Newsflash
OPINII

Atitudinea corpului medical

de Drd. Rareș Voroneanu - iun. 28 2024
Atitudinea  corpului medical

Care sunt principalele chestiuni care îi nemulţumesc pe pacienţii care formulează diverse reclamaţii împotriva medicilor, a asistentelor și așa mai departe?

Potrivit câtorva opinii avizate ale persoanelor care desfășoară activităţi în zona malpraxisului, un număr semnificativ de cereri de chemare în judecată își întemeiază susţinerile pe atitudinea corpului medical. În acest sens, am să aduc în atenţie și articolul 7 din Codul de deontologie medicală al Colegiului Medicilor din România. Potrivit acestuia, „Relaţia medicului cu pacientul va fi una exclusiv profesională și se va clădi pe respectul acestuia faţă de demnitatea umană, pe înţelegere și compasiune faţă de suferinţă”. 

Practic, putem observa că acest document subliniază câteva aspecte pe care medicul trebuie să le aibă în vedere: respectul faţă de pacient, înţelegere și compasiune. Sigur, aceste noţiuni sunt interpretabile. Ar trebui să mai precizez și art. 8 din Legea drepturilor pacientului nr. 46 din 21 ianuarie 2003, unde teza I stipulează că „Informaţiile se aduc la cunoștinţa pacientului într-un limbaj respectuos, clar, cu minimalizarea terminologiei de specialitate”. Despre acest articol am discutat într-un articol separat din Viaţa Medicală, motiv pentru care nu mai intru în detalii aici.

Respectul trebuie să fie reciproc

În opinia mea și în optica juridică, respectul ar trebui să fie o chestiune reciprocă între medic și pacient. De altfel, există chiar în dispoziţiile care reglementează drepturile și obligaţiile pacientului. Una dintre obligaţiile acestuia este de a trata cu respect cadrele medicale. Însă, aceste dispoziţii, care funcţionează doar la nivel teoretic, sunt lipsite de relevanţă, pentru simplul fapt că nu sunt stipulate și sancţiuni în acest sens. 

Nu fac referire la cazurile în care pacientul adoptă un comportament agresiv, când lovește un profesionist al sectorului medical și săvârșește o faptă prevăzută de legea penală, ci mă concentrez asupra acelor situaţii care pot naște conflicte în relaţia medic-pacient.  Din acest punct de vedere, trebuie să mă întreb și să mă gândesc la următoarea situaţie care nu este justă: pacientul îl poate reclama pe medic în cazul în care atitudinea acestuia din urmă este necorespunzătoare. Dar unde îl poate reclama medicul pe pacientul care adoptă un comportament lipsit de cei 7 ani de acasă ? Răspunsul este simplu: nicăieri. 
 

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe