Newsflash
OPINII

Iarna pe care o merităm

de Adrian GHEORGHE - oct. 26 2017
Iarna pe care o merităm
     Când iarna se apropie, nu ocolește casele mari. „NHS nu este pregătit pentru secolul 21”, a titrat cu litere de-o șchioapă Daily Telegraph pe prima pagină a ediției de duminică, 1 octombrie. Pare un titlu incredibil, material de film prost sau de fake news, dar poate că este și adevărat. Se face, în editorialul pricina, cum că profesorul Ted Baker, recent numit șef al inspecției spitalelor din cadrul Comisiei pentru calitatea îngrijirilor medicale (echivalentul britanic al ANMCS autohton), doar ce și-a luat postul în primire în august 2017, după trei ani ca adjunct, că a și făcut turul de orizont al spitalelor. Concluzia a fost că toți managerii de spital au primit scrisori oficiale în care le-a fost „puternic recomandat” să ia măsuri imediate pentru a proteja siguranța pacienților în unitățile de primire urgențe, acolo unde analiza a constatat că lucrurile au scăpat de sub control. Măsura vine cu câteva luni înainte de sezonul rece, când UPU britanice se supraaglomerează.
     Iarna nu se apropie însă de ieri de azi. Performanța spitalelor din NHS este din ce în ce mai proastă de ani buni, fiecare an aducând riscul real de a înregistra un nou minim – așa cum a fost anul trecut, drept care presiunea este și mai mare în acest an. Iarna e cel mai rău: ratele de ocupare ale spitalelor bat înspre 95%, mult peste nivelul de siguranță, și personalul medical este insuficient pentru a face față tuturor cazurilor. Timpii de așteptare cresc permanent și dau înspre ridicol, acolo unde pacienții transportați așteaptă cu orele în ambulanță pentru a fi coborâți și văzuți. Pe fond, problema este că jumătate din pacienții spitalizați nu ar trebui să fie în spital deloc. O parte, pentru că problemele pe care le prezintă nu necesită spitalizare. O altă parte, pentru că spitalizarea nu mai poate face nimic pentru ei. Soluția introdusă de autorități anul trecut: medicii de familie, o specialitate și așa în criză de volum față de necesar, fac triajul la ușa serviciilor de urgență. Conform primelor dovezi, presiunea pusă pe spitale nu a clintit, iar evaluarea academică a măsurii va fi disponibilă de-abia în vara anului viitor. Concluzia pentru moment? „Nu există soluții simple pentru astfel de probleme. (...) Va trebui să ne gândim foarte atent la ce inițiative implementăm pentru această problemă – să le eliminăm rapid pe cele care nu funcționează și să le extindem pe cele care dau rezultate.”
     De unde, atunci, referința la secolul 21? O remarcă a profesorului Ted Baker merită atenție, anume că NHS operează după trasee de îngrijire conturate în anii ’60 și ’70 și neajustate de atunci, cu o oportunitate ratată de a le reforma la finalul anilor ’90. Indiferent de cât de noi ar fi clădirile, echipamentele, softul de contabilitate sau curricula universitară, traseele pacienților sunt esențialmente vetuste, în sensul că spitalele rămân singura opțiune de răspuns în caz de stres și îngrijirea comunitară este amânată etern. Îmbătrânirea populației, presiunea bugetară și creșterea economică lentă au creat furtuna perfectă care scoate imperfecțiunile la suprafața valurilor și îi plimbă ca pe frunze pe cei care au ghinionul să se afle pe mare tocmai acum. Schimbarea din mers a modelului, de la paradigmă la operațiuni, este mai dificilă decât încheierea tuturor contractelor de achiziție centralizată puse cap la cap. E valabil și pentru alte componente ale sistemelor de sănătate grefate pe mastodonți obosiți și fără reacție, precum sistemele informaționale, aspect despre care pe noi nu mai trebuie să ne convingă nimeni.
     Oportunitățile pierdute sunt adeseori motiv de tristețe, de a spune: „Am ratat o șansă, cine știe când va mai apărea alta”. În cazuri distincte, ele sunt tragedii din care pur și simplu nu se vede nicio ieșire, un picaj cu încetinitorul. Autostrada politicilor de sănătate are însă și ieșiri, nu doar indicatoare de avertizare. Când nu le iei, plătești și viețile sunt pe deasupra. Există însă și cazuri de țări care, cum-necum, le văd și le iau.
     Camerun e o țară mică din Africa de Vest, care se compară cu România doar prin faptul că a ajuns în sferturile de finală ale unei Cupe Mondiale, anume Italia ’90, cu patru ani mai devreme decât „generația de aur”. În rest, numai diferențe: o democrație aproximativă, cu doi președinți de stat din 1960 încoace, climă ecuatorială, locul 150 în lume în clasamentul indicelui de dezvoltare umană, o populație în creștere rapidă, pe primele locuri la malarie și HIV/SIDA în ce privește povara bolii, indicatori de sănătate încăpățânat de stagnanți în ciuda tuturor investițiilor. Și totuși, în urmă cu aproximativ zece ani, Banca Mondială a încheiat un parteneriat cu guvernul camerunez într-un program-pilot de finanțare în funcție de performanță (în patru din cele zece regiuni ale țării) a unităților sanitare de eșalon inferior – cele care se confruntau cu deficit și absenteism cronic al personalului medical, lipsa medicamentelor, clădiri care stau să cadă și lista poate continua. Evaluarea din 2012 a pilotului a fost promițătoare și tema s-a înscris pe orbita agendei anticorupție de la acea vreme, astfel că a rămas în prim-plan. Pilotul a fost extins ulterior și, în 2016, s-a luat decizia politică a extinderii finanțării în funcție de performanță la nivelul întregii țări până în 2020. El este deja prezent în majoritatea regiunilor, însă nu pentru toate unitățile sanitare. În termeni absoluți, rezultatele nu sunt tocmai miraculoase, dar o îmbunătățire este certă fie și pentru că personalul medical este mai motivat și dispensarele cu pricina încep să arate a unități sanitare. Este singurul lucru care pare să funcționeze într-un loc în care nimic altceva nu pare să dea rezultate. Între timp și pentru calibrarea propriei modestii, țări precum Rwanda sau Zimbabwe exportă deja know-how pe subiect.
     Scriam împreună cu colegii de la Observatorul Român de Sănătate, acum patru ani, un scurt raport, „Plata în funcție de performanță în România – un pod prea îndepărtat”, în care argumentam că inițiativa discutată la acel moment merita toată atenția, dar cu multă precauție, deoarece acest mecanism de finanțare nu poate fi un panaceu și nici nu poate fi absorbit de sistem fără costuri (pierderi) potențial mai mari decât câștigurile. De unde monitorizarea obiectivă a performanței, de unde criteriile de calitate, de unde trasee de îngrijire? Aceleași întrebări de atunci rămân valabile și astăzi. Un mic pilot pentru plata după performanță în medicina de familie rămâne strecurat în planurile regionale de servicii, așteptând un vânt politic favorabil. Dacă este încă o ieșire ratată sau un indicator fals, vom afla peste niște ani. Până atunci, ne pregătim din nou de iarnă.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe