Newsflash
Cultură

Starea de graţie

de Anca FLOREA - apr. 6 2015
Starea de graţie
Fiecare nouă întâlnire cu Orchestra română de tineret constituie, în sine, o reală bucurie pentru orice meloman. E de la sine înţeles că nivelul valoric al serii respective va aduce o nouă clipă de frumos şi acea stare de încântare spirituală pe care ne-o dorim de câte ori pătrundem în sala de concert. Şi parcă de fiecare dată constatăm că ansamblul a câştigat în omogenitate, supleţe şi strălucire, acumulând un repertoriu tot mai pretenţios şi mai divers. Cu astfel de aşteptări au venit, desigur, toţi spectatorii care au umplut sala Ateneului cu prilejul programului „de martie“ propunând opusuri din marea literatură germană, clasic-romantică, sub bagheta aceluiaşi Cristian Mandeal.
Maestrul se simte bine la pupitrul acestei orchestre, lucrând cu pasiune şi investindu-se în realizarea paginilor muzicale pe care, cu asemenea instrumentişti, le poate şlefui astfel încât să le pună în lumină ca pe o bijuterie cu multe carate.
În deschidere, uvertura la opera Flautul fermecat a sunat bine, pe coordonatele stilului mozartian subliniat cu eleganţă. Apoi orchestra a acompaniat, în Concertul nr. 1 de Beethoven, o tânără pianistă din Bulgaria, Plamena Mangova, care a captivat, încă de la primele măsuri, nu doar prin tuşeul cald, tehnica impecabilă, delicateţea şi anvergura demersului solistic, ci, mai ales, printr-o linişte interioară şi firescul uluitor cu care a cântat. A trecut de la rafinamentul desenului în piano la scurte izbucniri pregnante, nicio clipă exagerate, „povestind“ cu o simplitate rar întâlnită o multitudine de trăiri, într-o manieră apropiată lirismului clasic „bine temperat“, dar cu o forţă de transmitere proprie doar talentelor adevărate. Echilibrul şi temperamentul s-au regăsit din plin şi în cadenţele interesante. Solista a colaborat perfect cu orchestra care, la rândul său, a însoţit-o discret şi sigur, într-o relaţionare fluentă ce trăda o comuniune ideatică aparte. Iar aplauzele entuziaste ale celor fascinaţi de arta interpretativă a pianistei au fost răsplătite prin miniaturi de Chopin şi Ginastera, revelând în special latura ei sensibilă, meditativă, dar şi tumultul în desfăşurările de factură iberică. În acea seară am descoperit o mare pianistă!
După pauză, orchestra a abordat Simfonia nr. 1 de Brahms, într-o versiune interpretativă pe care, cu siguranţă, nu o voi uita niciodată, de o densitate şi o profunzime ce-ţi tăiau respiraţia, masivă, sobră sau graţioasă în momentele pastoral-dansante, ca într-un „cărbune“ cu linii fine sau tuşe apăsate, conturând imagini de o expresivitate fascinantă. Într-o construcţie clară, perfect logică, sublinierea temelor, a intervenţiilor solistice sau a ţesăturii complexe, în care se evidenţiau fără ostentaţie instrumentele de suflat, pe canavaua corzilor de o transparenţă sau vigoare demnă de cele mai vestite orchestre, cu superbe pizzicato-uri şi explozii ce amplificau monumentalitatea partiturii, totul „curgea“ cu supleţe şi precizie. Am simţit cu toţii dăruirea şi plăcerea instrumentiştilor de a trăi ei înşişi superba muzică. Gestica dirijorală – sugestivă, pasionată – a scos la iveală ardenţa cu care, la rândul său, Cristian Mandeal simţea vibraţia lucrării brahmsiene, a cărei încărcătură emoţională a cuprins întreaga sală. O interpretare „de disc“, incredibil de frumos tălmăcită de membrii Orchestrei Române de Tineret. Păcat doar că aplauzele „unora“ între părţile concertului sau ale simfoniei au rupt atmosfera ce plutea asupra noastră.
Răspunzând aplauzelor şi ovaţiilor publicului entuziast, dorind să ofere bisuri contrastând cu profund marcanta creaţie romantică, dirijorul şi ansamblul au ales dansuri de Rogalski şi de (acelaşi) Brahms. Au generat astfel o schimbare „de registru“ şi o amplificare a reacţiei spectatorilor, în prelungirea unei seri de mare muzică – o avanpremieră a concertului pe care, a doua zi, l-au prezentat, ca oaspeţi de onoare, în cadrul tradiţionalului Festival internaţional de la Ruse, ajuns la cea de a 55-a ediţie. Cu certitudine, şi melomanii bulgari au fost cuceriţi de calitatea programului susţinut de o orchestră pe cât de tânără, pe atât de performantă, condusă de un maestru care i-a învăţat pe instrumentişti ce înseamnă să „cânţi“ în cel mai adevărat sens al cuvântului.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe