Acum, ca altădată, mulţi medici fac politică, mânaţi de diverse interese. Cu ce rezultate? Dr. Mihail Mihailide îşi propune să prezinte, într-o suită de articole ce debutează în această săptămână, „fişele“ unor astfel de personalităţi medicale, ce au îndeplinit funcţii de miniştri, senatori ori deputaţi.

"> Medicii şi morbul politicii - Viața Medicală
OPINII

Medicii şi morbul politicii

de Dr. Mihail MIHAILIDE - feb. 6 2013
Medicii şi morbul politicii

Acum, ca altădată, mulţi medici fac politică, mânaţi de diverse interese. Cu ce rezultate? Dr. Mihail Mihailide îşi propune să prezinte, într-o suită de articole ce debutează în această săptămână, „fişele“ unor astfel de personalităţi medicale, ce au îndeplinit funcţii de miniştri, senatori ori deputaţi.

   L-am întrebat odată pe un cunoscut chirurg ce l-a determinat să se înscrie într-un partid. Adică să „facă“ politică. Oare, timpul consumat, în eventualitatea că va deveni deputat ori senator, nu se constituie în prejudiciu pentru trainingul zilnic, obligatoriu în această profesie (precum la instrumentişti sau soliştii vocali), pentru pacienţi, pentru cariera sa, în ultimă instanţă? „– Mi-am dat seama că astăzi – ba chiar şi «ieri» – nu poţi (nu puteai) face nimic pentru breasla ta, pentru spital, pentru reforma sanitară, care, după cum ştii, încă bate pasul pe loc, după cele două decenii de aşteptări şi «experimente» eşuate, dacă nu eşti într-un partid şi, cu atât mai bine, în cel aflat la putere! Cineva trebuie să se sacrifice şi – având deja o platformă profesională – m-am gândit să-mi asum riscul.“ A devenit politician, a fost ales, dar – din păcate – au precumpănit asupra aşteptatelor „realizări“ declaraţiile de presă – fireşte, bine intenţionate.
   Profesorul Dan Setlacec mărturisea, într-o carte-interviu cu medicul-scriitor Dora Petrilă1, că a devenit membru de partid după vârsta de 50 de ani, îndemnat la acest act (pe care îl califica: pact cu diavolul) pentru a fi promovat profesor. Lucrurile se petreceau, după cum cred că se înţelege, înainte de ’90. Atunci, carnetul roşu de membru al partidului comunist era atestatul cvasiobligatoriu de avansare ierarhică pentru personalul didactic universitar. „– Nu consideraţi că aţi făcut acest pas din interes profesional?“ insistă convorbitoarea. „– M-am gândit şi la mine, dar şi la clinică, la colegi, la ceea ce închegasem până atunci şi la eventualitatea că un alt şef de clinică putea produce o perturbare în mersul acestei instituţii, care, eventual, nu ar fi fost în favoarea ei. Aşa am crezut eu. Pe de altă parte, nu cred că a fi fost membru de partid, în general, constituie o vină şi un subiect de acuză. Au fost atât de mulţi cei care nu l-au servit! Grav este că unii l-au servit, făcând rău“. Şi, în alt loc: „Am fost lăsat la treburile mele. Trebuie să admitem că, în general, profesiunea de chirurg mi-a oferit protecţie; nimeni nu putea şti când şi de ce putea avea nevoie să apeleze la un reprezentant al acestei profesiuni. Mai trebuia să particip din când în când la învăţământul de partid: nici acum nu-l iert pe un tovarăş care astăzi ne dă, cu mare seriozitate, autoritate şi profunzime, lecţii de democraţie şi atunci ne vorbea de victoria socialismului împotriva capitalismului, capitalism în care a trăit mulţi ani cu o funcţie importantă şi unde a revenit deseori după revoluţie. Mă gândesc ce supliciu pentru bietul de el să trăiască în capitalism! Nu-l iert fiindcă pentru a-i asculta balivernele trebuia să mă duc la instituţie între orele 5 şi 7 după-amiaza şi eu eram obosit şi cu mintea la bolnavi. Azi, când îl văd la televizor, văd în el modelul impostorului şi îmi vine să sparg ecranul“.
   Profesorul n-a mai trăit să vadă, ajunsă la apogeu, lupta acerbă, purtată cu josnice arme, a destul de numeroşilor reprezentanţi ai cinului medical, pentru a candida spre a „prinde“ un loc în parlamentul de astăzi al României, la prefecturi sau la primăriile mai importante. Iar după ce – cum, necum – a obţinut un mandat, gustul parlamentarismului sau cel pentru puterea administrativă a devenit obsesiv, ca o violentă formă de adicţie, încât politicianul de viţă nouă sacrifică orice (bani, dar mai ales onoare) pentru a-l redobândi; aşa se explică, până la urmă, „traseismul“ de la un partid la altul, în dispreţul idealurilor afirmate, al ideologiei şi programelor formaţiunii la care iniţial aderase. Nu promovarea unor idei, nu binele ţării îl mână în luptă şi nici măcar dorinţa de îmbunătăţire a sistemului profesional de provenienţă, ci avantaje personale, sociale, de imagine şi, nu în ultimul rând, materiale, „la vedere“ sau oculte…
   Medicii au făcut politică şi în trecut, ocupând funcţii acolo unde se elaborau decizii importante – parlamente, guverne – ori ei înşişi devenind iniţiatorii acestora, ca miniştri, prim-miniştri, conducători de state. La noi, începând chiar de la Unirea Principatelor, nu puţine au fost guvernele care au avut în componenţa lor pe reprezentanţii profesiunii medicale. Au deţinut chiar portofoliul de preşedinţi ai Consiliului de Miniştri (titulatura de guvern şi de prim-ministru fiind adoptată abia la 28 martie 1974): Nicolae Kretzulescu (studii de medicină la Nantes şi Paris, iniţiatorul Şcolii de mică chirurgie de la Colţea, membru fondator al Societăţii Academice Române, ulterior preşedinte al Academiei Române): 24 iunie 1862 – 11 octombrie 1863; 14 iunie 1865 – 11 februarie 1866; Alexandru Vaida-Voievod (studii de medicină la Viena, membru marcant al Partidului Naţional Ţărănesc): 1 decembrie 1919 – 12 martie 1920; 6 iunie 1932 – 10 august 1932; 11 august 1932 – 17 octombrie 1932); Constantin Argetoianu (studii universitare la Paris, nu a practicat însă medicina; ministru în mai multe guverne, preşedinte al Senatului): 28 septembrie 1939 – 24 noiembrie 1939.
   Deşi nu foarte mulţi, în guvernele dintre cele două războaie mondiale, la conducerea sănătăţii s-au aflat oameni ai profesiei. Câteva nume sonore pot fi exemplificatoare: profesorii Ioan Cantacuzino, Iuliu Haţieganu, C. Angelescu, gen. dr. Nicolae Marinescu, dr. Nicolae Lupu… Altele decât astăzi erau însă motivele acceptului acestora pentru a deveni, un timp, politicieni şi mai ales diferite criteriile de acceptare ori de numire. De asemenea, în perioada guvernării comuniste, fiecare guvern a avut la conducerea Ministerului Sănătăţii un medic (desemnat de partidul unic, v. tabelul 1), iar adjuncţii ministrului erau, adesea, medici. Alţi posesori ai diplomei de medic au fost cuprinşi în organisme legislative, chiar dacă prezenţa lor era strict decorativă (ori politic dirijată) din punctul de vedere al participării la dezbaterea şi adoptarea legilor, cum se întâmpla în Marea Adunare Naţională. MAN era definită ca organ suprem al puterii de stat, for legislativ unicameral, care a funcţionat între 1948 şi 1989.
   Am avut ca preşedinte al primului Prezidiu al Marii Adunări Naţionale a Republicii Populare Romîne, cu rang de şef al statului, un savant, endocrinolog celebru, neurolog şi geriatru, pe acad. prof. dr. C. I. Parhon (1948–1952), „erou al muncii socialiste“; au fost, de asemenea, medici, deveniţi în timp diplomaţi de carieră, care au reprezentat ţara ca ambasadori ori au făcut parte din diferite organisme internaţionale, în speţă la Organizaţia Mondială a Sănătăţii. După evenimentele din 1989, (prea) lungul şir al miniştrilor sănătăţii (v. tabelul 2) a fost întrerupt, când şi când, de persoane fără legătură cu domeniul respectiv, considerându-se că ministrul nu trebuie să fie neapărat un medic, ci un bun „manager“, ceea ce nu s-a confirmat întotdeauna; acest demnitar, însă, trebuia să fie musai un om de partid sau unul al coaliţiei la putere.
   După cum glumeşte cineva, printre cele nouă muze ale grecilor s-ar fi strecurat, neştiută până acum, a zecea, care, în pofida anonimatului, ar fi şi cea mai puternică – muza politicii… Personal, cred că ar fi fost de ajuns Calliope, una dintre cele nouă, pentru înţelepciunea şi elocinţa sa. Aceste daruri însă lipsesc deocamdată din bagajele multora dintre politicienii noştri, ceea ce înseamnă că muzei nu i-a reuşit menirea de a-i inspira.
   Cum este privit amestecul intelectualilor în politic? Adrian Marino, în culegerea sa de eseuri „Politică şi cultură – Pentru o nouă cultură română“2, după ce evaluează rolul jucat de aceştia înaintea schimbării regimului politic din 1989, unul pur decorativ, partinic-protocolar, de propagandişti, ei fiind asimilaţi activiştilor de partid, constată, după „revoluţie“, „apariţia unui număr destul de important de intelectuali în viaţa politică“. Deşi admite rolul de consilieri, de colaboratori ca oameni de specialitate, în baza valorii şi competenţei lor, observă că „între intelectualul adevărat şi omul-politic-de-mase există o serie de incompatibilităţi radicale. De structură, mentalitate, nivel cultural, limbaj, conduită socială etc. Intelectualul este individualist, reflexiv, are spirit critic (adevărată calamitate în cercurile partizane, pur politice). Se comportă nu o dată turbulent, egocentric, uneori crispat, chiar autist. N-are nici pe departe noţiunea «disciplinei de partid» (termenul pare parodic prin referinţă la vechiul P.C.R., dar de fapt nu este). Dă dovadă adesea, în plus, de infatuare şi chiar megalomanie. Trăsături, toate, improprii, orice s-ar spune, vieţii politice curente, organizate“. Autorul restrânge, în continuare, discursul său, la oamenii de litere, cu gândul, probabil, la colegi din propria-i breaslă, dar egocentrismul, incapacitatea de organizare şi de acţiune concertată în rezolvarea unor probleme, tendinţa spre improvizaţie continuă cu punerea în permanenţă în valoare a propriei personalităţi, netemeinicia în ducerea la capăt a unui proiect, lipsa de solidarizare în jurul unui program, migrarea conjuncturală dintr-un partid în altul, „după interese şi umori de moment“, acel detestabil oportunism sunt comportamente şi ale altor categorii de intelectuali-politicieni. Probabil că şi ale unor medici crezând ei, anturajul, familia interesată (ca în Titanic vals, cazul umilului funcţionar, Spirache Necşulescu) în vocaţia lor de oameni politici…
   Paul Johnson (n. 1928), jurnalist, istoric şi scriitor de notorietate în spaţiul anglofon, şi-a propus în cartea sa „Intelectualii“3, apărută în 1988, „să stabilească, pornind de la analiza moralei şi a gândirii unor intelectuali de marcă, în ce măsură aceştia sunt îndreptăţiţi să sfătuiască omenirea cum să-şi organizeze viaţa“. Concluzia sa nu le-a fost favorabilă: „Ei nu numai că ar trebui ţinuţi departe de structurile puterii, dar ar trebui să facă obiectul unei suspiciuni speciale atunci când încearcă să ofere colectivităţii un sfat. Feriţi-vă de comitetele, conferinţele şi ligile intelectualilor. Nu aveţi încredere în afirmaţiile publice provenite din rândurile lor strânse. Ignoraţi-le verdictele depreciatoare la adresa liderilor politici şi a evenimentelor importante căci, departe de a fi oameni extrem de individualişti şi nonconformişti, intelectualii urmează anumite modele de comportament“. De ce această vitriolantă şarjă a autorului? Pentru că, în opinia sa, pe intelectuali îi interesează mai mult conceptele decât oamenii, or, „cel mai rău despotism posibil este tirania nemiloasă a ideilor“.
   Nu împărtăşesc acest punct de vedere, care conduce la defetism. Deşi, frunzărind filele cărţii de istorie, îndeosebi de la Primul Război Mondial încoace, mi-e greu să nu-i dau dreptate „învechitului“ Julien Benda4, care îi îndemna pe cărturarii ce abdicaseră de la menirea lor, amestecându-se în politică, să revină la „sculele“ specifice preocupării lor. Dacă patologia comportamentală exemplificată de autorii citaţi mai sus ar putea fi ţinută sub control, implicarea intelectualilor în binele social (şi prin intermediul politicului) este necesară şi ar putea fi benefică. Căci, dacă nu ei, atunci cine? – ca să repet, uşor modificată, o sintagmă „postdecembristă“ de frecventă utilizare.
   Într-o suită de articole, fără a-mi lua obligaţia de a respecta, în succesiunea textelor, cronologia, voi prezenta „fişele“ mai multor personalităţi medicale „seduse“ de politică, în varii împrejurări, îndeplinind, de exemplu, funcţii de miniştri (adică trebuind să conducă sistemul sanitar în conformitate cu un program al partidului la care se afiliaseră), de senatori sau deputaţi. Şi, de asemenea, să examinez care au fost rezultatele abnegaţiei presupuse în îndeplinirea temporarei lor misiuni.
 
 

Tabelul 1. Lista miniştrilor sănătăţii în perioada 23 august 1944 – 27 decembrie 1989

Guvernul Constantin Sănătescu (I, II) (23 august– 6 decembrie 1944)
Ministrul muncii şi sănătăţii publice (de la 1 septembrie 1944 – ministrul muncii, sănătăţii publice şi ocrotirii sociale):
Nicolae Marinescu (23 august – 3 noiembrie 1944)
Ministrul sănătăţii şi asistenţei sociale: Daniel Danielopolu (4 noiembrie – 5 decembrie 1944)
Guvernul Nicolae Rădescu (6 decembrie 1944 – 28 februarie 1945)
Ministrul sănătăţii şi asistenţei sociale: Daniel Danielopolu (6 decembrie 1944 – 28 februarie 1945)
Guvernul Petru Groza (I, II, III, IV) (6 martie 1945 – 2 iunie 1952)
Ministrul sănătăţii:Dumitru Bagdasar (6 martie 1945 – 24 aprilie 1946)
Petre Constantinescu-Iaşi (24 aprilie 1946 – 30 noiembrie 1946), ad-int.
Florica Bagdasar (1 decembrie 1946 – 29 decembrie 1947)
Florica Bagdasar (30 decembrie 1947 – 14 aprilie 1948)
Florica Bagdasar (15 aprilie 1948 – 21 ianuarie 1951)
Vasile Mârza (21 ianuarie 1951 – 2 iunie 1952)
Guvernul Gh. Gheorghiu-Dej (I, II) (2 iunie 1952 – 4 octombrie 1955)
Ministrul sănătăţii: Vasile Mârza (2 iunie – 22 august 1952)
Octavian Berlogea (22 august 1952 – 28 ianuarie 1953)
Octavian Berlogea (28 ianuarie 1953 – 10 iunie 1954)
Voinea Marinescu (10 iunie 1954 – 4 octombrie 1955)
Guvernul Chivu Stoica (I,II) (4 octombrie 1955 – 21 martie 1961)
Ministrul sănătăţii: Voinea Marinescu (4 octombrie 1955 – 21 ianuarie 1957)
Ministrul sănătăţii şi prevederilor sociale (la 21 ianuarie 1957 MS a fuzionat cu Ministerul Prevederilor Sociale):
Voinea Marinescu (21 ianuarie 1957 – 19 martie 1957)
Voinea Marinescu (20 martie 1957 – 20 martie 1961)
Guvernul Ion Gheorghe Maurer (I, II, III, IV, V) (21 martie 1961 – 27 februarie 1974)
Ministrul sănătăţii şi prevederilor sociale: Voinea Marinescu (21 martie 1961 – 17 martie 1965)
Voinea Marinescu (18 martie 1965 – 20 august 1965)
Voinea Marinescu (21 august 1965 – 28 august 1966)
Aurel Moga (28 august 1966 – 8 decembrie 1967)
Ministrul sănătăţii: Aurel Moga (9 decembrie 1967 – 12 martie 1969)
Aurel Moga (13 martie – 5 iulie 1969)
Dan Enăchescu (5 iulie – 24 aprilie 1972)
Theodor Burghele (24 aprilie 1972 – 27 februarie 1974)
Guvernul Manea Mănescu (I, II) (27 februarie 1974 – 30 martie 1979)
Ministrul sănătăţii: Theodor Burghele (27 februarie 1974 – 18 martie 1975)
Radu Păun (18 martie 1975 – 16 iunie 1976)
Nicolae Nicolaescu (16 iunie 1976 – 6 septembrie 1978)
Eugen Proca (18 septembrie 1978 – 30 martie 1979)
Guvernul Ilie Verdeţ (I, II) (30 martie 1979 – 21 mai 1982)
Ministrul sănătăţii: Eugen Proca (30 martie 1979 – 29 martie 1980)
Eugen Proca (29 martie 1980 – 20 mai 1982)
Guvernul Constantin Dăscălescu (I, II) (21 mai 1982 – 22 decembrie 1989)
Ministrul sănătăţii: Eugen Proca (21 mai 1982 – 28 martie 1985)
Victor Ciobanu (29 martie 1985 – 22 decembrie 1989)

Tabelul 2. Lista miniştrilor sănătăţii după evenimentele din decembrie 1989

Guvernul Petre Roman (I, II) (26 decembrie 1989 – 16 octombrie 1991)
Ministrul sănătăţii: Dan Enăchescu (8 ianuarie – 28 iunie 1990)
Bogdan Marinescu (28 iunie 1990 – 16 octombrie 1991)
Guvernul Theodor Stolojan (16 octombrie 1991 – 19 noiembrie 1992)
Ministrul sănătăţii: Mircea Maiorescu (16 octombrie 1991 – 19 noiembrie 1992)
Guvernul Nicolae Văcăroiu (19 noiembrie 1992 – 11 decembrie 1996)
Ministrul sănătăţii: Iulian Mincu (19 noiembrie 1992 – 23 august 1996)
Daniela Bartoş (23 august – 11 decembrie 1996)
Guvernul Victor Ciorbea (12 decembrie 1996 – 17 aprilie 1998)
Ministrul sănătăţii: Ştefan Iosif Drăgulescu (12 decembrie 1996 – 5 decembrie 1997)
Ion Victor Bruckner (5 decembrie 1997 – 17 aprilie 1998)
Guvernul Radu Vasile (17 aprilie 1998 – 22 decembrie 1999)
Ministrul sănătăţii: Francisc Baranyi (17 aprilie – 24 iunie 1998)
Valeriu Stoica* (24 iunie – 10 iulie 1998), ad-int.
Hajdu Gabor* (10 iulie 1998 – 22 decembrie 1999)
Guvernul Mugur Isărescu (22 decembrie 1999 – 28 decembrie 2000)
Ministru de stat, ministrul sănătăţii: Hajdu Gabor* (22 decembrie 1999 – 28 decembrie 2000)
Guvernul Adrian Năstase (28 decembrie 2000 – 28 decembrie 2004)
Ministrul sănătăţii şi familiei: Daniela Bartoş (28 decembrie 2000 – 19 iunie 2003)
Ministrul sănătăţii: Mircea Beuran (19 iunie – 20 octombrie 2003)
Ionel Blănculescu* (20 octombrie – 27 noiembrie 2003), ad-int.
Ovidiu Brânzan (27 noiembrie 2003 – 28 decembrie 2004)
Guvernul Călin Popescu-Tăriceanu (29 decembrie 2004 – 22 decembrie 2008)
Ministrul sănătăţii publice: Mircea Cinteză (29 decembrie 2004 – 22 august 2005)
Eugen Nicolăescu* (22 august 2005 – 22 decembrie 2008)
Guvernul Emil Boc (I, II) (22 decembrie 2008 – 9 februarie 2012)
Ministrul sănătăţii publice: Ion Bazac (22 decembrie 2008 – 1 octombrie 2009)
Adriean Videanu* (2 octombrie – 23 decembrie 2009), ad-int.
Ministrul sănătăţii publice: Attila Cseke* (23 decembrie 2009 – 17 august 2011)
Ladislau Ritli (17 august 2011 – 9 februarie 2012)
Guvernul Mihai Răzvan Ungureanu (9 februarie – 27 aprilie 2012)
Ministrul sănătăţii publice: Ladislau Ritli (9 februarie – 27 aprilie 2012)
Guvernul Victor Ponta (I, II) (7 mai 2012 – prezent)
Ministrul sănătăţii: Vasile Cepoi (7 mai – 1 octombrie 2012)
Raed Arafat (1 octombrie – 2 octombrie 2012), ad-int.
Victor Ponta* (3 octombrie – 6 noiembrie 2012), ad-int.
Raed Arafat (7 noiembrie – 21 decembrie 2012)
Eugen Nicolăescu* (21 decembrie 2012 – prezent)

* Nu sunt de profesie medici

 
 

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe