Autentificare
Dacă ești abonat medichub.ro, autentificarea se face cu adresa de E-mail și parola pe care le utilizezi pentru a intra în platformă.
Abonează-te la „Viața medicală” ca să ai acces la întreg conținutul săptămânalului adresat profesioniștilor din Sănătate!
#DinRecunostinta
Căutare:
Căutare:
Acasă  »  ACTUALITATE  »  OPINII

Despre impostură și nevoia de discernământ

Viața Medicală
Prof. dr. Alexandru BUCUR vineri, 15 aprilie 2016
     Activitatea medicală se bucură din plin de avantajele pieței libere, serviciile medicale fiind intens promovate pe site-urile cabinetelor și nu numai. Din păcate, în ultima perioadă asistăm la introducerea unor forme de promovare mai puțin subtile, care depășesc limitele deontologiei profesionale. Deși reclama mincinoasă este interzisă oriunde în lume, în practica de medicină dentară impostura și neprofesionalismul creează așteptări nerealiste din partea pacienților și implică riscuri greu de cuantificat, ca urmare a diferenței dintre imaginea idealistă promovată de unii confrați și realitate.
     Mediul online abundă de „specialiști“ și „limitați“, cel mai frecvent în estetică sau implantologie, vânzători de iluzii fără nicio pregătire adecvată, care se promovează agresiv ca experți, cu toate că nu au urmat vreo specializare, obținându-și (in)competența prin vizionarea Youtube. Pe aceștia îi recunoști ușor, pozează pe site-urile de socializare în firmă serioasă, cu specializări și atestate la tot soiul de instituții și autorități, de regulă fantomatice. Reclamele lor abundă de cuvinte precum spectaculos, unic, rezultate imediate, iar imaginile cu rezultatele tratamentelor provin de cele mai multe ori de pe internet, nu din experiența proprie privată a cabinetului respectiv. Acești „specialiști“ racolează pacienți prin tehnici de manipulare, în baza unor promisiuni fantasmagorice pe care nu și le-ar putea asuma niciun specialist veritabil și emit judecăți de valoare și idei (unele total eronate), care sunt recepționate de pacienții neinformați. Aceștia văd în atributul „limitat“ salvarea supremă, medicul providențial care le-a deschis ochii și i-a salvat de a da banii unui alt coleg, poate mai bine pregătit, dar cu mai puține aptitudini de marketing.
     Această tendință a dus la situații în care chiar unii dintre autointitulații „limitați“ cad în propria plasă; credul și amator de un câștig aparent facil, medicul se lasă ademenit de promisiunile unor producători/dealeri și achiziționează, uneori la prețuri înrobitoare, materiale și tehnică mult supraevaluate. Ca urmare, medicii ajung să promoveze pompieristic efecte imposibil de obținut în practică, asupra cărora nu au niciun fel de experiență. Nu de puține ori se fac compromisuri față de așteptările, uneori nerealiste, ale pacienților, existând tentația de a oferi acestora ce vor, fără o analiză riguroasă a posibilităților reale de tratament, mergând pe principiul de nu lăsa netaxat niciun „client“ ce deschide ușa cabinetului.
     Mai grav este că acești pseudospecialiști au devenit adevărați lideri de opinie, prezența lor fiind o modă la televiziuni, unde cel puțin săptămânal sunt invitați tot soiul de „limitați“ care, deși nu au pregătirea de specialitate, își dau cu părerea și emit ipoteze cu privire la subiecte care le exced competența. Mai mult, unii dintre aceștia promovează cu titlu de panaceu proceduri neatestate de Ministerul Sănătății. Trist este că recomandările acestora sunt luate în serios de public, iar când se întâmplă ca ele să nu dea rezultatele scontate și uneori să genereze chiar anumite complicații, „limitații“ se spală pe mâini și, în disperare de cauză, trimit pacientul către specialiștii veritabili.
     Amestecul politicilor de marketing pe piața medico-dentară îi face pe unii dintre pacienți vulnerabili în fața acestor vânzători de iluzii. Rolul breslei este să identifice și să izoleze acești practicanți „limitați“, aflați la granița rigurozității medicale.

Abonează-te la Viața Medicală

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, săptămânalul profesional, social și cultural al medicilor și asistenților din România!
  • Tipărit + digital – 200 de lei
  • Digital – 129 lei
Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:
  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC
Află mai multe informații despre oferta de abonare.