Odată cu reluarea cursurilor şcolare şi universitare, problemele ce păreau, dacă nu uitate, măcar estompate revin acut în actualitate. Dl prof. dr. A. V. Ciurea face un „inventar“ al învăţământului „de criză“, nu fără a propune şi câteva posibile soluţii.

"> No mercy! - Viața Medicală
OPINII

No mercy!

No mercy!

Odată cu reluarea cursurilor şcolare şi universitare, problemele ce păreau, dacă nu uitate, măcar estompate revin acut în actualitate. Dl prof. dr. A. V. Ciurea face un „inventar“ al învăţământului „de criză“, nu fără a propune şi câteva posibile soluţii.

   Reuşita unui popor este condiţionată de mai mulţi factori, de dotarea lui naturală, de resursele existente, de organizarea socială, în care sistemul de învăţământ şi cel de sănătate au o importanţă capitală. În cele ce urmează, analizăm câtevafenomene existente în sistemul de învăţământ autohton, făcând, la final, trimitere directă către învăţământul medical. Folosim, în acest sens, mai multe surse de informare, discuţiile cu colegii din sistemul de învăţământ şi experienţa noastră de profesor universitar.
   Învăţământul asigură două aspecte fundamentale: pregătirea intelectuală a noii generaţii, pentru a putea dobândi competenţe profesionale; educarea oamenilor, pentru a se adapta şi integra armonios în societate. Trebuie să recunoaştem că, de multe ori, programele de învăţământ pun accentul aproape exclusiv pe învăţare şi prea puţin pe educare. Malcolm S. Forbes (1919–1990) împărtăşea ideea că „scopul educaţiei este să înlocuiască o minte goală cu una deschisă“. Pentru Victor Hugo (1802–1885), „cel care deschide uşa unei şcoli, închide o închisoare“. La rândul său, Albert Einstein (1879–1955) afirma că „educaţia este ceea ce rămâne după ce ai uitat tot ce ai învăţat în şcoală“. Aristotel (384 î.Hr. – 322 î.Hr.) spunea că „rădăcinile educaţiei sunt amare, dar fructele ei sunt dulci“.

Învăţământul preuniversitar

   În învăţământul preuniversitar asistăm la o serie de fenomene nefavorabile dezvoltării şi evoluţiei sociale a tinerei generaţii.
   Manualele alternative au introdus o mulţime de variabile necontrolate în procesul achiziţiei de cunoştinţe, o inegalitate a instruirii şi, deci, o evoluţie incertă a tuturor categoriilor de copii. Deşi există mai multe manuale alternative acceptate de forurile de specialitate, totuşi, unele sunt mai consistente şi mai relevante decât altele. Aceste diferenţe creează probleme în evaluarea lucrărilor la examenele de admitere. Trebuie să recunoaştem că multe comisii preferă anumite manuale şi se confruntă cu situaţia ca în timpul corecturii tezelor să constate că unii candidaţi au învăţat bine, însă parcă nu au atins grila. „Nu e vina lor“... şi de aici încep adaptări ale sistemului de punctaj, aşa încât nimeni să nu fie dezavantajat. Ajungem deci la un sistem de probabilităţi...
   Instabilitatea carierei didactice din învăţământul preuniversitar este o altă problemă. Un număr imens de suplinitori este supus anual unor examinări pentru a ocupa locurile vacante din schemele de personal ale instituţiilor de învăţământ. Fluctuaţia de personal didactic nu permite crearea unor relaţii de continuitate în colaborarea cu elevii şi menţine o stare de tensiune în sistem, cu efecte directe asupra (ne)atingerii obiectivelor educaţiei. În şcoli există diverse categorii de consilieri, care, iarăşi, sunt plimbaţi anual de la o şcoală la alta sau de la un liceu la altul. Se înţelege că un consilier „plimbat“ nu poate crea o relaţie stabilă cu clientul (elev) şi nu poate continua demersul, pentru că mereu o ia de la început. În fiecare an, începe activitatea în altă instituţie, unde trebuie să se integreze în alt colectiv. Până se integrează, trebuie să îşi facă bagajele de plecare.
   Plata cadrelor didactice este sub nivelul demnităţii. Pentru a progresa în carieră, profesorii dau examene de grad, însă sporul salarial pentru obţinerea unui nou grad este insignifiant. Oricâtă motivaţie şi entuziasm ar avea dascălii din această ţară, este aproape imposibil să îi motivezi cu asemenea salarii. De aici rezultă o viaţă modestă, care, la un moment dat, duce la plafonare şi rezultate modeste. Aşa dispare entuziasmul în şcoli, iar profesorii vin doar „ca să ia un salariu“. Ajungem la credinţa că „pe banii ăştia nu le putem cere mai mult“... Ceea ce nu e bine. Este o stare de compromis, care se prelungeşte în nenumărate alte compromisuri, legate de performanţele elevilor: dacă nu pot cere mult de la profesori, cum să cer mult de la elevi?!
   Birocratizarea excesivă a activităţii cadrului didactic. Există nenumărate rapoarte, formulare pe care trebuie să le construiască un profesor din învăţământul preuniversitar, aşa încât îi rămâne o cantitate minimă de energie şi timp pentru a se mai pregăti sau inova o strategie de lecţie reuşită. În loc să acumuleze competenţe tot mai multe, să îşi rafineze abilităţile didactice, profesorii devin nişte „scriitori de rapoarte“. Astfel, sistemul îi ţine „ocupaţi“, „în activitate intensă“, însă fără rezultate didactice. Nu insistăm asupra întrebării retorice: cine se uită pe acele hârtii, cine le poate valorifica, la ce folosesc ele? Probabil că sunt necesare unele, dar mult mai puţine...
   Criza socială, în plină derulare la toate nivelurile, a afectat implicarea copiilor şi a familiei în concentrarea pe randamentul şcolar. Multe familii s-au destrămat, fiind nevoite să lucreze la mare distanţă de casă (în străinătate), lăsând copiii fără suportul necesar dezvoltării la vârstele cele mai sensibile. De aici a rezultat creşterea numărului comportamentelor dez­adap­tative, mergând de la absenteism masiv până la consum de substanţe interzise.
   Modernismul societăţii „capitaliste“ a pus la dispoziţia populaţiei un arsenal tehnologic util implementării unor proiecte şi obţinerii unor progrese în învăţare. Există softuri, materiale extrem de interesante care facilitează activitatea didactică şi de învăţare, însă posibilitatea de achiziţie a acestor materiale este limitată de constrângerile financiare. Nu trebuie omis nici că utilităţile tehnologice au fost folosite limitat şi chiar incorect. Modernismul, cu facilităţile sale de acces la internet, a produs nu o lărgire autentică a câmpului investigativ, ci o limitare a acestuia: copiii nu mai citesc în cărţi, ci pe internet (unde materialele, de cele mai multe ori, nu au un aviz ştiinţific şi au un volum redus), citesc tot mai puţin, nu citesc lucruri cu impact pozitiv în educarea lor. Copii nu îşi mai dezvoltă memoria, preferă să înveţe puţin şi se sustrag, „fug“ de efortul intelectual. Foarte mulţi sunt adepţii jocurilor computerizate şi consumă mult timp în activităţile statice de loisir cibernetic toxic (calculator, cameră întunecată, fumat excesiv, izolare socială). Rezultatele de la examenul de bacalaureat din ultimii ani sunt îngrijorătoare...
   Pentru remedierea situaţiei şi reducerea sau anihilarea acestor fenomene există următoarele direcţii: • standardizarea conţinutului de învăţat – cel mai bun manual, definirea unor ghiduri şi materiale „universale“ pentru predare: de exemplu, la geografie sau istorie materiale – video/filme, exerciţii şi materiale în format text adunate într-un portofoliu pe care cadrul didactic îl aplică (tinerii profesori nu trebui să îşi construiască portofoliul în ani de zile, e nevoie să îl deţină de la început) • găsirea unor soluţii pentru a realiza o stabilitate reală a cadrelor didactice pe posturi, corelată cu promovarea celor mai buni dascăli, prin examene periodice consistente • introducerea în activităţile didactice a unor discipline şi conţinuturi care folosesc în viaţă (ştiinţă, artă, abilităţi practice) • reducerea birocratizării activităţii cadrelor didactice şi oferirea unor portofolii, materiale utile predării şi atragerii elevilor către viaţa ştiinţifică (poate că într-o zi tinerii vor avea alte valori decât nonconformismul creat de „acţiunile interzise“ şi se vor orienta către a dovedi că ies din comun prin idei şi proiecte creative; „cei mai teribili“ vor fi aceia nu care fumează sau beau cel mai mult din grup, ci aceia care vin cu idei interesante şi arată cât de inteligenţi sunt) • accesarea şi folosirea constructivă a facilităţilor tehnologice, informaţionale pe care societatea modernă le oferă • con­trolul şi îndrumarea atente din partea factorilor de suport familial şi social; societatea trebuie să găsească soluţii pentru menţinerea integrităţii familiei şi a stării ei de bine (susţinere financiară prin proiecte structurale sau de alt gen, locuri de muncă).

Învăţământul universitar

   În învăţământul universitar am asistat la schimbări de mare amploare. Exigenţele pentru activitatea de cercetare au crescut foarte mult, activitatea de informare, pregătire a fost avantajată de deschiderea oportunităţilor de a studia în străinătate, de a participa la evenimente ştiinţifice internaţionale, de a concura pentru finanţarea proiectelor, de a face documentări în baze de date, prin internet etc. Totuşi, multe controverse şi probleme au marcat învăţământul universitar românesc (ne referim aici la cel de stat, cel privat neintrând în analiza noastră).
   Instabilitatea criteriilor de promovare a fost o tendinţă constantă. Fiecare regim politic (indiferent de culoarea politică) a promovat un sistem mai „blând“ sau mai „dur“ de promovare. Sistemele „blânde“ au permis accesul necontrolat în aria universitară a unor pretendenţi, dintre care mulţi s-au dovedit necompetitivi. In extremis, unii candidaţi admişi au fost sub nivelul optim, angajarea lor fiind mai mult un gest de ajutor social: „să aibă şi ei un serviciu“. Criteriile „dure“ au facilitat o selecţie mai bună, însă cu multe suspiciuni şi interpretări, respectiv: după ce mulţi au devenit profesori evaluaţi după criterii „blânde“, au devenit adepţii sistemului „dur“, ceea ce a condus la acuze privind favorizarea apariţiei unui „plafon de sticlă“ care face dificilă promovarea noilor candidaţi. Dar schimbarea periodică a criteriilor de promovare a fost criticată şi pentru că a avut un caracter imprevizibil. Ar fi fost de dorit ca schimbările să fie anunţate din timp, pentru ca pretendenţii să îşi orienteze eforturile către criteriile declarate. O altă critică a fost aceea că schimbarea criteriilor este special concepută pentru a facilita accesul anumitor candidaţi care au o anumită compoziţie a dosarelor de concurs (aşa-zise criterii „cu dedicaţie“)!
   Presiunea pentru a publica preponderent în reviste cotate ISI a fost, la rândul său, controversată. Avantajul enorm al acestei tendinţe este, desigur, intrarea autorilor români în literatura mondială şi focalizarea lor pe cercetare autentică. Dezavantajul este dat de restrângerea activităţilor cadrelor universitare în favoarea publicării de articole şi mai puţin către formarea tinerelor generaţii de specialişti. Cadrele didactice universitare sunt scriitori de articole, cercetători ori formatori? Sau ar trebui să fie toate acestea?! La această întrebare nu se poate răspunde cu „fiecare cum poate“, ci este necesară o strategie mai coerentă şi mai elaborată de formare a cadrelor didactice. Deşi legislaţia prevede că formarea profesională este o obligaţie a instituţiilor, totuşi, foarte puţin se ţine cont de acest deziderat, în multe universităţi nu există programe, planuri de formare a personalului academic, ci se preferă formula: „fiecare se descurcă cum poate“.
   Un alt aspect critic este lipsa unor pârghii legislative de stimulare a celor mai bune cadre didactice universitare. De exemplu, legea prevede nişte criterii de performanţă pentru promovare, însă nu prevede obligativitatea ca acestea să fie luate în calcul când se stabilesc normele didactice şi salariile de merit. Acestea sunt „la decizia conducerii“. Astfel, s-a ajuns la paradoxul că, în unele instituţii de învăţământ academic, cei mai performanţi au fost izolaţi, li s-au dat norme periferice, nu li s-au oferit facilităţi de motivare, cel mult li s-a dat de înţeles: „munceşti pentru tine, dacă vrei să promovezi“. În mod contrar, au existat situaţii în care cei mai puţin performaţi au beneficiat de norme de cumul, de salarii de merit şi alte bonificaţii, de normele didactice pe care le-au vrut. Cu alte cuvinte, golul legislativ şi cultura de tip „clan“ în universitate au permis răsturnarea valorilor.
   Salariile precare reprezintă o altă „bubă“ a carierei universitare. Un asistent universitar poate avea un salariu de 1.000 de lei, un lector – de 1.300 de lei... În învăţământul universitar românesc, trebuie să ajungi profesor universitar ca să poţi trăi decent. Până atunci, fiecare „se descurcă cum poate“. Astfel, mulţi tineri aspiranţi la dezvoltarea carierei sunt îndrumaţi să îşi găsească de lucru prin alte părţi, ca „să îşi completeze venitul“. Cum se corelează această realitate cu orientarea către cercetare este lesne de înţeles: dacă munceşti în alte activităţi decât cele de cercetare, atunci energia vitală, creativă se stinge şi dispare. În final, rezultatele sunt pe măsură.
   Lipsa unor programe de mentorat este profund resimţită de cei care nu au îndrumători de carieră. Mulţi dintre cei admişi în învăţământul universitar nu beneficiază de programe de mentorat, nu au un îndrumător real, care să le acorde sprijin. Ei sunt lăsaţi liberi, să supravieţuiască, să găsească soluţii la problemele cu care se confruntă. Astfel, un anumit randament academic care s-ar obţine după trei ani de carieră universitară, este obţinut abia după un deceniu. La această carenţă se adaugă şi inexistenţa unor planuri de succesiune. Adică, înainte ca un profesor să iasă la pensie, legea nu îl obligă să pregătească un succesor. De multe ori, cei care preiau responsabilităţile „o iau de la început“. Chiar dacă profesorii argumentează că „nu au avut pe cine lăsa în loc“, totuşi, credem că este responsabilitatea lor să selecteze atent şi să formeze tânăra generaţie de cadre universitare şi de cercetători.
   Lipsa unei legislaţii care să solicite actualizarea programelor de învăţământ. În general, în România, fiecare profesor îşi elaborează un curs şi le cere studenţilor să înveţe din el. Nu contează dacă manualul respectiv este depăşit din punct de vedere ştiinţific. Gradul de completitudine, relevanţă, aplicabilitate nu este controlat de nimeni. Dacă sugerezi unora să îşi revizuiască cursurile, se supără. Sperăm să nu se îndeplinească vorbele lui Cehov: „universitatea dezvoltă toate aptitudinile, inclusiv prostia“.
   Competiţia neloială pentru proiectele de cercetare finanţate a adăugat o nemulţumire în plus aspiranţilor la cercetare şi la completarea veniturilor prin activităţi academice. În cercurile academice, s-a observat că, de obicei, câştigătorii competiţiilor de grant sunt aceiaşi. Când lucrurile au devenit prea vizibile, atunci a început strategia de modificare a criteriilor de eligibilitate pentru directorii de grant. Din aceste „plimbări de criterii“ s-au făcut iarăşi reglaje pentru cei care „trebuie să câştige“. În plus, comisiile româneşti de analiză a proiectelor au favorizat uneori (sau de multe ori) anumiţi candidaţi.
   Oportunităţile de participare în proiecte structurale au fost salutare, dar şi criticate. Au apărut activităţi centrate pe resurse umane şi pe alte domenii. Multe s-au concretizat în acţiuni didactice, bine plătite şi cu impact în formarea profesională a diverselor categorii profesionale. Evaluarea rezultatelor este incertă (ceea ce s-a predat poate că nu a fost util ori s-a uitat). Mulţi afirmă că banii respectivi se investeau mai bine în alte realizări, cu impact pe termen lung (institute de formare, centre de training etc.). Recent, proiectele structurale au fost blocate pe temeiul că nu au produs rezultate vizibile. Asupra acestei controverse încă există dezbateri.

Învăţământul medical

   În învăţământul medical, o problemă majoră este multiplicarea extremă a numărului de locuri la facultăţile de medicină. Nu credeam că vreodată, la medicină, se va intra cu media 5 (cinci!), că ar putea absolvi facultatea studenţi cu medii foarte modeste. În medicină nu trebuie să existe tratament sau intervenţii de nota 5, nici de 6, ci numai de 10. „Nota maximă“ înseamnă salvarea vieţii, oricare alt calificativ este impropriu.
   De asemenea, învăţământul medical suferă de scăderea popularităţii, a atractivităţii. Tinerii nu mai vor să fie medici, să urmeze un drum atât de greu pentru ca la finalul lui să se trezească propuşi pentru şomaj. Cariera medicală, atât de grea prin specificul ei, este şi mai mult îngreunată de multiplele lacune ale sistemului social şi ale celui de sănătate. Medicii sunt trataţi tot mai des ca nişte răufăcători, nu primesc salarizarea şi respectul cuvenite. Niciodată un medic nu va fi „un prestator de servicii“, ci un „binefăcător“, omul care aduce viaţa, care salvează viaţa, care redă speranţa.
   Şi în sistemul de învăţământ medical se regăsesc fenomenele enunţate mai sus. În acest context, se instituie necesitatea de a ne responsabiliza pentru remedierea situaţiei.

Posibile soluţii

   Având în vedere cele comentate, propunem următoarele acţiuni:
   • angajarea în învăţământul universitar a celor care deja au dovedit capacitate intelectuală avansată, care au deja rezultate, anularea practicilor de acces permisiv, de oferire a şanselor celor care nu se descurcă în ariile sociale aplicate;
  • instituirea unui sistem corect, echitabil (conform cu performanţele), de alocare şi stimulare a normelor de activitate didactică şi a altor oportunităţi;
   • creşterea competenţelor de scris academic şi de cercetare;
   • dezvoltarea programelor de învăţământ, pentru a fi competitive la nivel european;
   • dezvoltarea unor planuri de carieră şi de succesiune în viaţa universitară;
   • competiţia loială pentru proiectele de cercetare;
   • orientarea proiectelor structurale către obiective tangibile şi achiziţii cu impact;
   • acordarea unei atenţii sporite învăţământului medical şi implicarea tuturor actorilor cu funcţii de răspundere în demersurile de revigorare a acestui sistem.
   Desigur, cele scrise de noi mai sus nu epuizează paleta largă de probleme şi remedii existente în învăţământul românesc. Un lucru este foarte clar: asistăm la o serie de fenomene nefaste dezvoltării autentice a sistemului de învăţământ, cu efecte devastatoare asupra evoluţiei noii generaţii. Uneori, avem impresia că se doreşte distrugerea „fără milă“ a acestui sistem, pentru a contribui la adâncirea crizei sociale din această ţară. Nu putem ignora progresele existente, dar, în egală măsură, nu putem ignora multiplele modalităţi prin care învăţământul românesc s-a degradat în multe din mecanismele sale. Este necesar ca toţi responsabilii din sistemele care oferă educaţie, formare pentru viaţa profesională să adere la o nouă filozofie a construirii viitorului acestei naţiuni, dar şi pe aceştia cineva trebuie să îi înveţe să gândească altfel lucrurile („societatea trebuie să se simtă responsabilă pentru educaţia copiilor, dar şi pentru cea a adulţilor de orice vârstă“ – Erich Fromm). Dacă aceia care au în mână deciziile pentru învăţământul românesc nu vor putea schimba optica, rezultă că e necesar ca discipolii celor mai bine intenţionaţi mentori să fie educaţi să aibă ataşament pentru îndeplinirea autentică a misiunii sistemului de învăţământ din această ţară.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe