Newsflash
Cultură

Orchestra de tineret în prag de turneu

de Anca FLOREA - feb. 11 2016
Orchestra de tineret în prag de turneu
     Orice reîntâlnire cu Orchestra Română de Tineret (ORT) constituie o atracție irezistibilă pentru melomani. Valoarea instrumentiștilor, sunetul omogen și rotund al ansamblului, suplețea și implicarea în conturarea paletei coloristice, plăcerea cu care cântă și strălucirea plină de viață rămânând definitorii pentru evoluția orchestrei care, sub bagheta lui Cristian Mandeal, s-a format și a cucerit încă de la primele concerte. Fondată și „construită“ de violoncelistul Marin Cazacu, deopotrivă profesor și promotor al tinerilor talentați, orchestra a devenit, de peste un an, parte a Centrului Național de Artă „Tinerimea română“, condus de același împătimit profesionist Marin Cazacu. Un argument în plus pentru a susține constant concerte diverse și de mare atractivitate într-o stagiune extrem de ofertantă.
     Și de această dată, la Ateneu, ORT și Cristian Mandeal au invitat la o seară „mai altfel“, cu un program mozaicat, pentru toate gusturile, alcătuit în pregătirea concertul caritabil de la 1 februarie, prezentat la Bruxelles, într-o celebră sală, în prezența unui public numeros și a membrilor Casei regale. Dar în contextul „repetiției generale“ pentru turneu, spectatorii noștri au avut prilejul să descopere tineri deja formați sau la început de drum, cu un potențial uneori remarcabil, într-un repertoriu pretențios și ofertant. După uvertura la opera „Coțofana hoață“ de Rossini, plină de vervă și farmec, spumoasă și explozivă, cu percuționiști și suflători excepționali, a urmat „Meditația“ de Ceaikovski. Lucrarea a introdus visarea și sensibilitatea nostalgică, violonistul Rafael Butaru conferind rafinament și eleganță a frazei, etalând un sunet cald, de mare calitate, o tehnică sigură și mai ales o finețe a „liniei mari“, într-o relație excelentă cu orchestra, care a împlinit atmosfera romantică, specifică autorului.
     Schimbând apoi registrul, paginile mozartiene au alăturat secvențe celebre din opere, abordate (și) de soprana Paula Iancic de la Cluj, studentă în anul III, rezolvând cu acuratețe și curaj aria Contesei din „Nunta lui Figaro“. Soprana a devenim apoi „Susanna“ în duetul cu Figaro, interpretat de baritonul Șerban Vasile, într-un real progres mai ales în ce privește apropierea de stilul mozartian, schimbând și el apoi personajul pentru Contele în vestita arie pe care, trebuie să recunosc, a cântat-o mult mai nuanțat decât în urmă cu câțiva ani. A învățat să realizeze un legato corect, să obțină o frazare fluentă și să rostească recitativul cu pregnanță și relief, și a „atacat“ și „Serenada“ din „Don Giovanni“, găsind soluția pentru acea mezza-voce adecvată țesăturii. A fost vizibil mai în largul său în duetul din aceeași operă, alături de soprana al cărei glas mai puțin conturat pe mediu se deschide generos spre acut, având și amploare și o atentă conducere a frazei, cu intenții interpretative demne de laudă. Iar orchestra a încântat din nou în uvertura la „Nunta lui Figaro“ alertă, suplă, cu atacuri precise și jocuri timbrale excelente.
     O altă schimbare bruscă – din toate punctele de vedere – a făcut ca subtilul Mozart să lase locul vârtejului din „Hora Staccato“ de Dinicu (orchestrație Vladigerov). Redată cu o vitalitate debordantă, ritmurile percutante și melodiile robuste s-au înlănțuit sclipitor în interpretarea orchestrei, care a reușit să treacă imediat de la muzica clasică la cea autentic românească, de mare impact la public.
     O „pată de culoare“, ca o cortină spre o revenire la creația de operă, a fost „Fantezia Carmen“ de Waxman pe teme din „Carmen“ de Bizet. Solist a fost violonistul Radu Dunca, la rândul său instrumentist cu aplomb și nerv, jucându-se pe corzi cu dezinvoltură și inteligență expresivă, fără ca scriitura năucitoare să-i ridice probleme. A fost susținut permanent de colegii săi din orchestră și de bagheta fermă a maestrului care s-a lăsat cucerit de sonurile iberice și vibrația trepidantă a unor melodii-șlagăr.
     Au rămas apoi în acea atmosferă prin fragmentele din opera de Bizet, din care soprana Paula Iancic a abordat aria Micaelei, convenabilă glasului ei care, probabil, în timp, va căpăta un plus de strălucire și consistență. Șerban Vasile a fost convingător în „Escamillo“, de asemenea mult mai în largul său în aria care cere desfășurări vocale generoase, în forță, deși în grav nu „sună“, iar deruta ritmică din ultima secțiune a fost inexplicabilă. Iar finalul serii a propus tocmai secvența „toreadorului“ din „Preludiu“, așa încât ultimele acorduri ale concertului au încununat, într-o efervescență generală, programul eclectic, dar deosebit de atractiv pentru cei care s-au aflat în sală, aplaudând entuziasmați, regretând că ORT nu a acordat și un bis – dar a doua zi instrumentiștii și dirijorul plecau spre Bruxelles, unde îi aștepta întâlnirea cu un public nou, pe care, evident, se pregăteau să-l cucerească, așa cum s-a petrecut anul trecut și la Berlin, și la Roma, și la Milano.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe