaşi cabinete raportează totalitatea consultaţiilor către direcţiile de sănătate publică, care, la rândul lor, prin centrele de statistică, raportează indicatorii MS. Este destul de curios de ce România, ţară afiliată OMS, nu apare cu aceste date în statisticile organizaţiei.
   • Centrele comunitare de reabilitare – 1–20% din pacienţi ar avea acces. Fapt îndoielnic, având în vedere că centre cu această denumire nu există decât în subordinea Autorităţii Naţionale a Persoanelor cu Handicap a Ministerului Muncii.
  Numărul de psihiatri la 100.000 de locuitori. România posedă 4,5 psihiatri la 100.000 de locuitori. Comparativ cu alte ţări europene (Elveţia – 30‰oo; Italia – 9,5; Ungaria – 13,5 etc.), numai Turcia şi Albania au un număr inferior de psihiatri (1, respectiv 3‰oo) (fig. 1).
   • Numărul de asistenţi medicali din sănătatea mintală la 100.000 locuitori este de 22,4. La acest capitol, România deţine o poziţie relativ bună, situându-se la nivelul numărului mediu din Europa, surclasând Ungaria şi Bulgaria (9,8, respectiv 15,5)(fig. 2). Din nefericire asistenţii medicali nu fac aproape deloc formare psihiatrică în timpul şcolarizării, astfel încât cunoştinţele lor în domeniu sunt modeste.
   • Numărul de psihologi la 100.000 de locuitori. Raportul OMS Europa din 2009 nu furnizează date despre România la acest capitol. În raportul OMS din 2005 se publica faptul că în România erau 4,5 psihologi clinicieni la 100.000 de locuitori (18), cifră aproape egală cu cea din Franţa (5) şi dublă faţă de cea din Ungaria (2). Paradoxal, în acea perioadă, în judeţul Prahova funcţionau numai 0,5 psihologi la 100.000 de locuitori.
   • Subfinanţarea cronică. În anul 2005 se alocau sănătăţii 5,1% din PIB, iar în 2009 numai 3,2% (19). Bugetul sănătăţii mintale era în 2009 de 3% din totalul alocat sănătăţii (20, 21).

   Concluzii

   În ultimii 20 de ani, psihiatria românească a străbătut patru etape: de conservare a instituţiilor preluate din epoca comunistă, de iniţiere a reformelor, de preaderare la UE, respectiv de stagnare. Structurile comunitare descrise de Legea sănătăţii mintale au rămas la stadiul de proiect. Numărul de paturi din spitale nu a fost redus în favoarea centrelor de sănătate mintală comunitară. Numărul de psihiatri, psihologi clinicieni, asistenţi sociali este mult inferior comparativ cu necesităţile naţionale şi cu majoritatea ţărilor din Europa. Bugetul sănătăţii mintale este foarte mic, de numai 3% din totalul alocat sănătăţii.
   Se ridică o întrebare legitimă: ce a determinat blocarea reformei în psihiatria românească? Se pot formula câteva răspunsuri. Unele voci ale unor personalităţilor cu autoritate în psihiatria românească au susţinut că psihiatria comunitară este mult mai scumpă decât cea practicată în spitalul clasic. Incapacitatea Ministerului Sănătăţii în a gestiona acest program complex. Inexistenţa unei strategii durabile şi a voinţei politice. Alocarea unor prea mici resurse bugetare pentru sănătatea mintală comparativ cu cele alocate altor specialităţi medicale. Criza economică pe care o traversează România şi constrângerile FMI. Lipsa cunoştiinţelor teoretice şi practice ale profesioniştilor români privitor la psihiatria comunitară. Rezistenţa psihiatrilor şi/sau a autorităţilor la schimbare. Comoditatea şi autosuficienţa tuturor protagoniştilor. Sau poate câte puţin din toate. Nu există anchete populaţionale sociologice asupra acestui subiect.
   Pot afirma, pe baza experienţei personale, că foarte mulţi din utilizatorii serviciilor de sănătate mintală, precum şi o parte din profesionişti doresc transformarea psihiatriei româneşti – de la spitalul clasic la psihiatria comunitară. Revine în sarcina guvernelor şi a autorităţilor locale să reconsidere politicile sanitare din domeniul sănătăţii mintale şi să adopte mai consecvent ceea ce România şi-a asumat prin convenţiile internaţionale şi europene şi faţă de propriii cetăţeni.


Notă autor:

Bibligrafie
1. http://www. euro. who. int/en/what-we-publish/information-for-the-media/sections/fact-sheets/2008/new-who-report-policies-and-practices-for-mental-health-in-europe-meeting-the-challenges
2. Legea nr. 145/1997 http://www. cnas. ro/despre-noi/scurt-istoric
3. 1 ianuarie 1999, http://www. cnas. ro/despre-noi/scurt-istoric
4. http://www. romjpsychiat. ro/article/strategia-in-domeniul-sanatatii-mintale-a-ministerului-sanatatii-din-romania
5. http://www. euro. who. int/en/what-we-publish/abstracts/mental-health-facing-the-challenges,-building-solutions
6. http://www. romjpsychiat. ro/article/comunicat-al-asociatiei-psihiatrice-rom-ne-si-al-ligii-rom-ne-pentru-s-n-tate-mintal-conf-univ-dr-m-d-gheorghe
7. http://www. romjpsychiat. ro/article/declaratia-de-la-craiova
8. http://www. romjpsychiat. ro/uploads/files/ef3b11d51c2c8be949b1e074ca56b6ac. pdf
9. http://www. romjpsychiat. ro/uploads/files/dde59874c8154bac6062086089822ecc. pdf
10. http://www. romjpsychiat. ro/uploads/files/464e6a9e029caa870cd05cf3b4cb3cef. pdf
11. http://www. amnesty. eu/static/documents/Memorandum_RO. pdf
12 http://cnsm. org. ro/
13. Legea 487/2002, legea sănătăţii mintale şi a protecţiei persoanelor cu tulburări psihice, publicată în M. Of. partea I nr. 589/08.08.2002 14. http://vechi. ms. ro/pagina. php?id=114
14. http://vechi. ms. ro/pagina. php?id=114
15. http://www. facebook. com/note. php?note_id=134873749902500
16. http://www. medica. ro/reviste_med/download/rmr/2009. 2/RMR_Nr-2_2009ăArt-6. pdf
17. http://www. anph. ro/institutie. php?m=informatii&id_ins=119
18. http://mariusparaschiv. ro/2009/11/les-miserables/p
19. http://www. postamedicala. ro/procentul-din-pib-alocat-sanatatii-este-insuficient. html
20. http://www. who. int/mental_health/evidence/atlas/profiles_countries_n_r1. pdf.
21. http//:www. euro. who. int/mentalhealth/baseline/2008

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe