Se poate vorbi despre emergenţa unor boli
psihice? Probabil că nu, însă atunci cum se explică faptul că se
vorbeşte mai mult despre unele astăzi decât în trecut? Schimbarea paradigmelor educaţionale, ridicarea stachetei performanţelor care se aşteaptă de la copii să stea oare la baza faptului că tot mai mulţi copii primesc eticheta ADHD (Attention Deficit Hiperactive Disorder) sau tradus: tulburare hiperactivă cu deficit de atenţie? Această afecţiune neuropsihică pune două categorii de probleme: de diagnostic şi de management. Primul a evoluat în ultimele decenii de la un accent pus pe comportarea neastâmpărată (hiperkinetică) a copiilor la faptul, mai important, că atenţia lor este deficitară. Managementul cazurilor a împărţit publicul în trei „partide“, adesea în conflict. „Partida“ părinţilor acceptă cu greu necesitatea tratării „zvăpăielii“ copiilor lor, medicii neuropsihiatri recomandă un tratament precoce pentru că se îngrijorează că deficitul de atenţie împiedică achiziţiile intelectuale, iar pedagogii se plâng de faptul că elevii lor cu ADHD tulbură procesul de învăţământ în clasă şi doresc să-i îndepărteze. Situaţia devenind serioasă, un „summit“ medico-pedagogic s-a dovedit de o stringentă necesitate. Acesta a avut loc joi, 17 martie a.c., când un număr mare de inspectori şcolari generali, inspectori pentru învăţământul primar şi coordonatori ai consilierilor şcolari, precum şi reprezentanţi din centre de sănătate mintală s-au reunit pentru a dezbate proiectul-pilot al Programului de parteneriat între Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului (MECTS) şi Centrul Naţional de Sănătate Mintală şi Luptă Antidrog (CNSMLA) care urmăreşte identificarea şi managementul cazurilor de ADHD încă din clasa I.
La conferinţa de presă desfăşurată cu acest prilej au luat cuvântul: prof. dr. Iuliana Dobrescu, de la Spitalul Clinic „Al. Obregia“ Bucureşti, prof. dr. Tiberiu Mircea, de la UMF Timişoara, psih. Domnica Petrovai, prof. Liliana Preoteasa, de la MECTS, dr. Ileana Botezat Antonescu, directoarea CNSMLA ş.a. Programul: Parteneriatul Şcoală–Sănătate pentru ADHD se va aplica, la început în stadiul pilot, în paisprezece judeţe din ţară, urmând a fi extins şi la nivelul celorlalte zone acoperite de CNSMLA în perioada 2011–2012.