ACTUALITATE Știri

Antibiotice care pot distruge bacteriile rezistente la medicamente

de Magdalena Tănăsescu - ian. 8 2024
Antibiotice care pot distruge bacteriile rezistente la medicamente

O clasă complet nouă de antibiotice, care pare să ucidă una dintre cele trei bacterii considerate a fi cele mai periculoase pentru oameni, a fost descoperită de cercetători.

Sunt vizate bacteriile care reprezintă cea mai mare ameninţare pentru sănătatea umană, din cauza rezistenţei lor extinse la medicamente.

Potrivit The Guardian, Zosurabalpin a învins tulpina de Acinetobacter baumannii rezistentă la carbapenem (CRAB) în modele de pneumonie şi sepsis la şoareci, fiind în curs de verificare în cadrul testelor la om.

CRAB este clasificat ca agent patogen critic de prioritate 1 de către Organizaţia Mondială a Sănătăţii, alături de alte două forme de bacterii rezistente la medicamente - Pseudomonas aeruginosa şi Enterobacteriaceae.

„CRAB este o cauză semnificativă de infecţie în spitale, în special la persoanele ventilate mecanic. Deşi nu este un agent patogen agresiv, acesta este rezistent la mai multe antibiotice diferite, ceea ce îl face foarte dificil de tratat”, a declarat dr. Andrew Edwards, lector principal de microbiologie moleculară la Imperial College London.

Anterior, Roche a identificat Zosurabalpin ca fiind capabil să blocheze dezvoltarea A. baumannii, însă nu era clar cum funcţionează sau dacă ar fi eficient la animalele cu infecţii legate de CRAB.

Infecţiile rezistente la antibiotice reprezintă o ameninţare pentru sănătatea umană - în special cele cauzate de un grup mare de bacterii cunoscute sub numele de bacterii Gram-negative, care sunt protejate de un înveliş exterior care conţine o substanţă numită lipopolizaharidă (LPS).

„LPS permite bacteriilor să trăiască în medii dificile şi, de asemenea, le permite să se sustragă atacului sistemului nostru imunitar”, a declarat dr. Michael Lobritz, şeful global al departamentului de boli infecţioase la Roche Pharma Research and Early Development din Basel, Elveţia, care a dezvoltat noul medicament.

Niciun antibiotic nou pentru bacteriile Gram-negative nu a fost aprobat în mai bine de 50 de ani.

Profesorul Daniel Kahne de la Universitatea Harvard din Cambridge (SUA) şi colegii săi au arătat, printr-o serie de experimente publicate în revista Nature, că medicamentul a împiedicat transmiterea LPS către membrana externă a bacteriei, ucigând-o.

Totodată, ei au descoperit că Zosurabalpin a redus considerabil nivelurile de bacterii la şoarecii cu pneumonie indusă de CRAB şi a prevenit moartea celor cu septicemie cauzată de CRAB.

Cercetătorii susțin că această moleculă nu va rezolva de una singură ameninţarea la adresa sănătăţii publice reprezentată de infecţiile rezistente la antimicrobiene. Descoperirea ar putea pune însă bazele unor eforturi viitoare de a utiliza acelaşi sistem de transport în alte bacterii.