Aproximativ
170 de persoane din Capitală beneficiază lunar de servicii integrate de
îngrijire la domiciliu: servicii medicale, de recuperare, de închiriere,
servicii de îngrijire de bază și sociale. Beneficiarii acestor servicii sunt
monitorizați prin sistemul de teleasistență dezvoltat de „Crucea Alb-Galbenă
România” și partenerii săi. Dispecerizarea acestor servicii este permanentă,
prin intermediul unui call center, au comunicat reprezentații Fundației „Crucea
Alb-Galbenă” România (CAGR) în cadrul seminarului „Centru-pilot de coordonare a
serviciilor de îngrijiri la domiciliu din municipiul București – Inovație și
tehnologie în sistemul de îngrijiri”, pe care l-au organizat marți la
București.
Beneficiarii
acestor servicii au primit un telefon mobil special conceput pentru ei,
conectat și la o brățară tip ceas, din silicon medical, dotată cu un buton de
urgență și li s-a întocmit un dosar electronic cu toate informațiile
medico-sociale și datele lor de contact. În caz de urgență majoră, aceștia
activează serviciul de alertă prin apăsarea butonului roșu de pe brățară.
Măriuca Ivan, directorul general al CAGR, a explicat modul în care funcționează
sistemul: „În cazul în care bolnavul are nevoie de ajutor, acesta poate apăsa
butonul roșu de pe braț sau tastele predefinite ale telefonului legat de call
center-ul centrului-pilot. Prin acest dispozitiv, dispecerul identifică datele
pacientului care a solicitat îngrijiri medicale, luând în calcul una dintre
următoarele trei opțiuni: trimite la fața locului o echipă specializată din
cadrul CAGR, timp în care beneficiarul rămâne în legătură permanentă cu echipa
de la dispecerat; apelează Sistemul Național Unic pentru Urgență; trimite către
beneficiar cea mai apropiată persoană de pe lista celor care pot interveni
imediat”.
„Butonul roșu” răspunde nevoilor a 200 de
persoane vârstnice care locuiesc singure sau a căror familie nu poate să le
ofere sprijin, nu pot primi asistență îndelungată în spital, sunt aflate în
stare de dependență și, în general, au posibilități materiale reduse din
București și județele Ilfov, Buzău și Constanța. Conform datelor statistice,
mai mult de 20% din românii cu vârsta peste 65 de ani au nevoie de îngrijire la
domiciliu. În prezent, doar 0,23% din pacienți beneficiază de servicii de
îngrijire la domiciliu, dar numai în funcție de cum sunt dezvoltați furnizorii
de servicii din zona lor de domiciliu, deoarece nu există un sistem unitar
pentru toți românii.
Proiectul
„Butonul roșu – Servicii integrate de îngrijiri socio-medicale la domiciliu
monitorizate prin sistemul de teleasistență” este implementat de Fundația „Crucea
Alb-Galbenă” România, în parteneriat cu Asociația „Four Change”, Fundația
„Crucea Alb-Galbenă” Constanța și Fundația „Crucea Alb-Galbenă” Buzău și
cofinanțat printr-un grant din partea Elveției prin intermediul contribuției
elvețiene pentru Uniunea Europeană extinsă.