Ordinul Asistenților Medicali Generaliști, Moașelor și Asistenților Medicali din România (OAMGMAMR) a organizat vineri conferința de finalizare a proiectului POLMED. Acesta a fost implementat pe o perioadă de 16 luni și a implicat mai multe activități.
Experții în politici publice din cadrul proiectului POLMED au realizat o anchetă a situației actuale în ceea ce privește nevoile comunității în relația cu asistenții medicali și moașele. Această anchetă a fost realizată pe baza unui chestionar la care au răspuns peste 800 de asistenți medicali și de moașe, pentru identificarea principalelor orientări și opțiuni ce țin de valorile profesiei. Totodată, ancheta a avut și o analiză calitativă (prin tehnica focus grup) a orientărilor și opțiunilor, etapă la care au fost selectați 200 de participanți, asistenți medicali și moașe din unități medicale publice.
În urma cercetării cantitative și a celei calitative (discuții moderate cu participanții), sociologii din cadrul proiectului POLMED au identificat cele mai importante trei valori ale profesiilor de asistent medical și de moașă: empatie, cooperare și profesionalism.
Componentele empatiei
Prof. Elena Iancu, directorul adjunct al Școlii Postliceale Sanitare „Fundeni” a fost prezentă vineri la conferința de finalizare a proiectului. Ea a vorbit despre cât de importantă este empatia în profesia de asistent medical și de moașă: „Din constatarea mea, în spitale nu profesionalismul lasă de dorit, ci abordarea, abilitatea, aptitudinea socială și emoțională pe care asistentul trebuie să le aibă”.
Totodată, prof. Elena Iancu a detaliat care sunt cele patru elemente ale empatiei care trebuie să se regăsească în relația cu pacienții. Asistenții medicali și moașele au nevoie de o rațiune foarte puternică, pentru a putea „vedea lumea” pacienților; au nevoie de stăpânire de sine, pentru a-i „aprecia ca ființe umane” pe aceștia; este important să fi trăit ceva asemănător cu ceea ce au trăit pacienții, pentru „a le înțelege sentimentele”; iar pentru „a comunica înțelegere”, este esențial ca asistenții să arate că sunt alături de pacienți și că înțeleg prin ce trec ei.
„Cu cât te apropii, cu atât înțelegi și cu atât pacientul devine mult mai apropiat și poți să fii empatic”, subliniază directorul adjunct al Școlii Postliceale Sanitare „Fundeni”.
Sursa foto: Pixabay.com
Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!
Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:
Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.
Da, sunt de acord Aflați mai multe