Newsflash
OPINII

Aderența la tratament în bolile cronice netransmisibile

de Drd. Adriana MELNIC - iul. 31 2017
Aderența la tratament în bolile cronice netransmisibile
     Bolile cronice netransmisibile (NCD) reprezintă o problemă majoră de sănătate publică, peste 86% din decese și 77% din povara bolii în regiunea europeană a OMS fiind cauzate de aceste afecțiuni (OMS, 2012). Este nevoie de dezvoltarea și implementarea unor strategii cost-eficiente, care să urmărească atât creșterea eficienței tratamentului, cât și a calității vieții. Accesul la servicii și tratamente medicale este necesar, dar insuficient în sine pentru tratarea cu succes a bolilor cronice (OMS, 2003). În mod evident, rezultatele terapeutice depind în mare măsură și de punerea în practică a tratamentului, iar efortul societății de a asigura accesul la servicii medicale și tratamente noi trebuie întărit de sprijinul acordat pacienților de a urma recomandările medicale. Aderența la tratament reprezintă adeziunea bolnavului la mijloacele terapeutice necesare îmbunătățirii stării de sănătate, incluzând tratamentul medical, regimul alimentar, modificarea stilului de viață, precum și acceptarea supravegherii medicale și a controlului periodic. Fără un sistem care abordează factorii determinanți ai aderenței, progresele tehnologiei biomedicale nu vor reuși să-și realizeze potențialul de a reduce povara bolilor cronice.
     Non-aderența la tratament reprezintă unul dintre factorii majori recunoscuți care contribuie la eșecul terapeutic, parțial sau total (McLean, 2007), fiind prezentă la 30–50% din pacienți și reprezentând o barieră majoră pentru realizarea beneficiilor terapiilor bazate pe dovezi. Non-aderența la tratament este legată de rezultatele suboptimale ale tratamentului, inclusiv recidiva bolii, scăderea calității vieții și utilizarea neprogramată și inutilă a resurselor de îngrijire a sănătății, cum ar fi creșterea numărului de consultații în cadrul sistemului de urgență și a spitalizărilor. OMS a caracterizat încă din 2003 non-aderența la tratament ca fiind o „problemă mondială de o izbitoare magnitudine”; costul non-aderenței poate fi calculat atât în ceea ce privește generarea de costuri suplimentare pentru sistemele de asistență medicală din cauza utilizării incorecte sau a neutilizării medicamentelor care conduc la tratament suplimentar sau chiar spitalizare, cât și prin simpla pierdere a resurselor prin nefolosirea medicamentelor prescrise. Se estimează că, în Uniunea Europeană, din cauza non-aderenței la tratament, se produc 194.500 de decese pe an, iar costurile cauzate de non-aderența la tratament sunt estimate la 125 de miliarde de euro anual.
     Să nu uităm că aderența la tratament nu este un scop în sine, ci o cale de creștere a eficienței tratamentului și a calității vieții pacienților. Este un proces complex ce presupune existența unor comportamente influențate de o serie de factori specifici (situația personală, costurile medicamentelor, numărul de medicamente, tipul de intervenție și natura stării medicale, precum și o serie de alte probleme psihologice și factori sociali). Pacientul care urmează în mod corect tratamentul este o persoană care deține informații exacte și corecte, este motivată să urmeze tratamentul și este dotată cu abilități practice de a-și urma tratamentul în diverse situații (Dima & Schweitez, 2015). Au fost sugerate numeroase metode de îmbunătățire a aderenței. Programele de educație specifică reprezintă o strategie dovedită de creștere a aderenței la tratament, lipsa timpului fiind principala provocare menționată de medici în implementarea acestor programe (dar, în același timp, lipsa educației specifice acordate pacienților contribuie la aderența scăzută la tratament, cu toate consecințele sale nefaste). Soluții complementare trebuie identificate. De exemplu, utilizarea de broșuri informaționale suplimentare, site-uri web educaționale specifice sau videoclipuri relevante. Esențială este dezvoltarea unei relații de colaborare între medic și pacient. Pacienții cronici ar trebui considerați parteneri activi cu personalul medical în îngrijirea lor, iar o bună comunicare între pacient și personalul medical este o necesitate pentru o practică clinică eficientă.
     Prea des, în practica medicală, „complianța scăzută” a pacientului (văzut ca „unic responsabil” de sabotarea tratamentului) este încă menționată drept cauză a unui eșec terapeutic. Dacă în ceea ce privește tratamentul medical „medicina bazată pe dovezi” a devenit norma, implicarea pacienților în menținerea și îmbunătățirea propriei stări de sănătate, în gestiunea propriei boli și în procesul de luare a deciziilor cu privire la propria sănătate și boală este la început de drum. În creșterea aderenței la tratament, până vom ajunge la abordarea multidisciplinară bazată pe dovezi, la personalul medical instruit și la implicarea comunității și a asociațiilor de pacienți, educația pacienților rămâne o chestiune de bunăvoință individuală din partea personalului medical.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe