Newsflash
OPINII

Platforma clarificărilor

de Dr. M. Gh. CĂLIN - nov. 28 2012
Platforma clarificărilor
   În structurile guvernamentale moderne, când se prezintă componenţa executivului, ministerele care „luptă“ au rezervate cam ultimele trei locuri de pe listă. Primele fotolii sunt blocate de ministere care de obicei „gestionează“ câte ceva ori – cum este cazul armatei – luptă, din fericire, foarte rar; în rest, se pregătesc pentru situaţii imprevizibile, neclare şi nedorite. Nu ar conta, până la urmă, cine ocupă locurile din fundul sălii, dacă tratamentul ar fi potrivit şi onest pentru toţi, dar, când resursele şi vectorii de acţiune se împuţinează tocmai pentru cei care sunt într-o alertă neobosită, avem în faţă o situaţie absurdă şi pernicioasă. Ea durează de atâta vreme încât percepţia publică o adoptă ca pe o fatalitate şi se resemnează cu soluţii provizorii.
   Deşi toată lumea poate înţelege că în domeniul sportiv se luptă pentru doborârea unor recorduri, că în aria învăţământului se lucrează cu toate forţele contra ignoranţei şi că în planul sănătăţii războiul împotriva bolilor ori cel de prevenire a pericolelor epidemice uriaşe este continuu şi nemilos, atitudinea şi acţiunile de sprijin în contul acestor zone sunt departe de a fi acoperitoare. Sportul, Învăţământul şi Sănătatea – acestea ar fi cele trei ministere în care războiul este permanent şi unde victoriile sunt socotite normale iar eşecurile sunt de neînţeles şi de neiertat.
   În chestiunea Sănătăţii, paradoxul constă în faptul că problemele care aşteaptă rezolvare sunt atât de serioase, presupunând o atenţie şi o concentrare de bunăvoinţă atât de importantă, încât factorii decizionali preferă să amâne ori să ignore nişte măsuri fireşti şi imediate. Când împrejurările devin critice, de obicei se pronunţă sentinţe care zdruncină sistemul şi îl derutează într-un mod care amplifică problemele, produce confuziune organizatorică şi practică, dar calmează opinia publică.
   Se întrebuinţează, de regulă, două metode. Prima este schimbarea legii, care nu va schimba situaţia din realitate. Medicii vor fi trataţi tot ca nişte „furnizori de servicii“ oarecare, spitalele şi ambulatoriile vor fi aceleaşi, medicamentele vor fi insuficiente ori se vor risipi la fel ca până acum, iar capacitatea de muncă şi abnegaţia personalului nu va putea creşte peste limitele demult atinse. A doua metodă a fost şi va rămâne – poate încă multă vreme – schimbarea ministrului. Din acest punct de vedere, la Ministerul Sănătăţii, periplul miniştrilor a devenit o regulă nefastă dar persistentă. De la crearea acestei instituţii, sunt mai puţin de zece miniştri care au avut un mandat întreg, majoritatea au funcţionat doi sau trei ani, unul, în situaţia de excepţie pozitivă, a lucrat mai mult de două mandate, iar altul, ca o excepţie contrară, numai două zile.
   În momentul de faţă, problema sănătăţii pare atât de complicată încât se induc ambele metode aproape deodată: schimbarea şi punerea în aplicare cu celeritate a legii sănătăţii este inevitabilă şi obligatorie, iar preluarea portofoliului sănătăţii de către dr. Raed Arafat este deja un fapt.
   Publicul şi corpul medical, egal de sensibile faţă de o anumită etică a muncii, vor acorda credit şi sprijin moral actualului titular de la sănătate, dar sunt indicii că şi acesta, cunoscând limitele şi cerinţele domeniului, are rezerve faţă de prelungirea mandatului său după apropiatele alegeri generale. Deocamdată, s-a creat impresia că, prin implicarea unui medic pragmatic şi deloc situaţionist la acest minister dificil, nu este încă o alegorie. Se structurează astfel platforma pentru clarificarea neliniştilor şi temerilor pe care foarte mult elaborata şi ubicuitara lege a sănătăţii le va elibera, fără nicio îndoială. Dar măcar să ştim odată care vor fi acelea.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe