Autentificare
Dacă ești abonat medichub.ro, autentificarea se face cu adresa de E-mail și parola pe care le utilizezi pentru a intra în platformă.
Abonează-te la „Viața medicală” ca să ai acces la întreg conținutul săptămânalului adresat profesioniștilor din Sănătate!
#DinRecunostinta
Căutare:
Căutare:
Acasă  »  SPECIALITĂȚI

Practici pentru combaterea analfabetismului funcțional

Viața Medicală
Drd. Mădălina COMAN vineri, 13 octombrie 2017
     Tot mai des aud, la întâlnirile avute cu restul colegilor care predau studenților, cuvinte de genul: „Studenții din ziua de azi nu mai citesc bibliografia recomandată”. Majoritatea sunt de părere că generațiile actuale de studenți au impresia că sunt informați și dețin cunoștințe, deși nu cunosc sursele de unde pot lua informații științifice de încredere. Acest lucru nu este doar părerea colegilor de breaslă, ci este relevat și de rata de promovabilitate la bacalaureat, de admitere la facultăți sau de promovabilitate a anului universitar o arată.
     Odată cu avansarea tehnologiei și disponibilitatea informațiilor la un clic sau un scroll distanță, a apărut și acest efect de bombardare a utilizatorilor cu prea multă informație și neputința acestora de a le diferenția între informațiile de încredere și informațiile care nu prezintă încredere. Acest fenomen este legat de ratele tot mai mari de analfabetism funcțional care sunt raportate la nivel mondial. Analfabetismul funcțional face referire la persoanele care știu să citească, însă nu înțeleg și nu pot folosi informațiile citite în beneficiul lor. Studiile arată că România este pe locul al doilea în Europa în ceea ce privește ratele mari de analfabetism funcțional și că, începând cu vârsta de 15 ani, 40% din locuitorii României au această problemă*. Acest lucru poate avea repercusiuni nu doar asupra procesului de învățare, ci și asupra sănătății lor sau a persoanelor cu care ei interacționează.
     Studenții cu care lucrez au decis să studieze sănătatea publică și să lucreze în viitor cu populații mari de oameni. Pentru ei este primordial ca informațiile pe care le dețin să fie corecte, de actualitate și mai ales susținute științific. Căutând soluții pentru a combate această problemă, am descoperit conceptul de „learning by doing” –, o abordare prin care o persoană învață concepte noi prin practică. Astfel, de doi ani, câteva cursuri din cadrul Departamentului de sănătate publică pilotează acest concept. În cadrul cursului „Introducere în sănătate publică”, studenții trebuie să predea colegilor anumite concepte și să le explice într-un mod în care aceștia să înțeleagă. Le este pusă la dispoziție bibliografia necesară, însă ei trebuie să decidă ce informații din aceasta vor prezenta. Rolul seminaristului este acela de a facilita prezentarea pe care studentul desemnat o face și de a completa cu informațiile lipsă sau, eventual, de a corecta informațiile eronate pe care acesta le prezintă.
     În urma evaluării primite de la studenți, s-a observat că aceștia au fost nevoiți să citească bibliografia primită și, mai mult decât atât, au cerut bibliografie suplimentară pentru a se pregăti. Studenții au raportat că au înțeles mai bine conceptele, deoarece, fiind nevoiți să le explice colegilor, a trebuit să se asigure că înțeleg materialul pe care urmau să îl prezinte și au fost nevoiți să găsească metode creative prin care să îl poată explica pe înțelesul tuturor colegilor din grupă. S-a observat că această metodă i-a făcut să fie mai siguri pe informațiile pe care le prezintă, să gândească critic și i-a învățat cum să caute informații care sunt susținute științific. De asemenea, evaluările efectuate pe parcursul semestrului au arătat că studenții au reținut și au înțeles mai bine materialele pe care ei le-au prezentat comparativ cu anii în care doar participau pasiv la seminarii.
     Asemenea tehnici ar putea fi folosite în procesul educațional cât mai devreme, acestea dându-le șansa elevilor să învețe într-un mod interactiv și practic, lucru care îi va face să citească și să aplice bibliografia recomandată de cadrele didactice. Este adevărat că doar folosind această abordare în procesul de învățare nu se va rezolva problema analfabetismului funcțional, însă orice acțiune întreprinsă în acest sens poate fi benefică și poate ajuta la reducerea ratei de analfabetism funcțional, precum și la pregătirea unor viitori profesioniști capabili să ofere servicii de calitate și să îmbunătățească starea de sănătate a populației din România.

 

 

 

* Centrul de evaluare și analize educaționale (2016). Scăderea analfabetismului funcțional, București.

 

Etichete: Sănătate publică și management

Abonează-te la Viața Medicală

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, săptămânalul profesional, social și cultural al medicilor și asistenților din România!
  • Tipărit + digital – 160 de lei
  • Digital – 103 lei
Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:
  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC
Află mai multe informații despre oferta de abonare.