Newsflash
Interviuri

Simularea medicală, o piesă din puzzle-ul educaţiei medicale

de Florentina Ionescu - nov. 10 2023
Simularea medicală,  o piesă din puzzle-ul educaţiei medicale

În prezent, la UMFCD există standarde internaţionale similare celor occidentale în ceea ce privește simularea în Obstetrică-Ginecologie, consideră dr. Romina Sima, medic primar Obstetrică-Ginecologie la Maternitatea Bucur.

Carte de vizită:

  •  Șef de lucrări Obstetrică-Ginecologie la Universitatea de Medicină și Farmacie „Carol Davila”
  • Coordonator workshopuri în cadrul CieH
  • Arii de expertiză: ultrasonografie în Obstetrică-Ginecologie, histeroscopie, laparoscopie ginecologică, colposcopie, managment sanitar

Cât de importantă este simularea medicală pentru studenţi? 
Este un aspect deosebit de important al educaţiei medicale actuale. În prezent, în era tehnologiei, este esenţial să apelăm și să profităm de existenţa diferitelor dispozitive pentru a progresa în orice domeniu. În medicină, în timp, au apărut modele-simulatoare medicale pentru foarte multe tehnici practice. Sigur că acestea nu pot înlocui practica din spital sau din sala de operaţie. Însă contribuie la fixarea unor deprinderi practice și la diminuarea unor curbe de învăţare.

Cum decurg workshopurile pe care le organizaţi în cadrul Departamentului de Simulare Medicală de la Centrul de Inovaţie și e-Health (CieH)?
Primul aspect de care ţin cont este cui se adresează această activitate. În funcţie de pregătirea anterioară a participanţilor (dacă sunt studenţi, medici rezidenţi, moașe sau medici specialiști), alcătuiesc un plan de lucru. Al doilea aspect este tema abordată. În funcţie de aceasta, hotărăsc împreună cu organizatorii de la centru care sunt dispozitivele și materialele necesare, precum și numărul optim de participanţi. Ulterior, se stabilesc timpul acordat workshopului și modalitatea de organizare. 

La final, când sunt prezenţi participanţii, se decid și grupele de lucru, pentru că în majoritatea situaţiilor se lucrează în echipe. Ca organizare a unei zile de ateliere, se începe cu o scurtă introducere teoretică. Apoi se lucrează pe simulator sub atenta supraveghere și cu ajutorul colegilor cu care eu susţin workshopul. Participarea este gratuită.

Aplicabilitate mai mare în chirurgie

Cum i-aţi descrie pe studenţii dv.?
Studenţii, prin definiţie, mai ales cei la Medicină, sunt dornici de cunoaștere. Acest lucru mă bucură foarte mult. Cei care participă la aceste workshopuri mai au particularitatea că sunt pasionaţi și de activitatea practică. Medicina are specialităţi medicale, chirurgicale, imagistice sau de laborator. 

Studenţii și medicii rezidenţi sunt atrași să înveţe pe simulator și mai apoi să aplice la pacient. Tehnologia este într-un continuu progres. Cel mai probabil, în curând vom vedea inteligenţa artificială aplicată de rutină și în simularea medicală.

Activitatea de simulare se pretează în toate, dar cu mai mare aplicabilitate în cele chirurgicale. Majoritatea studenţilor care iau parte la aceste activităţi vor să capete abilităţi practice și să experimenteze dacă i-ar tenta sau li s-ar potrivi în viitor o specialitate ce necesită astfel de deprinderi. De asemenea, sunt dornici de muncă în echipă.

Ce învaţă în cadrul atelierelor de la CieH?
Activităţile sunt diferite. De exemplu, în specialitatea mea, temele sunt foarte variate. Am avut ateliere de obstetrică, ginecologie, imagistică. S-au exersat manevre specifice consultului obstetrical sau ginecologic; nașterea pe cale vaginală fiziologică sau patologică; rezolvarea unor complicaţii ce pot surveni la naștere și implică o atitudine de urgenţă; monitorizarea fetală. 

Workshopurile de ginecologie presupun exersarea tehnicilor de bază, precum noduri, suturi în chirurgia deschisă ori laparoscopică, dar și tehnici pe simulatoare avansate. Pe acestea se pot practica pașii unei operaţii întregi, simple sau cu complicaţii.

Primesc note, sunt evaluaţi în vreun fel?
La finalul workshopurilor poate exista o evaluare, dar nu este standard. Activitatea de simulare nu face parte din materiile studiate la Medicină, ca să impună acordarea de note. Cu toate acestea, în funcţie de programul în cadrul căruia se realizează acel workshop, poate exista un test la final.

Incursiune în instrumentarul laparoscopic și robotic

În mai 2023, CieH a organizat primul workshop de laparoscopie și chirurgie robotică destinat medicilor rezidenţi din Obstetrică-
Ginecologie. Ce a însemnat pentru dv. faptul că aţi coordonat acest program?
Acest workshop a fost cu totul deosebit. S-a realizat pe simulatoare medicale de ultimă generaţie tehnologică pentru laparoscopie și chirurgie robotică. A fost o activitate pentru medicii rezidenţi în Obstetrică-Ginecologie, deoarece aceștia sunt deja familiarizaţi cu multiple tehnici chirurgicale. Iar simularea pe aceste modele se face tocmai pentru îmbunătăţirea deprinderilor chirurgicale. 

În centrul CieH se organizează work­shopuri de laparoscopie, dar și de obstetrică, unde dr. Oana Vișan și dr. Andreea Borislavschi au fost și sunt frecvent implicate. Însă acest workshop [la care vă referiţi] a fost realizat sub coordonarea mea. Am fost foarte încântată de această sesiune de simulare. Am avut posibilitatea să îndrumăm și să supraveghem efectuarea de operaţii ginecologice complete, cu pași standard sau complicaţii, aspecte facilitate de simulatoarele avansate.

Care a fost structura atelierului?
Workshopul a avut o introducere teoretică. În cadrul ei, am făcut o incursiune în instrumentarul laparoscopic și robotic. Totodată, am subliniat aspecte importante de ergonomie în laparoscopie sau gesturi de fineţe, care pot fi efectuate pentru obţinerea unui timp scurt al pașilor operatori. Ulterior, fiecare medic rezident a lucrat pe simulator de laparoscopie sau chirurgie robotică. 

Studenţii au efectuat, sub supravegherea noastră, de la exerciţii simple de manualitate până la etape de operaţii ginecologice. Laparoscopia se învaţă pornind de la exerciţii simple. Doar după familiarizarea cu anumite gesturi se pot efectua operaţii. Laparoscopia este dependentă de exerciţiu și logistică.

Deschiderea orizonturilor profesionale

De ce credeţi că au nevoie mediciniștii de astfel de pregătire?
Studenţii au nevoie de programe de simulare medicală pentru a-și deschide orizonturile profesionale. Este important să exerseze gesturi operatorii sau de imagistică, pentru a putea lua în calcul o specialitate medicală pe care să o practice în viitor și care să necesite astfel de tehnici.

De exemplu, dacă un student își dorește să devină chirurg, este bine să înceapă din timp să participe la simulare pe modele specifice. Aceasta pentru a căpăta o anumită rutină în tehnici de bază, precum mânuirea instrumentelor chirurgicale sau efectuarea de noduri intraoperatorii. După un timp petrecut la simulator, performanţele lui se îmbunătăţesc considerabil.

Care sunt avantajele pentru studenţi?
Avantajele înscrierii la programe de simulare medicală sunt date de menţinerea unei pregătiri constante în domeniul respectiv, precum și de familiarizarea și dobândirea unor tehnici noi, avansate, aliniate unor standarde internaţionale.

Unde se situează România la capitolul simulare medicală, în specialitatea dv.?
În UMF „Carol Davila” există standarde internaţionale similare celor occidentale în ceea ce privește simularea în Obstetrică-Ginecologie. La centrul CieH se efectuează lunar diferite work­shopuri adresate medicilor rezidenţi. Pentru Obstetrică există cele mai avansate simulatoare, cum ar fi cel pentru nașterea naturală. Acesta este un model, un manechin de dimensiunile reale ale unei femei. Pe el se pot monitoriza funcţiile vitale (tensiune arterială, puls periferic), fătul, pot fi simulate nașterea și chiar hemoragia. Iar acesta este doar unul dintre simulatoarele existente. 


Galerie imagini (8)

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe