Newsflash
ACTUALITATE LIFESTYLE

Cum îi ajutăm pe adolescenți să aibă o relație sănătoasă cu tehnologia?

de Psih. Mihaela Rădoi - nov. 17 2023
Cum îi ajutăm pe adolescenți să aibă o relație sănătoasă cu tehnologia?

Cred că e deja demodat să spunem că ne aflăm într-un proces de transformare fantastic și într-o lume care se schimbă cu maximă rapiditate. Vedem, auzim și simțim cu toți asta!

Astăzi, tehnologia a devenit omniprezentă în viețile noastre si ale copiilor noștri. Cu fiecare zi care trece, copiii comunică și interacționează din ce in ce mai mult prin dispozitivele electronice, de la telefoane si tablete, pana la computere  si console video.

Așa că, în contextul acesta este esențial să cultivăm o relație sănătoasă între copii și tehnologie, într-un fel în care să promovăm ECHILIBRUL și SANATATEA psihică și emoțională.

Statistica utilizării tehnologiei de către copii și adolescenți 

În ultimii ani, în România, 86% dintre copiii cu vârste între 9 și 16 ani folosesc smartphone-ul zilnic și 63% de mai multe ori pe zi sau aproape tot timpul, potrivit celui mai recent studiu EU Kids Online 2020, care compară cu rezultatele rapoartelor anterioare situația de la nivelul a 19 state participante.

Timpul petrecut în fața ecranelor a înregistrat o creștere semnificativă, iar copiii și adolescenții pot petrece până la 7 - 9 ore pe zi în fața diverselor dispozitive.

Influența tehnologiei utilizată în exces de către copii: simptome

Dacă mă întrebați, câte ore de ecran înseamnă prea mult o să vă răspund că depinde de fiecare familie in parte si felul in care se raportează la utilizarea tehnologiei și la obiectivele pe care le are legat de aceasta.

Ca sa fiu sinceră, nu cred ca exista un model universal valabil care să spună ca utilizarea peste 3 ore a ecranelor, pentru un adolescent de 13 ani este limita maximă sau minimă până la care dezvoltarea creierului va fi iremediabil afectată.

Dar putem afirma cu siguranță că apariția unor semnale mici de avertizare ar trebui să ne ridice semne de întrebare, pentru noi, părinții sau îngrijitorii primari.

Acestea sunt creșterile în greutate, tulburările de memorie, de atenție sau concentrare, aplatizare emoțională sau modificarea posturii, și apariția a ceea ce se numește „text neck” sau „boala telefonului” sau „cocoașa telefonului”. Tradus în comportamente ar putea să fie: renunțarea de a mai participa față în față la jocurile de echipă cu prietenii, distanțarea de grupurile vechi de prieteni și neînlocuirea lor cu altele noi, contact față în față redus cu colegii sau prietenii în weekenduri sau vacanțe școlare, scăderea performanțelor școlare, agresivitate verbală și fizică ș.a.m.d. 

Mihaela Rădoi

Soluții sau remedii pentru a crește beneficiile utilizării tehnologiei și a diminua riscurile folosirii acesteia în exces:

Aici, aș enumera câteva idei care pot fi  abordate general, și anume:

A. Să stabilim niște limite clare de timp în care copiii pot avea acces la ecrane și la internet. Și vreau să spun prin asta că accesul la internet nu este un drept, ci este o recompensă la care poate avea acces prin negociere de tip win-win cu părintele sau îngrijitorul primar.

B. Să supraveghem conținutul la care au acces copiii prin intermediul internetului, să monitorizăm constant conținutul și să vedem dacă el este adecvat vârstei lor (există aplicații de control parental, de exemplu).

C. Să investim în educația digitală a copiilor noștri, în alfabetizarea lor digitală, iar prima dată, să ne pregătim noi să răspundem la întrebări clare: 

  • Au copii noștri abilitățile sociale, emoționale și etice să folosească chibzuit dispozitivele electronice?
  • Știu ei să-și gestioneze reputația virtuală?
  • Știu ei să se conecteze și deconecteze de la dispozitivele pe care le folosesc?
  • Știu să-și facă prieteni în online și să mențină relații sănătoase și sigure?
  • Știu copiii noștri să-și protejeze intimitatea și datele personale ș.a.m.d.? Abia când răspunsurile sunt „DA”, la aceste întrebări putem să negociem cu ei și consumul de tehnologie. 

D. Să invităm constant în natură, în aer liber și să organizăm activități în afara spațiului virtual unde se pot întâlni cu familia extinsă, prietenii, colegii, cu oameni noi.

Când este nevoie de consiliere psihologică a copiilor:

  • Consilierea psihologica ar putea să fie necesară atunci când copiii prezintă simptome specifice care pot fi asociate cu un consum excesiv de tehnologie
  • Anxietate
  • Depresie
  • Izolare socială
  • Modificări de comportament
  • Tulburări de alimentație.

Ideal este focusul pe prevenție dar, și atunci când observăm anumite semnale îngrijorătoare, ne putem adresa cu încredere unui specialist în domeniu. 

 

Citiți și: Psiholog Elena Chiriac: „Pierderea telefonului ar echivala cu a fi descoperit” 

 


Articol realizat de Psh. Mihaela Radoi, psihoterapeut Policlinica Enayati Medical City | Concierge Medical 


Notă autor:

Surse:

https://www.lse.ac.uk/media-and-communications/assets/documents/research/eu-kids-online/reports/EU-Kids-Online-2020-10Feb2020.pdf

https://www.health.gov.au/sites/default/files/documents/2020/11/the-mental-health-of-children-and-adolescents_0.pdf

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe