Newsflash
OPINII

Satisfacţia pacientului în interacţiunea cu sistemul medical

de Cristina Jurca - aug. 18 2023
Satisfacţia pacientului în interacţiunea cu sistemul medical

De ce contează și cum îmbunătăţim satisfacţia pacientului care accesează un serviciu medical? Până să ajungem să dăm răspunsurile la aceste întrebări, trebuie să înţelegem ce înseamnă satisfacţia pacientului.

Un indicator care arată cât de bine este tratat pacientul într-un spital sau în orice cabinet medical este chiar satisfacţia pacientului. Sintagma se referă nu numai la calitatea îngrijirii, ci și la cât de mulţumit este un pacient de tratamentul primit. Este o măsură a calităţii îngrijirii și oferă furnizorilor de servicii medicale informaţii valoroase privind diferite aspecte ale asistenţei medicale, inclusiv eficacitatea îngrijirilor oferite.

Prin intermediul feedbackului oferit la finalul consultului medical, pacienţii au posibilitatea de a  împărtăși experienţele lor pozitive sau negative, oferind sugestii constructive despre cum poate fi îmbunătăţită interacţiunea dintre medic și pacient. Practic, pacienţii se implică activ în procesul de îngrijire. La nivel mondial, în asistenţa medicală centrată pe bolnav, pacienţii se așteaptă la un nivel mai ridicat de angajament și îngrijire din partea furnizorilor de sănătate. Așa că multe unităţi medicale încep să acorde atenţie experienţei acestora.

Un factor cu influenţă

Deși este întotdeauna un factor critic, recent, satisfacţia pacienţilor a luat avânt în spaţiul medical, influenţând rezultatele clinice și fidelizarea pacienţilor. De aceea, furnizorii trebuie să aibă o evaluare sinceră a modului în care arată practica și serviciile lor, de la momentul în care pacientul își programează pentru prima dată o întâlnire cu un medic și până la evaluarea medicală finală. 
Schimbările, mari și mici, în timpul acestui proces pot îmbunătăţi experienţa generală a pacientului.

Datorită internetului și platformelor de social media, pacienţii sunt acum conștienţi de calitatea îngrijirii pe care o oferă furnizorii medicali. Pacienţii își stabilesc noi așteptări în ceea ce privește comoditatea, transparenţa și colaborarea, iar instituţiile medicale dezvoltă strategii pentru a răspunde acestor cerinţe.

Elemente esenţiale de luat în considerare

Specialiștii americani au identificat câteva elemente esenţiale care, respectate, ajută la creșterea gradului de mulţumire a pacienţilor:

• comunicarea cu asistentele;

• comunicarea cu medicii;

• comunicarea despre medicaţie;

• receptivitatea personalului spitalului;

• managementul durerii;

• curăţenia și liniștea din mediul spitalicesc;

• recomandări precise la exter­nare.

Și în România, în interacţiunea cu bolnavii, multe dintre aceste elemente se regăsesc în chestionarul de feedback al pacientului. După externare, fiecare persoană primește prin SMS un link. Odată accesat, acesta deschide un chestionar. În cadrul său, pacientul oferă răspunsuri privind calitatea serviciilor, respectarea drepturilor pacienţilor şi conduita morală a cadrelor medicale. Mecanismul include și o componentă de gestionare a sesizărilor privind incidentele de etică şi integritate care au avut loc în spitalul public.

Autoritatea Naţională de Management al Calităţii în Sănătate (ANMCS) transmite periodic unităţilor sanitare evaluate și acreditate un chestionar medico-sanitar. Acesta are în componenţă, printre altele, și satisfacţia pacienţilor faţă de serviciile medicale primite.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe