Newsflash
ACTUALITATE Dosar Știri

Sfaturi de la dr. Adrian Copcea, pentru a recunoaște reclamele făcute cu deep fake și IA

de Florentina Ionescu - ian. 26 2024
Sfaturi de la dr. Adrian Copcea, pentru a recunoaște reclamele făcute cu deep fake și IA

Adrian Copcea este medic primar Diabet zaharat, nutriţie şi boli metabolice din Cluj. Recent, el și-a văzut fața și vocea falsificate („clonate”, am putea spune) într-un filmuleț care a circulat online și în grupurile de pacienți.

Despre șocul pe care l-a avut când și-a văzut fața și și-a auzit vocea – „trucate” într-un filmuleț cu ajutorul tehnologiei deep fake, deci cu ajutorul inteligenței artificiale – IA) cu durata de aproximativ un minut am discutat miercuri, 24 ianuarie, cu doctorul diabetolog Adrian Copcea. Acesta trage un semnal de alarmă în primul rând pentru pacienți, pentru a nu mai pica în plasa unor persoane care vor să vândă produse-minune și suplimente-minune cu scopul de a se îmbogăți pe seama lor, îndeosebi pe seama pacienților cu boli cronici. 

„Nu vă lăsați amputate părți din corp”

Medicul Adrian Copcea a explicat că a ales să nu pună pe internet respectivul trucaj în care apare fața lui, iar vocea lui reprodusă de inteligența artificială spune: „Luaţi aminte! Nu vă lăsaţi amputate părţi din corp când puteţi să luaţi aceste pastile de mai multe ori pe zi; mulţi clienţi deja le recomandă şi garantez şi eu 100% că dacă le luaţi va începe curăţarea sângelui şi diabetul va dispărea şi veţi fi din nou sănătoşi pentru cei dragi”. Cam asta zice clona doctorului diabetolog Adrian Copcea, după cum a povestit chiar el, recent, pe pagina sa oficială de Facebook, unde are peste 12.000 de urmăritori. 

Citiți și un interviu cu dr. Adrian Copcea: Construirea unei relaţii de încredere 

Pornind de la acest mesaj care i-a fost pus în gură (cu o voce „clonată” de IA și cu o gură care clar nu era a lui – inteligența artificială i-a pus în gură chiar și niște dinți în plus, după cum a povestit, amuzat, medicul la emisiunea Morning Glory miercuri dimineață), am vrut să aflu mai multe chiar de la el despre acest fenomen. Un fenomen care pune în pericol imaginea și credibilitatea medicilor în fața pacienților lor. Și nu este vorba doar de medici diabetologi. 

Despre filmuleț și modul de realizare al imaginilor (mai corect ar fi să le spunem „trucare”), medicul mi-a declarat că este „bine gândit mesajul, cu tăietură, cu circulație, deci e super profi. Asta e ideea. Asta e rețeta” pe care au mers cei care promovau un medicament ce le promite pacienților că „diabetul va dispărea”. 

Acesta este un fenomen care acum este abia la început, afirmă medicul Adrian Copcea pentru „Viața Medicală”: „Cum am fost eu, dar vor fi foarte mulți [medici], în timp. Ei [cei care clonează imaginea unor medici reali] targhetează foarte multe boli. Au rețele întregi pentru o grămadă de patologii, o grămadă de preparate care au o mulțime de nume. Ei, practic, merg pe o rețetă de marketing foarte bună. Ca să vândă, de obicei, suplimente”. 

Aceste suplimente care, din experiența sa – pentru că dr. Copcea a avut pacienți care au luat, care au fost păcăliți – nu conțin absolut nimic. „Opinia mea este că suplimentele respective sunt făcute doar cu excipienți, fără substanță activă. Nu sunt periculoase, în opinia mea, dar nu au niciun fel de efect”. 

Expunerea medicilor este prea mică 

Dr. Adrian Copcea a descoperit întâmplător că fața și vocea sa au fost „clonate” în scopul de a vinde suplimente de diabet zaharat (DZ). Un pacient care administrează un grup de Facebook unde urmăritorii sunt de fapt pacienți cu DZ i-a trimis imaginile.  Atât doctorul diabetolog, cât și familia sa, prietenii săi, au fost șocați când au văzut imaginile însoțite de sunet. 

În imagini pare că dr. Copcea este prezent într-un studio, la o televiziune din România, numai că gura i se mișcă în mod nenatural, iar vocea lui rostește niște cuvinte care nu sunt conforme cu principiile în care crede medicul diabetolog. În realitate, dr. Copcea nu ar recomanda niciodată astfel de suplimente și nu și-ar speria pacienții cu complicațiile diabetului zaharat, cum se întâmplă în discursul „clonei” sale realizate cu IA, care le spune pacienților: „Nu vă lăsaţi amputate părţi din corp când puteţi să luaţi aceste pastile de mai multe ori pe zi”. 

Citiți și: Dr. Adrian Copcea aduce în discuție „paradoxul Ozempicului” 

L-am întrebat, totuși, ce ar putea să facă medicii în astfel de situații, cum a fost și cazul său? „Din păcate, problema e în felul următor. Expunerea noastră, a medicilor – de exemplu, eu am o pagină [de Facebook] cu 12.000 de urmăritori – este cu mult mai mică decât distribuirea acestor filmulețe [pe alte canale, cele de mesagerie].” 

Doctorul Copcea, chiar dacă va umple pagina sa, care e urmărită de peste 12.000 de oameni, de mesaje și disclaimere în care va explica faptul că în acel filmuleț nu este el în carne și oase, că nu el recomandă medicamente-minune și nici suplimente de diabet, tot nu va reuși să combată acest fenomen al filmulețelor realizate cu tehnologie deep fake, pe bază de inteligență artificială. 

„Dar ei [cei care vând suplimente-minune] distribuie la 100.000 de oameni, nu poți face față [din punct de vedere] comercial. Pentru că ei își susțin aceste promovări din banii pe care îi încasează din respectivele pseudo-pastile. Deci noi nu avem puterea mediatică de a face față. Am senzația că și eu am fost ales pentru numărul meu mic de urmăritori, pentru că nu au făcut [filmulețe trucatecu cei [medicii] care sunt top 10, să zicem. Mă refer la cei care au pagini de 100.000 – pentru că atunci ar fi ușor de contracarat.” 

Strategie inteligentă 

Medicul crede că cei care vând astfel de produse „probabil țintesc [cu deep fake] medici mai puțin cunoscuți, tocmai pentru ca reacțiile medicilor să nu poată contracara [fenomenul]. Mie asta mi se pare, ca strategie, una foarte inteligentă. Pentru că noi, medicii, nu o să băgăm bani în foarte multe reclame. Putem doar să zicem că noi nu suntem ăia [din imaginile trucate cu tehnologia deep fake], pentru că nu avem nimic de câștigat. Că nu am recomandat noi, că nu am zis noi acele lucruri.” 

De remarcat este și faptul că cei care au realizat filmulețul nu au pus numele doctorului Adrian Copcea pe imaginile cu „clona” lui. Au lăsat doar sigla unei televiziuni din România ca element de încredere, „ca nici să nu conteze numele medicului care e acolo”. Să pară doar că este cineva care a fost invitat într-o emisiune televiza. Totuși, dr. Copcea chiar a fost invitat de respectiva televiziune: „ați văzut că a fost trucată și Andreea Brașovean, cea care prezintă emisiunea. E trucat cap-coadă tot filmulețul, foarte inteligent a fost făcut. Dacă te uiți cu atenție, pare nenatural.” 

Vom mai vedea astfel de filmulețe 

Totodată, interlocutorul meu a ținut să sublinieze că el crede că astfel de filmulețe vor circula și în viitor în online, ele vor fi un fenomen foarte larg și se vor folosi foarte mulți medici (ca imagine pentru viitoare „clone”, să le spunem). 

„Eu sunt doar o picătură în ceva mai mare. Așa cred. Sută la sută vom mai vedea astfel de fenomene și filmulețe – și pe multe ramuri, pe multe preparate, cu mulți medici. E un fenomen chiar la începutul lui și va merge o vreme. Până când lumea se va prinde că sunt reclame trucate, va trece un picuț de timp. Pentru că e un proces educativ pe care, uneori, nu poți să îl faci de pe o zi pe alta [cu pacienții].” 

Ce sfaturi ne dă medicul Adrian Copcea

L-am rugat pe medicul diabetolog de la Cluj să ne spună câteva recomandări pe care le-ar face îndeosebi pacienților care văd astfel de filme scurte în mediul online, pe pagini fake, cu un număr mult prea mic de like-uri: „Sfatul meu este [ca pacientul] să nu aibă impulsul de a comanda nimic după ce citește un articol sau vede un material. Să scrie numele pe un bilețel, să se calmeze (zâmbește), să lase totul la gândire, până a doua zi sau a treia zi. Să apuce să vorbească măcar cu trei oameni, dintre care un doctor. Și abia atunci... Deci să nu dea comanda după ce văd un filmuleț, după ce văd un articol. Ăsta e sfatul meu esențial.” 

Nu uitați ce afirmă medicul Adrian Copcea: „Primul lucru, pacientul să întrebe doctorul la cabinet. Al doilea lucru: să întrebe măcar un om sau doi care au luat respectivele pastile. Al treilea: pacienții să nu comande imediat după ce citesc un articol sau văd o reclamă. Pur și simplu să își scrie pe un bilețel și să se mai gândească trei zile. Cred că asta e cea mai eficientă metodă. Și în rest nu prea sunt multe sfaturi. (zâmbește)” 

Pe scurt, el ne sfătuiește să ne lăsăm deoparte gândirea emoțională și să ne punem rațiunea la muncă, pentru a nu pica în plasa celor care vând pe internet medicamente care promit că vă scapă de o boală cronică. „Și va trebui încet-încet să ne dezvoltăm un simț critic foarte ascuțit cu privire la reclame. Ăsta e singurul mesaj.” 

Cât va dura asta? Depinde de educația generală a poporului român, mai spune medicul. Depinde, totuși, și de sistemele de contracarare în privința acestui fenomen. „Deja la acest nivel ar trebui să avem mult mai digitalizate justiția și poliția, încât să meargă și pe astfel de lucruri, din domeniul cibernetic. E vorba de cibernetică aici, e vorba de lumea calculatoarelor. E mult, mult mai greu să ajungi la făptaș.” 

Mesajele de avertizare, instrument util 

În încheierea discuției noastre, doctorul Adrian Copcea a spus că „ar trebui (sau ar fi bine – n.red.) să fie niște alerte pe sănătate” când vine vorba despre filmulețele cu medici trucate.

„Un sistem de alerte din partea sistemului sanitar ar fi extrem de binevenit, inclusiv prin mesaje la televizor. De exemplu, o alertă prin care să spună «Aveți mare grijă la reclamele trucate cu produse medicale!». Ăsta ar putea să fie un mesaj, exact ca «Evitați excesul de sare, zahăr și grăsimi». Dacă oamenii văd mai des mesaje de genul ăsta, ele le pot activa un pic de vigilență.” 

Un astfel de demers ar merita făcut, mai ales pentru ca persoanele vulnerabile să nu mai pice în plasa celor ce comercializează cu ajutorul unor reclame false tot felul de medicamente și suplimente. „Poate ar fi bun un mesaj, inclusiv la televiziuni, de avertizare cu privire la reclamele false. Asta ar fi ceva foarte bun! Pentru că e prea avansată IA.” 


Notă autor:

Sursa foto: https://www.facebook.com/doctoradriancopcea/

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe