Newsflash
Cultură

Sărac în nuanţe

de Anca FLOREA - feb. 19 2015
Sărac în nuanţe
În stagiunea actuală a Filarmonicii bucureştene, primele concerte din luna februarie au propus două opusuri romantice, deosebite însă ca factură, abordate sub conducerea dirijorului japonez Koichi Inoue, binecunoscut la noi în ţară, chiar angajat o vreme la Opera Naţională din Bucureşti sau la Opera din Iaşi. Pentru început am ascultat Concertul de Brahms, în care violonista Cristina Anghelescu a evoluat cu aplombul său dintotdeauna. Totuşi, aşteptam un sunet mai „îmbrăcat“, mai consistent, poate mai sigur, dar şi o încercare de interpretare mai diferenţiată în plan expresiv. Adevărul este însă că şi orchestra, chiar dacă a cântat bine, omogen şi dens, a parcurs scriitura muzicală destul de monocrom, răspunzând, pur şi simplu, cerinţelor dirijorale. Oaspetele s-a rezumat, de fapt, la tactarea imperturbabilă a măsurii, cu mişcări uniforme, cumva mecanice. Deşi mulţi dintre melomani au fost dezamăgiţi de nivelul la care s-a prezentat o lucrare extrem de îndrăgită, publicul a aplaudat, astfel că solista a oferit, ca bis, un opus bachian.
După pauză, „atacând“ Missa nr. 5 de Schubert, dirijorul a părut mai în largul său în partitura vocal-simfonică, apelând şi la o gestică mai amplă şi oricum mai implicată. A coordonat cu rigoare orchestra şi corul (pregătit de Iosif-Ion Prunner), dar şi relaţia cu soliştii vocali. Nu am înţeles de ce, dar aceştia nu au fost nominalizaţi nici în anunţul oficial pentru mass-media, nici pe site-ul Filarmonicii, „mister“ constatat, din păcate, şi în alte situaţii similare. Dar în programul de sală erau, totuşi, amintiţi. Astfel, în cvartetul vocal s-a regăsit soprana japoneză Akiko Hayakawa, a cărei voce dezagreabilă în scurtele intervenţii solistice s-a integrat însă corect în ansambluri. Alături de ea au fost mezzosoprana Sidonia Nica (de la Opera Naţională) – cu sonorităţi grave, pregnante –, tenorul Ionuţ Popescu (din corul Filarmonicii, student la UNMB) – remarcându-se prin calitatea timbrului şi prin frazarea atentă –, precum şi bas-baritonul Iustinian Zetea, care şi-a condus cu îngrijire linia melodică. A rezultat o parcurgere echilibrată a partiturii, dar cu o „sărăcie“ surprinzătoare a paletei de nuanţe.
Corul a avut momente ample, în care a încercat să sublinieze sensurile cuprinse în textul religios. Orchestra a cântat curat, dar a lipsit trăirea specifică unei creaţii scrise pentru a fi interpretată într-o catedrală, deci pentru a transmite starea de rugă, de reculegere sau de apoteoză. A fost doar o muzică superbă, care, în general, a sunat bine, spectatorii numeroşi bucurându-se să asculte ceva frumos, făcând probabil abstracţie de faptul că, totuşi, era o Missă.
Întâmplarea a făcut ca în 23 ianuarie să fi fost anunţat, în programul Orchestrei Naţionale Radio, acelaşi Concert de Brahms, dar cu o solistă din Polonia. Publicul a avut însă surpriza înlocuirii aşteptatei lucrări cu miniaturi abordate de violonistă cu acompaniamentul orchestrei care, condusă de Cristian Oroşanu, a completat programul cu o Rapsodie enesciană, adăugată de nevoie Dansurilor simfonice de Rahmaninov. Desigur, mare parte din cei prezenţi în sală s-au întrebat de ce, în urma problemelor apărute probabil la repetiţii, nu a fost înlocuită solista, poate chiar cu aceeaşi Cristina Anghelescu (angajată a formaţiilor Radio), pentru a păstra structura programului notat pe afiş, în loc să se „peticească“ astfel doar de dragul de a nu o trimte acasă pe tânăra invitată. Au mai apărut asemenea situaţii, este adevărat mai rar în stagiunea curentă Radio, dar s-au înlocuit şi dirijori şi solişti deveniţi indisponibili în ultima clipă. De ce nu s-a recurs la o astfel de soluţie rămâne un mister. Unul mult comentat chiar şi la Ateneu de melomanii împătimiţi, parte având abonamente transmise de la o generaţie la alta.
Prin compensaţie, vineri seara au aplaudat entuziast, la sala Radio, evoluţia excelentului violoncelist Răzvan Suma, în compania aceleiaşi Orchestre Naţionale, în pagini de Fauré, Ceaikovski sau Dvořák.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe