Newsflash
OPINII

Condamnați la disperare

de Adrian GHEORGHE - oct. 26 2015
Condamnați la disperare
     Vine o etapă în ciclul de viață al oricărei politici de sănătate în care aceasta se cere evaluată. Concret, se stabilesc măsura în care obiectivele asumate inițial au fost atinse, lecțiile care pot fi deprinse din întregul proces și acțiunile corective care trebuie luate în viitor. Aceste din urmă elemente vor informa cel mai adesea alte și alte politici și inițiative. Din perspectiva instituțională, ciclul poate continua de această manieră la nesfârșit. Până când nu se va inventa un elixir al tinereții veșnice, vor exista în toate țările ministere ale sănătății care vor formula, implementa și evalua, una după alta, noi și noi măsuri de îmbunătățire a stării de sănătate a populației. Evaluarea politicilor de sănătate reprezintă o disciplină de sine stătătoare, care a luat tot mai multă amploare în ultimul deceniu prin dezvoltarea metodologiilor și a tehnicilor care permit obținerea unor rezultate din ce în ce mai precise. Se cunosc bine, de exemplu, tipurile de informații de care este nevoie și metodele de prelucrare a acestor informații care să conducă la rezultate de forma „introducerea în anul X a obligativității vaccinării împotriva cancerului de col uterin a condus la o scădere cu 50% a incidenței cancerului de gen în rândul aceleiași cohorte“. Aceste metode și tehnici sunt eficiente atunci când obiectul analizei este o politică publică specifică și bine definită. Când vorbim, în schimb, de un ansamblu de politici mai mult sau mai puțin coordonate și răsfirate în timp, tehnicile de gen își pierd rezoluția și rezultatele devin aproximative până la irelevanță. Ar fi greu de spus ceva fără o valoare mare de generalitate, de exemplu, despre cât de bine au funcționat politicile de sănătate în România în ansamblul lor de după 1990. Avem cu toții un punct de vedere despre ce a mers și ce nu a mers. Probabil că am avea cu toții dreptate până la un punct, însă ne-ar fi dificil să punem degetul pe factorii specifici – oameni, decizii, evenimente – care au determinat hotărâtor mersul lucrurilor. Metodologiile curente pot oferi mai mult perspective orientative și mai puțin verdicte clare.
     Susținerea globală consistentă de care se bucură conceptul de acoperire universală cu servicii de sănătate și tranziția de la Millennium Development Goals la Sustainable Development Goals au creat contextul pentru o serie de evaluări de parcurs ale progresului pe care diferite regiuni de dezvoltare l-au făcut până în prezent în ameliorarea stării de sănătate a populației. Statele Americii Latine și de Sud se află la final de ciclu de reforme regionale, în timp ce statele Africii Subsahariene se află mai degrabă la începutul unui ciclu de reforme, din altă generație. Concomitent cu perioada de boom economic de la începutul anilor ʼ90, statele Americii Latine și de Sud au demarat eforturi susținute de consolidare a sistemelor de sănătate naționale. Au fost dezvoltate sisteme naționale de asigurări de sănătate, au fost extinse masiv pachetele de servicii de bază, au fost introduse programe de stimulente financiare care să încurajeze accesul celor săraci la servicii de sănătate. După mai mult de douăzeci de ani de reforme, regiunea este astăzi oferită drept exemplu la nivel global pentru angajamentul politic pentru sănătate și pentru succesele obținute în avansarea conceptului de acoperire universală cu servicii de sănătate. Rămân probleme profunde nerezolvate, precum nivelul ridicat al coplăților și inegalitățile mari între și în interiorul statelor. În ansamblu totuși, starea de sănătate a populației din regiune s-a ameliorat vizibil. Diferența dintre speranța de viață medie de aici și cea din America de Nord este de doar patru ani. E reconfortant să privești înapoi și să poți spune că efortul a meritat. Mai important, America Latină a devenit propriul reper: nu mai este comparată cu alte regiuni, ci este acum termen de comparație. Un salt remarcabil. Asia de Sud este într-o poziție similară.
     De cealaltă parte, Africa Subsahariană a beneficiat de două decenii de atenție și de un deceniu întreg de asistență internațională susținută. Rezultatele încep, încet-încet, să se vadă. HIV/SIDA și malaria sunt în scădere, însă încă departe de a fi sub control. Exemplele univoc pozitive sunt puține pentru un continent cu aproape cincizeci de state, Rwanda și Etiopia fiind citate des și totuși cu jumătate de gură, pentru că se știe încă puțin despre măsura în care progresele lor pot fi replicate. Indicatorii de sănătate a populației au evoluat în medie, însă nu mai mult decât media globală. Din păcate, nu e momentul pentru retrospectivă, ci pentru și mai multă perspectivă și promisiuni. Agenda strategică a Uniunii Africane țintește anul 2063. Niciun calcul al diferitelor comisii care au încercat să estimeze magnitudinea efortului necesar ca Africa să prindă din urmă celelalte regiuni de dezvoltare la capitolul starea de sănătate a populației nu oferă o estimare optimistă mai devreme de 2030. Cu alte cuvinte, urmează cel puțin alte câteva zeci de ani în care, dacă și numai dacă eforturile din prezent sunt nu doar menținute, ci augmentate, este posibil pentru africani să aibă, în ansamblu și în medie, o viață bună. Câți ani poate aștepta o generație ca astfel de promisiuni să se împlinească atunci când progresele de până acum au fost prea lente față de magnitudinea problemelor? Cine poate pune umărul la fructificarea unor promisiuni decontabile peste patruzeci de ani?
     O maximă care le-a trecut pe la urechi aproape tuturor românilor a prezis după Revoluție că ne vor trebui douăzeci de ani pentru a prinde din urmă Occidentul. Douăzeci de ani, puțin mai mult decât o generație, nu părea atât de mult atunci când plecai de la zero. Astăzi, după douăzeci și cinci de ani, ne este încă și mai neclar în cât timp vom recupera diferențele care par mai greu de recuperat decât oricând. Nivelul îngrijirii din spitale, atât uman cât și tehnologic, este departe de cel oferit în sisteme de sănătate aflate la mai puțin de o mie de kilometri de orice graniță. Cifrele privind mortalitatea infantilă nu sunt la niveluri africane, dar față de nivelurile medii din Europa Occidentală par africane de-a dreptul. Materializarea tentativelor de informatizare a sistemului și de alocare rațională a resurselor în sănătate, de exemplu prin evaluarea tehnologiilor medicale, ne este de-abia contemporană. Realitatea este că, după douăzeci și cinci de ani, nu am prins pe nimeni din urmă. Suntem condamnați la și mai multă așteptare, speranță și efort pentru încă alte câteva decenii în care, să fim sinceri, n-avem nicio o idee despre ce ni s-ar mai putea întâmpla. Despre alternativa la așteptare, speranță și efort mai bine nu discutăm.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe