Învățământul din România are, în prezent,
elevi care trec pragul unor instituții cu specializări ce nu le sunt potrivite.
De multe ori, ei sunt împinși să urmeze cursurile acestor instituții de unele
nevoi sau obligații, iar personalul didactic nu semnalează aceste neconcordanțe
între personalitatea și calitățile elevului și profilul ales. La fel se
întâmplă și în cazul persoanelor care se înscriu și doresc finalizarea
cursurilor de asistent medical. Acestea ar trebui să înțeleagă însă că alături
de cunoștințele și deprinderile specifice, sunt necesare și o serie de
capacități proprii, pentru desfășurarea activităților dedicate ființei umane.
Pe lângă inteligență, spirit de observație, sensibilitate, înțelegere pentru
cel de alături și vocație, meseria de asistent medical necesită în primul rând
o dezvoltare personală prealabilă.
Este important ca motivația din spatele alegerii profesiei de
asistent medical generalist să fie una puternică, de preferat de natură
afectivă. Viitorul asistent medical are nevoie să conștientizeze și să accepte
motivele care l-au determinat să-și aleagă această specializare. Doar ele stau
la baza declanșării unei acțiuni și oferă energia necesară desfășurării și
finalizării acesteia.
Pentru a analiza procesul motivațional din cadrul școlilor
postliceale sanitare, am realizat o cercetare individuală realizată pe baza
unui chestionar, pe care l-am aplicat unui lot de 51 de elevi din cadrul a două
școli postliceale sanitare, una de stat și cealaltă particulară. În urma
analizei am identificat atât motivația intrinsecă, cât și pe cea extrinsecă de
a alege specializarea de asistent medical generalist. De asemenea, am
identificat și cauza pentru care elevii nu finalizează studiile școlii
postliceale sanitare.
Cercetarea a fost realizată pe baza studierii documentelor existente
în cadrul a două școli postliceale sanitare de pe teritoriul țării noastre. Am
aplicat și un chestionar la care au răspuns elevii din anul trei, din cadrul
școlilor de asistent medical generalist. Viitorii asistenți medicali
generaliști aveau vârsta cuprinsă între 18 ani și 35 de ani și proveneau atât
din mediul urban, cât și din cel rural, peste 70% din persoanele chestionate
având diplomă de bacalaureat. Întrebările din chestionar au avut ca scop
aflarea gradului de satisfacție a elevilor față de instituția de învățământ și
a motivelor pentru care au ales specializarea de asistent medical generalist.
Cercetarea s-a realizat simultan în cele două școli postliceale sanitare,
notate aleatoriu, una cu litera A, cealaltă cu litera B.
Motivul principal pentru care elevii au ales specializarea de
asistent medical generalist a fost dorința de a ajuta oamenii. Așa au răspuns
elevii din cadrul școlii postliceale sanitare B într-un procent de 28%, în
cadrul școlii A doar 19% având același răspuns. Un al doilea motiv pentru care
elevii au ales această specializare este de a avea un anume statut social (cu
37% din răspunsuri pentru școala A, respectiv 18% pentru școala B), iar dorința
de a avea un anume statut material a constituit un motiv pentru 26% din elevii
școlii B și doar 11% din cei ai școlii A. Dragostea pentru meseria de asistent
medical a fost o motivație pentru 22% din respondenții școlii A, respectiv 18%
în cazul școlii B. Pe ultimul loc s-a aflat influența familiei. În ambele
instituții s-a înregistrat un procent de sub 15%.
În ceea ce privește gradul de satisfacție, din eșantionul
studiat reiese că 50% din respondenții școlii postliceale sanitare B sunt
foarte mulțumiți de alegerea făcută, pe când în cadrul școlii postliceale
sanitare A doar 40% sunt mulțumiți. În ambele școli, gradul de nemulțumire a
elevilor variază de la 30% pentru școala A până la 10% din cadrul școlii B.
Peste 15% din respondenți nu sunt motivați să învețe, restul
având diferite motive să studieze în cadrul unei școli postliceale sanitare.
Principalul motiv pentru care elevii nu lipsesc de la anumite ore de curs este
reprezentat de nevoia acestora de a-și finaliza cursurile, și nu de dorința de
cunoaștere aprofundată a domeniului medical. La polul opus, elevii care
absentează la anumite ore de curs invocă problemele personale drept motiv al
neprezentării. Doar 50% din elevii instituției B sunt mulțumiți de dotarea
sălilor de clasă sau a laboratoarelor, în cadrul instituției A procentul fiind
de 28%.
În domeniul sanitar motivația elevilor de a urma această
specializare o reprezintă atractivitatea obținerii unui loc de muncă. În ambele
unități de învățământ, elevii chestionați ar face aceeași alegere dacă ar fi
puși în situația de a o lua de la capăt (50%). Aceștia ar recomanda și altor
persoane să urmeze această specializare și să practice meseria de asistent
medical generalist.
În urma acestui studiu am identificat următoarele elemente ce
împiedică elevii să finalizeze cursurile specializării de asistent medical
generalist: motivele socio-economice (starea economică a familiei, angajarea
elevilor în timpul școlii, întemeierea unei familii), motive școlare (orarul
școlii în raport cu programul de la locul de muncă), constrângeri din partea
părinților cu privire la domeniul de activitate și distanța față de domiciliu.
Ca o concluzie generală a acestei cercetări personale, pot spune
că nivelul motivațional al elevilor este direct proporțional cu factori
intrinseci (precum dorința de a ajuta oamenii, dragostea pentru meserie), și
invers proporțional cu factorii extrinseci (precum influența familiei). Această
cercetare nu își propune o rezolvare pe termen scurt a problemei, ci mai
degrabă o rezolvare structurată pe mai mulți ani în vederea reducerii
abandonului și creșterii calității serviciilor medicale. Aș propune pentru
început chestionarea elevilor, în momentul înscrierii, prin întrebări la care
să răspundă clar dacă lucrează, dacă au sau nu familii și în ce interval orar
doresc să studieze. În cadrul interviului fiecare respondent ar trebui să
motiveze și alegerea pentru această specializare. Este necesar să se
stabilească relații de încredere între profesori și elevi, astfel insuflându-se
dragostea pentru meseria de asistent medical.
De asemenea, consider că școlile ar trebui să introducă un număr
mai mare de ore de nursing, iar perfecționarea sistemului de recompense (laude,
premii, distincții, excursii) ar motiva elevii în vederea obținerii unor
rezultate școlare și comportamentale deosebite.