Newsflash
Știri

Vrem să cumpărăm timp și sănătate

de Dr. Cristian TEODORESCU - ian. 29 2016
Vrem să cumpărăm timp și sănătate

Din ce în ce mai mulți europeni vor să adopte o dietă bazată pe alimente verzi, produse pe plan local și vândute în piețe volante. Este una din principalele concluzii ale raportului „Top 10 Global Consumer Trends for 2016“, lansat de curând de compania de cercetare de piață Euromonitor International.

 

Risipa de mâncare și economia de timp

 

Lista de cumpărături a oamenilor este din ce în ce mai lungă și cuprinde produse din domenii care aparent nu au legătura între ele. Vrem să cumpărăm timp, respingând ideea de îmbătrânire. Suntem mai preocupați de propria stare de bine, fără să neglijăm efectele acțiunilor noastre asupra mediului înconjurător, acceptăm fluiditatea genurilor și estompăm diferențele dintre acestea, dar în același timp vrem să etalăm ceea ce ne diferențiază.
În 2016, dorința de a schimba lucrurile în bine devine o prioritate pentru întreaga lume, indiferent de condiția socială. Fondatorul Facebook, Mark Zuckerberg, și soția sa, medic pediatru, au promis că vor dona o parte importantă a averii lor în acest scop. Consumatorii individuali se arată, de asemenea, interesați de protejarea resurselor naturale ale planetei, cruciadă purtată mai ales de cei foarte tineri. Preocupați mai degrabă de cum vor reuși să schimbe în bine lumea în care s-au născut, aceștia lasă pe un plan secund aspectele materiale.
Culoarea verde va domina farfuriile consumatorilor anul acesta, iar această idee își face loc inclusiv în meniurile marilor lanțuri de fast-food. Mâncarea sănătoasă devine o prioritate, ca și mâncarea accesibilă din punctul de vedere al prețului. Deși se caută evitarea oricărei forme de exces, în paralel se remarcă și creșterea numărului de cazuri de „orthorexia nervosa“, o patologie apărută drept consecință a dorinței extreme de a mânca corect, sănătos, etic.
Risipa alimentară este recunoscută deja ca o problemă globală: datele IIED (Institutul internațional pentru mediu și dezvoltare) arată că jumătate din mâncarea lumii este, în prezent, aruncată la gunoi. Anul trecut, Parlamentul francez a votat o lege care obligă marile magazine să ofere alimentele nevândute – care în mod normal ar fi fost aruncate, fără a fi stricate – pentru caritate sau hrana animalelor.

 

Flexitarienii și mătușile fără copii

 

Piețele volante, ale producătorilor, care vând frecvent produse organice, capătă popu­laritate globală. În SUA, introduce, prin localurile sale, un nou segment de piață – „flexitarienii“, adică acei carnivori care vor să mănânce mai multe vegetale. După referendumul susținut de FDA (Food and Drug Administration) privind semnificația termenului „natural“, cel mai mare lanț de fast-food din lume promite că, în decurs de doi ani, puiul servit în restaurantele sale americane nu va mai fi tratat cu antibiotice.
Un capitol important în analiza tendințelor consumatorilor este dedicat „consumatorilor agnostici“. Aceștia sunt foarte bine informați, atrași de economisirea banilor, mai puțin interesați de etichetă și de produsele recunoscute. Jonglează între magazine în căutarea produselor noi și de calitate. Se împart între dorința de cumpătare și bucuria de a cumpăra produse care îi inspiră.
Inovația va fi întotdeauna la modă, de la magazinele dedicate mâncării expirate ori produselor la mâna a doua, până la centrele comerciale de tip outlet, care îi atrag pe cei care caută lucruri sofisticate la prețuri reduse, refuzând produsele ieftine. Și da, deja este disponibil pe piață laptele pentru noapte, cules de la văcuțe atunci când acestea ar trebui să doarmă, pentru că ar conține mai multă melatonină. Pentru mătușile fără copii, au fost create magazine speciale de unde acestea pot cumpăra cadouri pentru copiii celorlalți (nepoți, fii și fiice ale prietenilor).
O altă categorie profitabilă de public o reprezintă persoanele fără partener, așa-numiții „yuccies“, un hibrid între hipsteri și yuppies, cu vârste cuprinse între 20 și 30 de ani, cu un stil de viață nonconformist, slujbe bine plătite și dispuse să cheltuie sume considerabile pentru produse și experiențe personale.
Geolocalizarea cu ajutorul telefonului mobil s-a dezvoltat considerabil, deci consumatorii sunt informați în timp real de ofertele magazinelor și ale restaurantelor din apropiere.

 

Daycation

 

Timpul rămâne un lux pe care puțini și-l permit, iar studiile arată că o treime din gospodăriile engleze se vor baza pe mâncarea gata preparată, din dorința de a economisi timp. Majoritatea clienților spun că nu au timp pentru gătit sau că aceste preparate sunt accesibile ca preț, însă foarte puțini apreciază acest obicei ca pe unul sănătos, conform unui sondaj de opinie Euromonitor International din 2015. Din lipsă de timp, clienții apelează mai nou la Twitter chiar și pentru serviciul de relații cu clienții, studiile arătând că 85% din aceștia așteaptă un răspuns în decurs de o oră de la solicitare, față de cele 31 de ore necesare în mod obișnuit acestei proceduri.
Printre noile soluții pentru economisirea timpului se află și varianta „daycation“-ului – vacanța de o zi oferită de hoteluri sau centre de relaxare. „Turiștii“ au acces la diverse facilități pentru o scurtă perioadă de timp, la prețuri mai mici decât cele standard.
Altă inovație, încă în fază pilot, constă în dotarea supermarketurilor cu benzi pietonale rapide, dedicate clienților care nu au prea mult timp pentru cumpărături. La modă pare să fie și termenul athleisure, care definește stilul vestimentar al celor care par oricând gata de antrenamente fizice, indiferent de context. Îmbrăcămintea activă, lejeră, purtată în afara sălilor de fitness, devine un simbol al stilului de viață sănătos, prin care se comunică celorlalți că purtătorii hainelor pun sănătatea pe primul plan. De altfel, acest tip de îmbrăcăminte este purtat, în zilele noastre, pe străzi, în restaurante, la cumpărături sau chiar pe podiumuri de modă.

 

Pepper, robotul emoțional

 

O piață în continuă creștere este reprezentată de seniori. Potrivit estimărilor, populația globală de peste 65 de ani va crește la 626 milioane în 2016, dintr-un total de 7,3 miliarde de oameni. Vârstnicii de azi trăiesc o viață mai activă, sunt mai energici și mai implicați. Menținerea unei stări bune de sănătate variază însă în funcție de țara de origine.
Robotul „emoțional“ Pepper
 
Strategiile de marketing care îi vizează includ reducerile aplicate în turism, cinematografe, cluburi și supermarketuri. Seniorii sunt deja familiarizați cu tehnologia, cel mai des folosind-o pentru a ține legătura cu familia sau prietenii ori pentru a-și monitoriza sănătatea. Primul robot „emoțional“ disponibil pe piață, Pepper, cu rol de îngrijitor, recunoaște stări, tonuri ale vocii și expresii faciale. În ciuda prețului „piperat“ de 1.600 de dolari, toate cele 1.000 de bucăți disponibile pe piața japoneză s-au epuizat în doar un minut.

 

Neuromarketing

 

Tendința de a promova o stare ideală de bine determină consumatorii să privească dincolo de sănătatea fizică spre cea emoțională, lucru dovedit de topurile celor mai vândute cărți, al celor mai populare aplicații, dar și de ofertele de vacanță. Sau chiar de popularitatea pantalonilor de yoga.
Cărțile de colorat pentru adulți sunt, fără doar și poate, un moft care capătă dimensiune internațională, una dintre ele ocupând locul trei în topul celor mai vândute cărți pe Amazon, anul trecut. Aceste invenții vin ca un antidot la stresul cotidian. Până și aeroporturile răspund acestor cerințe, oferind locuri de relaxare în care călătorii se pot elibera de anxietatea provocată de zbor. Acest tip de „neuromarketing“ prinde contur dincolo de orice graniță, jurnalista Anna Hart sugerând prudență față de puterea de marketing a anumitor termeni precum „atent“, „natural“, „artizanal“ ș.a.
Un alt cuvânt vedetă este „smart“. Cele trei miliarde de utilizatori de internet sunt din ce în ce mai atrași de produsele inteligente, fără a ține cont de consecințele folosirii lor asupra sănătății fizice sau emoționale. A dormi cu telefonul pe noptieră sau a merge la duș cu acesta a devenit ceva obișnuit. Folosim gadgeturi și pentru efectuarea plăților și, mai nou, acestea înlocuiesc ghiozdanele școlarilor.
Tastarea compulsivă este o problemă a acestui secol, asociată frecvent cu scăderea performanțelor școlare și dependența de telefoane mobile. Dr. Aoife McLoughlin atenționează că presiunea timpului este în strânsă legătură cu apariția bolilor cardiace sau psihice. Chiar și cercetătorii așteaptă momentul în care vom putea mânca fără a fotografia înainte farfuria.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe