Newsflash
SPECIALITĂȚI

Gândirea critică în practica clinică

de Alexandra BRÎNZANIUC - apr. 11 2016
Gândirea critică în practica clinică
     Deși „a critica“ poate a dobândit o conotație negativă în spațiul nostru sociocultural, gândirea critică este un deziderat, aceste abilități fiind esențiale pentru orice profesionist din domeniul sănătății. Natura muncii implică activități complexe, iar clinicienii iau decizii pe baza colectării, integrării și analizării unor dovezi, date și parametri care se schimbă constant (1). Știința și tehnologia avansează într-un ritm alert, oferind posibilități de îmbunătățire a livrării actului medical, prin noi metode și tehnici. Informația curge într-un volum copleșitor și deseori dovezile sunt contradictorii. Deși suntem probabil de acord că simpla acumulare de informații nu mai este suficientă pentru a excela în acest peisaj dinamic, o reconfigurare a modului în care gândim despre gândire întârzie să se producă.
     Gândirea critică este o „metacompetență“ care transcende alte abilități, competențe sau chiar cunoștințe necesare în practica medicală (2). Este definită de procese active de conceptualizare, aplicare, analizare, sintetizare și/sau evaluare a informației (3) care conduc la acțiuni logice și adecvate contextului. Profesioniștii echipați cu astfel de abilități dețin o așa-zisă autonomie intelectuală și reușesc să cântărească și să navigheze alternativele, maximizând impactul pozitiv al deciziilor pe care le iau. Ba mai mult, având o abordare deschisă spre alte perspective, pot identifica soluții creative la probleme, în afara tiparelor existente. Dar de unde începem?
     Pentru ca abilitățile de gândire critică să fie internalizate, ele trebuie dezvoltate și exersate în fiecare stadiu al procesului de învățare. Astfel, multe universități au renunțat la abordarea clasică bazată pe o curriculă stufoasă și încărcată de informații, în favoarea unei abordări orientate spre dezvoltarea competențelor transversale și metacompetențelor. În acest fel, studentul este încurajat să identifice singur ceea ce nu cunoaște și mai puțin să demonstreze ceea ce știe. El devine responsabil de propriul proces de învățare și dezvoltă abilități pentru a identifica informația necesară rezolvării unei probleme. Reușește să clarifice întrebările la care trebuie să răspundă, să colecteze și să interpreteze informații pentru a ajunge la o concluzie justificată, însă doar după o evaluare atentă a alternativelor existente. În plus, explorează și ține cont de asumpțiile, distorsiunile și prejudecățile din gândire, cât și de perspectivele concurente.
     Crearea unui mediu favorabil dobândirii gândirii critice este esențială. Persoana care învață are nevoie de contexte în care să se simtă confortabil să pună întrebări și să raționeze cu voce tare. Atâta timp cât sistemul taxează orice abatere de la „răspunsul corect“ și nu este interesat de procesul prin care cel care învață a ajuns la un răspuns (oricare ar fi el), abilitățile de gândire critică nu se vor forma. Spre exemplu, simpla integrare a unor seturi de întrebări care stimulează gândirea ar putea sprijini formarea de astfel de competențe. Iar această abordare ar putea fi implementată în orice relație didactică sau de mentorat, fie că vorbim de studenți sau tineri profesioniști. Concret, în locul oferirii unui răspuns direct sau a unei soluții la o problemă, ar putea fi încurajată explorarea proprie a situației. Aceasta poate fi susținută prin întrebări care solicită clarificarea modului de gândire (De ce crezi/spui asta?), care încurajează contestarea asumpțiilor inițiale (Consideri că această asumpție este validă mereu/și în acest caz? Te poți gândi la situații în care această asumpție nu ar fi validă?), care stimulează evaluarea dovezilor ce stau la baza argumentelor (Există vreun motiv să ne îndoim de aceste dovezi? Care sunt limitele acestor dovezi?), cele care susțin explorarea potențialelor alternative (Există vreun contraargument/ar putea fi văzută problema și dintr-o altă perspectivă? Ce ar mai putea explica această situație?), cât și evaluarea consecințelor (Care este efectul faptului că gândim asta/astfel? Ce s-ar întâmpla dacă am gândi diferit?). Acestea ne angajează într-un proces care stimulează gândirea și soluționarea independentă a problemelor. Deoarece răspunsul corect de astăzi s-ar putea să nu mai fie de actualitate mâine, iar procesul de găsire a unui răspuns ar putea fi în sine mai valoros.
     Profesioniștii care se îmbarcă într-o carieră medicală își asumă faptul că vor învăța întreaga viață. Și află destul de rapid că formarea inițială este doar un prim pas în acest proces. Dar reușește această formare să îi echipeze cu abilitățile necesare pentru a naviga și evalua critic informația? Deseori ne concentrăm pe metodele de livrare a cunoștințelor în educație. Încercăm să le animăm cu strategii interactive și chiar să scuturăm stilul didactic unidirecțional, în care tânărul în formare este un receptor pasiv de informație. Folosim exemple clare, cotidiene, pentru a livra informațiile factuale esențiale practicării meseriei. Însă mi-ar plăcea ca acest entuziasm să transcendă reformarea proceselor de livrare și să facă următorul pas, spre formarea abilităților de gândire critică. Doar așa ne asigurăm că cei încredințați cu practicarea medicinii bazate pe dovezi pot efectiv să cearnă dovezile din „zgomotul“ de informații. Doar așa putem crea un mediu care menține elastică și curioasă gândirea profesioniștilor, iar noile provocări sunt primite cu entuziasm. Însă acest efort nu poate fi realizat fără o reformare a modului în care percepem procesul de învățare și de o reorientare către consolidarea competențelor relevante.

Notă autor:

Bibliografie

1. Huang GC et al. A multi-site study of strategies to teach critical thinking: „why do you think that?“ Med Educ. 2016 Feb;50(2):236-49

2. Papp KK et al. Milestones of critical thinking: a developmental model for medicine and nursing. Acad Med. 2014 May;89(5):715-20

3. Gupta M1, Upshur R. Critical thinking in clinical medicine: what is it? J Eval Clin Pract. 2012 Oct;18(5):938-44

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe