Autentificare
Dacă ești abonat medichub.ro, autentificarea se face cu adresa de E-mail și parola pe care le utilizezi pentru a intra în platformă.
Abonează-te la „Viața medicală” ca să ai acces la întreg conținutul săptămânalului adresat profesioniștilor din Sănătate!
#DinRecunostinta
Căutare:
Căutare:
Acasă  »  ACTUALITATE  »  Interviuri

Sfaturi pentru femeile însărcinate

Dr. Anca Ciobanu, medic specialist Obstetrică-Ginecologie, răspunde câtorva întrebări pe care orice femeie gravidă și le pune, în special în perioada verii.

Dr. Anca Ciobanu

Asist. univ. dr. Anca Ciobanu este specializată în Obstetrică-Ginecologie, dar și în medicină maternofetală, o supraspecializare atât de importantă pentru sarcină, efectuată sub îndrumarea prof. Kypros Nicolaides, la Spitalul King’s College din Marea Britanie. Pe durata celor trei ani petrecuţi la Londra a efectuat cercetare în medicina fetală, îndeosebi în domeniul preeclampsiei și restricţiei de creștere intrauterină, având lucrări știinţifice importante publicate în reviste internaţionale de renume. Pasiunea pentru meserie, empatia, răbdarea și respectul faţă de paciente sunt esenţiale în desfășurarea actului medical și în stabilirea relaţiei medic-pacient.

        Medicii le spun tuturor gravidelor că sarcina este o stare fiziologică, nu o boală, motiv pentru care ar trebui să se comporte normal în orice situaţie cotidiană. Cu toate acestea, viitoarele mame, în special cele aflate la prima sarcină, simt nevoia să se protejeze suplimentar și sunt avide să primească informaţii despre cum să se apere de potenţialele pericole. Am rugat-o pe dr. Anca Ciobanu, specialistă în Obstetrică-Ginecologie în cadrul clinicii Nativia, să răspundă câtorva întrebări „de sezon”.

Costum de baie cât mai elastic, să nu incomodeze burtica

Poate face o gravidă plajă după săptămânile 12-14? Trebuie să poarte costum întreg sau poate sta cu burtica la soare?

Statul la plajă este permis pe parcursul sarcinii chiar și în trimestrul al treilea, dar măsurile generale de protecţie solară se aplică cu rigurozitate pentru viitoarele mămici. Este important să se respecte orele de plajă atunci când soarele nu este foarte puternic, să se aplice cremă cu factor ridicat de protecţie solară la fiecare două ore și să se acorde atenţie hidratării adecvate. Nu se indică neapărat purtarea costumului de baie întreg, însă, dacă se optează pentru acesta, e important să fie din material elastic pentru a nu incomoda burtica în creștere și pentru a avea confort maxim, susţinere și mobilitate.

Există terapii spa contraindicate gravidelor?

În sarcină și îndeosebi în ultimul trimestru se indică evitarea piscinelor cu apă prea caldă sau prea rece, modificările bruște de temperatură, scufundările prea lungi, sauna sau băile turcești. Temperatura prea ridicată, peste 33 de grade Celsius, produce vasodilataţie și crește riscul de deshidratare și leșin.

Înotul e permis pe toată durata sarcinii

Înotul este permis? Ne referim nu doar la piscine, ci și la mare.

Fiind o formă ideală de activitate fizică fie că vorbim de exerciţiile în apa de piscină, fie de înotul în mare, înotul este permis pe toată durata sarcinii. Activitatea fizică regulată este încurajată pe par­cursul sarcinii, iar înotul are beneficii clar dovedite: îmbunătăţește circulaţia periferică, stimulează sistemul cardiovascular și respirator, crește tonusul muscular fără suprasolicitarea articulaţiilor, îmbunătăţește rezistenţa la efort și astfel pregătește femeia gravidă pentru procesul nașterii naturale.

Cum reacţionează gravidele la căldură? Trebuie să facă ceva special pe caniculă, faţă de o persoană obișnuită?

Modificările hormonale, creșterea în greutate și suprasolicitarea sistemului cardiovascular în sarcină determină riscuri mai mari pentru o gravidă în condiţiile unor temperaturi ridicate. Sensibilitatea crescută la căldură poate provoca deshidratare, puls crescut, respiraţie îngreunată, ameţeală, durere de cap, greaţă și vărsături.

Ca măsuri de protecţie trebuie să evite expunerea prelungită la soare, consumul de cafeină sau de băuturi dulci, deoarece favorizează deshidratarea. În schimb, se indică consumul a cel puţin doi litri de apă pe zi și consumul de alimente bogate în nutrienţi – lactate, carne, legume și fructe.

Ce să mănânce și ce să evite o gravidă

Există alimente de vară care pot face rău unei femei însărcinate? Pepene, pește și fructe de mare, limonadă...

Alimentaţia în sarcină este extrem de importantă atât din punctul de vedere al aportului de nutrienţi, cât și din cauza riscului de transmitere a unor boli infecţioase cu potenţiale riscuri asupra fătului, așa cum sunt, de exemplu, toxoplasmoza și listerioza. Se recomandă, în general, alimentele bine preparate, carnea bine pregătită, nu în sânge, consumul limitat de pește oceanic din cauza conţinutului crescut de mercur, evitarea consumului de pește negătit sau scoici crude, inclusiv sushi, pește afumat sau fructe de mare congelate negătite. O atenţie crescută trebuie acordată și spălării legumelor și fructelor. Brânzeturile nepasteurizate trebuie evitate, întrucât cresc riscul de toxiinfecţie cu Listeria, o bacterie care poate avea consecinţe fatale asupra fătului.

Poate o femeie însărcinată să bea cafea?

Nu este contraindicat consumul de cafea în sarcină, condiţia fiind să nu se depășească aproximativ 200 mg de cafeină zilnic. Însă în sezonul cald, se recomandă reducerea aportului pe cât posibil, deoarece potenţează deshidratarea, determină creșterea pulsului și accentuează senzaţia de leșin cauzată de caniculă.

Zborul pe distanţe lungi crește riscul tromboembolic

Daţi-ne câteva informaţii despre călătoria cu avionul. Până la ce lună de sarcină se poate zbura?

Pe distanţe scurte, zborul cu avionul este permis până în săptămânile 34-36 în cazul sarcinilor unice și până în săptămâna 32 pentru sarcinile cu gemeni, în funcţie de regulile companiei aeriene. O prudenţă mai mare se recomandă în cazul sarcinilor cu risc crescut și întotdeauna este necesar acordul medicului, după un consult prealabil, pentru o călătorie în siguranţă.

Zborul pe distanţe foarte lungi, în schimb, crește riscul trombo­embolic și în acest caz se indică mobilizarea repetată la fiecare una-două ore, folosirea ciorapilor compresivi, consumul de apă și evitarea băuturilor cu efect diuretic - cafea, ceai. Statul prelungit în poziţie șezând accentuează edemele membrelor inferioare, crește disconfortul abdominal sau la nivelul coloanei, determină apariţia contracţiilor uterine. Pe durata zborului se indică purtarea centurii de siguranţă sub burtă, pentru evitarea riscului compresiv.

Etichete: sfaturi sarcina inot sarcina inot gravide calatorii avion sarcina gravide plaja Obstetrica-Ginecologie

Abonează-te la Viața Medicală

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, săptămânalul profesional, social și cultural al medicilor și asistenților din România!
  • Tipărit + digital – 199 de lei
  • Digital – 149 lei
Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:
  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC